هنگام ساخت سازه و ساختمان‌های بلند برای جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی باید نکات ایمنی را رعایت کرد. نصب داربست از پیش‌نیاز‌های انجام کار در ارتفاع است. این امر به منظور دسترسی به بنا، حفظ و نگهداری کارگران و مصالح در ارتفاع انجام می‌شود. نصب این مقطع برای کار‌هایی مانند نما‌کاری ساختمان، نقاشی، بازسازی و… انجام می‌شود. قیمت لوله داربست بسته به نوع آن متفاوت است. البته عوامل دیگری مانند شرکت تولید‌کننده و ماده اولیه در تعیین نرخ نهایی آن تاثیر‌گذار است. این قطعه با نام لوله ۵ نیز شناخته می‌شود و در صنایع گوناگونی کاربرد دارد.

آشنایی با لوله داربست

این مقطع فولادی برای ایجاد یک سازه فلزی به‌کار می‌رود. سازه فلزی نیز برای ساخت‌و‌ساز بنا‌ها و نما‌کاری ساختمان‌ها کاربرد دارد. استفاده از این محصول امکان دسترسی آسان به نقاط دشوار را برای پیمانکاران و کارگران ایجاد می‌کند. به‌دلیل اینکه ساختمان‌ها در متراژ‌ها و ارتفاع های متفاوتی ساخته می‌شوند، پس به داربست های با ابعاد و ارتفاع های مختلف نیاز داریم.

قیمت لوله داربست باتوجه به وزن لوله در شاخه تعیین و محاسبه می شود. ماده اولیه این کالا، ورق سیاه است که تمام ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این مقطع کاربردی هم به لطف همین ورق ایجاد شده است. کاربرد این محصول با دیگر انواع آن متفاوت است؛ هیچ‌گونه سیالی از داخل آن عبور نمی کند و در معرض آب و گاز قرار ندارد پس از آسیب‌ها و خوردگی‌های مربوط به آن‌ها در امان است. برای اتصال این مقاطع فولادی به یکدیگر و ساخت سازه ی موقت داربست از تجهیزات مخصوصی به نام بست استفاده می‌شود. با کنار هم قرار دادن آن‌ها، ساختاری ایجاد می‌شود که ایمنی بالایی دارد.

کاربرد لوله داربست

به‌دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد، از این قطعه در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد آن مربوط به صنعت ساختمان‌سازی است. رتبه‌های دوم و سوم در موارد مصرفی به تعمیرات و رویداد‌های فرهنگی تعلق دارد. از آن برای ساخت انواع سوله های موقت، نصب بنر، از همه مهم تر ساخت، بازسازی، شست و شوی نما و … استفاده می شود. در حقیقت از این لوله و پروفیل سنگین به‌عنوان مصالح در ساختمان‌سازی و صنایع دیگر بهره نمی‌گیرند، بلکه به عنوان ابزاری برای دسترسی آسان‌تر به نقاط مرتفع و دور از دسترس استفاده می‌شود. امروزه کارخانه‌های بسیاری در دنیا و ایران در زمینه تولید و عرضه مقاطع فولادی فعالیت می‌کنند.

مزایای استفاده از داربست

1.امکان سر‌هم کردن و باز کردن سریع آن‌ها وجود دارد. بنابراین، می‌توان از هدررفت زمان جلوگیری کرد.

2.قدرت تحمل وزن آن زیاد است. از این‌رو می‌توان در صورت نیاز، بدون هیچ نگرانی میزان زیادی بار را روی آن قرار داد.

3.کفراژ‌بندی سقف‌های قوسی و نا‌منظم، از دیگر مزیت‌های استفاده از این مقطع فولادی است.

4.جا‌به‌جایی آن‌ها آسان است و به‌راحتی انجام می‌شود. برای حمل‌و‌نقل آن نیازی به اقدامات عجیب و غریب نیست.

5.تا ارتفاع‌های بسیار بلند هم قابل استفاده است. محدودیت قابل توجهی در کارایی آن وجود ندارد.

6.امکان توسعه آن‌ها وجود دارد؛ در صورت نیاز می‌توان آن را گسترش داد.

قیمت لوله داربست

لوله داربست به دسته ای از لوله ها با ابعاد و ضخامت های خاص گفته می شود. این لوله ها به‌ صورت سبک و سنگین و به‌شکل نو و دست دوم در سایت‌ها و فروشگاه‌های بسیاری یافت می‌شود. از آنجایی‌که ماده اولیه این قطعه ورق سیاه است، تغییرات قیمت ورق سیاه در نرخ آن تاثیر‌گذار است. به طور کلی قیمت لوله داربست در واحد وزن کم و مقرون به صرفه است اما وزن بالای هر لوله است که باعث می شود نهایتا هزینه ی خرید هر شاخه زیاد باشد. استفاده از لوله داربست دست دوم اما می تواند راهکاری عملی برای کاهش هزینه ها باشد. چرا که قیمت محصولات با‌توجه به جنس و نوع پروفیل، نوع و دست دوم بودن آن تنوع بالایی دارد. بدون شک هر‌چه ارتفاع سازه بیشتر باشد، تجهیزات مورد‌ نیاز و حجم بار مصرفی هم بیشتر خواهد بود و به همان نسبت هزینه های صرف شده برای داربست نیز بیشتر است. با‌توجه به اینکه اکثر ساختمان‌هایی که امروزه ساخته می‌شوند بسیار مرتفع هستند، نیاز به یک ابزار سبک که استفاده از آن آسان باشد بیشتر از گذشته حس می‌شود.

اجرا و نصب داربست

در‌صورتیکه متراژ خرید بیش از هزار متر باشد، قیمت لوله صنعتی به‌صورت متری محاسبه می‌شود. در‌هنگام نصب باید به نکاتی توجه کرد تا از ایمن بودن سازه اطمینان حاصل کرد. لوله های عمودی و پایه باید استحکام و مقاومت زیادی داشته باشد تا بتواند وزن کلی خود داربست و کارگران با تمام ابزار و تجهیزاتشان را تحمل کند. اگر سازه روی سطوح محکم و مقاوم مانند آسفالت یا بتن نصب بشود، نیازی به زیر‌سازی نیست. اما در‌صورت نصب سازه ی داربست روی شن و ماسه، باید از زیر‌سازی‌های چوبی برای حفظ استحکام استفاده شود. به‌کار‌گیری الوار‌های چوبی آماده از متداول‌ترین روش ایجاد زیر‌سازی است که بر قیمت لوله داربست اجرا شده هم تاثیرگذار است. لوله داربست 14 و 17 کیلویی دو نمونه از پرمصرف ترین سایزهای لوله داربست هستند. دو دلیل برای این مورد وجود دارد اول قیمت لوله داربست 17 کیلویی و البته 14 کیلویی به نسبت مقاومتشان بسیار مناسب است. به علاوه ی این که این دو نمونه مناسب ترین وزن و مقاومت را دارند.

در ابتدا باید گوشه ها برای نصب سازه مشخص شود، سپس استاندارد‌های سازه یا پایه‌های عمودی قرار بگیرند و به هم متصل بشوند. در مرحله بعدی باید فاصله سازه تا ساختمان را کنترل و پین‌ها فیکس شوند. نصب پروفیل‌های مهاری گام بعدی است. در آخرین مرحله هم باید سکوی کار نصب شود تا فرایند نصب سازه تکمیل شود.

 

سخن پایانی

رعایت نکات ایمنی هنگام نصب بسیار حائز اهمیت است چرا که در درجه ی اول این سازه مستقیما بر ایمنی فضای کار کارگران اثر دارد و در درجه دوم با سقوط این سازه حجم قابل توجهی لوله به طور کامل از بین می رود درنتیجه نقص و ایرادات نصب می تواند خسارات سنگین جانی و مالی برای مجری پروژه به همراه داشته باشد.

 

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402