علاوه‌ بر ساخت‌ و‌ ساز، صنایع دیگری هم هستند که نیاز به مصالح ساختمانی داشته و از آن‌ ها در بخش های مختلف کار خود استفاده می کنند. منظور از مصالح ساختمانی، تنها سیمان، ماسه و موادی از این دست نیستند. در اصل انواع مختلف فلزات و شکل‌ های گوناگون آن به‌ صورت لوله، قوطی و… که برای ساخت و ساز کاربرد دارند نیز جز مجموعه ی همین مصالح ساختمانی هستند و برخی اوقات حتی این تجهیزات هستند که نقش اصلی را در پروژه ی ساخت بازی می‌ کنند. لوله داربست، یکی از انواع مقاطع فولادی است که اصلی ترین کاربرد آن برای ساخت سازه ی موقت داربست است. داربست برای دسترسی آسان کارگران به نمای ساختمان به ویژه بخش های بالایی و مرتفع نصب می شود. سازه ی موقت داربست به صورت طبقه ای نصب می شود تا با قرار دادن تخته ی زیرپایی در هر طبقه فضایی ایمن برای کار کارگران فراهم کند. در سرتاسر دنیا داربست ها بسیار کاربردی و پر استفاده هستند. کشورهای تولید کننده ی فولاد و محصولات فولادی چون ایران علاوه بر تامین نیاز داخلی توان تولید مازاد و صادرات آن به سایر کشورها را نیز دارند. حجم صادرات می تواند مستقیما بر قیمت لوله داربست در داخل هم اثر بگذارد. در ادامه در مورد لوله داربست و تاثیر حجم صادرات بر قیمت آن توضیح خواهیم داد.

همه چیز درباره جنس و نوع لوله داربست

ورق سیاهعموما لوله هایی که با نام لوله داربست شناخته می شوند مقاطعی گرد، با درزجوش و تولید شده از ورق سیاه هستند. بنا‌بر استاندارد، این محصول باید مقطعی توخالی به قطر 48 میلی‌متر باشد. داربست سازه ای موقت است که از مجموعه ای از لوله ها که با بست به هم متصل شده اند تشکیل شده است. پس از اتمام هر پروژه مجددا بخش های این سازه به منظور جمع آوری و آماده سازی آن برای پروژه های بعدی از هم باز می شود. استحکام بالای این لوله ها علی رغم توخالی بودنشان مربوط به فرآیند تولید آن‌ ها است. نورد گرم یا فرآیند تولید ورق سیاه که ماده ی اولیه ی تولید لوله و پروفیل سنگین است باعث کاهش ضخامت فولاد می شود اما این کاهش ضخامت تاثیر سوء ای بر مقاومت و استحکام آن ندارد.

عوامل موثر در قیمت لوله داربست

لوله سیاه با توجه به ساختاری که دارد، تنها برای ساخت داربست مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه برای ساخت انواع شاسی، جک، قطعه‌سازی، ساخت حفاظ و تولید حصار نیز کاربرد دارد. زمانی که تقاضا برای این محصول فارغ از کاربر زیاد شود، با توجه به قانون عرضه و تقاضا و تاثیر آن بر قیمت بدیهی است که قیمت لوله سیاه هم تغییر می‌کند. این یک اصل مهم در بازار است که وقتی تقاضا برای یک محصول زیاد شود، قیمت هم افزایش پیدا می‌ کند. علاوه بر شرایط بازار این عوامل اثر گذار بر وزن لوله هستند که قیمت نهایی آن را کنترل می کنند چرا که قیمت داربست نیز مثل سایر انواع مقاطع فولادی بر اساس وزن آن در شاخه تعیین می شود. ضخامت و ابعاد دو عامل مهم و تعیین کننده ی وزن لوله و پروفیل ها هستند. هر چه ابعاد بزرگ تر و ضخامت مقطع بیشتر باشد وزن و درنتیجه قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند.

تاثیر صادرات لوله و پروفیل بر قیمت لوله داربست

لوله داربستهمان گونه که گفته شد، هرچه میزان تقاضا زیاد باشد، قیمت پروفیل هم به همان نسبت روند افزایشی پیدا می‌ کند. این موضوع در مورد صادرات لوله و پروفیل هم صادق است. تنها تقاضای داخلی نبوده که در قیمت نهایی تاثیر دارد؛ وقتی تقاضا از دیگر کشور‌ها برای خرید بیشتر بشود بی شک قیمت ها نیز افزایش پیدا می کند اما این افزایش تقاضا خارجی اگر باعث افزایش بی رویه ی صادرات و کمبود در بازار داخلی هم بشود به شدت قیمت های داخلی را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش آن ها می شود.

لوله مبلی و صادر کردن آن به دیگر کشور ها

لوله مبلی در واقع نمونه ی سبک وزن با قطر و ضخامت کمتر لوله های صنعتی است که در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد اما نه برای نصب داربست زیرا استحکام و مقاومت کافی برای این منظور را ندارد. برای تولید لوله مبلی، از ورق روغنی استفاده می شود. ورق روغنی و به دنبال آن لوله مبلی به لطف نورد سرد ویژگی های مطلوبی دارد. ظرافت و ویژگی های بی نظیر آن باعث شده از این مقاطع بیشتر برای قسمت هایی  از ساختمان که در معرض دید قرار دارد استفاده بشود. این محصول در صنایع عمرانی، تولید لوازم آشپزخانه، لوازم تزئینی و قطعه سازی، کارایی زیادی دارد. با توجه به همین کاربرد‌ها، میزان تقاضا برای آن چه در داخل و چه خارج از کشور بسیار زیاد بوده. این میزان تقاضا برای صادرات لوله همان طور که توضیح دادیم هم بر قیمت صادراتی و هم نمونه ی داخلی اثر می گذارد. در کنار آن ویژگی ها و کیفیت لوله نیز بر قیمت و میزان تقاضا برای آن مستقیما اثر دارد.

سخن پایانی

همان طور که توضیح دادیم در مورد قیمت و وزن لوله داربست نه فقط یک مورد بلکه چندین و چند مورد گوناگون داخلی و خارجی چون قیمت ورق سیاه، کارخانه تولید کننده، کیفیت ورق و کیفیت تولید، شرایط بازار، میزان عرضه و تقاضا و حتی میزان تقاضا خارجی و صادرات به اشکال مختلف اثر گذار است. شناخت و تحت نظر داشتن تمامی این عوامل پیش از خرید نکته ای بسیار مهم و تا حدی تضمینی برای خرید درست و به قیمت لوله است.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402