از انواع و اقسام یراق‌آلات در بخش‌های مختلف کابینت برای ساخت و یا نصب آن استفاده می‌شود اما باتوجه به کارکرد، شاید بتوان گفت پایه کابینت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نمونه‌های این یراق‌آلات مصرفی است. پایه علاوه‌بر تاثیر مثبتی که بر طول عمر کابینت دارد به لطف تنوع در طراحی، رنگ و شکل هم باعث زیباتر شدن آن می‌شود. پایه‌ها به واسطه‌ی محل نصبشان زیاد در معرض دید قرار ندارند به‌همین‌خاطر برای سادگی در تولید و مقرون‌به‌صرفه بودن عموما طراحی و ساخت ساده‌ای دارند. شاید در ظاهر جنس، کیفیت، مدل و قابلیت‌ آن‌ها اهمیت زیادی نداشته باشد اما در واقع مناسب نبودن هرکدام از این موارد می‌تواند به مرور زمان ایجاد مشکل کند.

ساختار کلی پایه کابینت

به طور کلی طراحی این محصول پیچیدگی زیادی ندارد و در ساده‌ترین حالت از قطعات برش‌خورده‌ی کوچک لوله و پروفیل برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. این محصولات از سه بخش اصلی تشکیل شده‌اند. بخش بالایی که فلزی یا پلاستیکی است، به بخش ابتدایی لوله و پروفیل متصل می‌شود و چهار حفره برای عبور پیچ و اتصال به بدنه‌ی کابینت دارد. بخش میانی که بدنه‌ی اصلی پایه است و با جنس و طراحی‌های متفاوت تولید می‌شود و در نهایت بخش سوم و پایینی که روی زمین قرار می‌گیرد. عموما پلاستیکی است و پیچ‌ تنظیم‌شونده‌ای دارد که به کمک آن ارتفاع پایه تغییر می‌کند. فارغ از جنس و طراحی بدنه، کلیت تمامی انواع پایه‌های کابینت به همین شکل است.

انواع پایه کابینت

پایه کابینت استیل

1. استیل

استیل یکی از انواع آلیاژهای آهن است که سطح براق، زیبا و باکیفیتی دارد، ضدزنگ و بسیار فرآیندپذیر است. می‌توان گفت یکی از بهترین و بی‌نقص‌ترین انواع آلیاژهای آهن است. عموما برای تولید پایه کابینت استیل از لوله و پروفیل استیل استفاده می‌شود که هم درمقابل فشار بسیار مقاوم است و هم در برابر زنگ و خوردگی در مقایسه با پروفیل مبلی  عملکرد بسیار بهتری دارند.

اختلاف قیمت حدودا چهار برابری این دو نوع مقطع اما باعث شده پایه کابینت استیل نمونه‌ای لوکس از این یراق‌آلات باشد. گرچه با وجود این اختلاف قیمت هم همچنان یکی از پرفروش‌ترین نمونه‌ها برای ساخت پایه است. احتمال قرارگیری پایه در معرض رطوبت در فضایی چون آشپزخانه بسیار زیادی است. با توجه به این که فولاد در معرض رطوبت به سرعت با اکسایش استحکام خود را از دست می‌دهد استفاده از استیل راهکاری مناسب برای حل این مشکل است. پایه کابینت استیل علی‌رغم قیمت زیادی که دارد بسیار پرطرفدار است.

2. پایه کابینت آلومینیومی

آلومینیوم نیز گزینه‌ی مناسبی برای ساخت پایه کابینت است چرا که از نظر استحکام و تحمل وزن قابل مقایسه با فولاد است. مقاومت بسیار خوبی هم دربرابر رطوبت، زنگ و خوردگی مواد شیمیایی دارد. ورق‌های مصرفی برای ساخت این پایه‌ها به قدری ضخیم است که به‌راحتی تحمل وزن کابینت و محتویات داخل آن را دارد.

3. پلاستیکی

یکی از ابتدایی‌ترین نمونه‌های پایه کابینت، نمونه پلاستیکی است که بخاطر قیمت مناسب، نصب و تعویض ساده‌ای که دارد اتفاقا بسیار پرفروش هم هست. از لحاظ رنگ و طراحی بسیار متنوع هستند اما نکته‌ای که در هنگام خرید باید به آن توجه داشت کیفیت این پایه‌ها است. بیش از حد خشک یا نرم‌بودن آن باعث می‌شود دوام و توان کافی برای تحمل وزن نداشته باشد. پایه پلاستیکی کابینت شاید مشکل زنگ‌زدگی، رنگ یا طراحی نداشته باشد اما قطعا جلوه‌ای که نمونه‌ی استیل، فولادی یا حتی آلومینیومی به لطف بافت فلزیشان دارند در نمونه‌ی پلاستیکی نیست.

پایه کابینت فولادی4. پایه کابینت فولادی

با توجه به قیمت، مقاومت و زیبایی، پایه کابینت فولادی بین تمامی نمونه‌های ذکر شده بهترین گزینه است. کاربرد ضخامتهای 0.7 تا 0.8 که اتفاقا برای ساخت پایه کابینت هم استفاده می‌شود بسیار متنوع و گسترده است. از این ضخامت برای ساخت این پایه‌ها استفاده می‌شود چرا که با وجود وزن کم و قیمت مناسب، مقاومت کافی برای تحمل وزن کابینت و اثاثیه داخلی آن را دارند. مقاطع سبک از ورق روغنی تولید می‌شود. کیفیت سطحی این ورق به قدری بالا است که این مقاطع حتی به شکل خام هم به حد کافی برای ساخت زیبا هستند.

با توجه به این که فولاد در معرض هوا و رطوبت به سرعت دچار زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شود عموما از آبکاری نیکل کروم برای مقاوم کردن مقاطع آن استفاده می‌شود. در واقع زنگ آهن باعث پوسیدگی قطعه‌ی فولادی می‌شود و استحکام آن را از بین می‌برد و این مورد برای پایه‌ی کابینت که همه‌ی وزن کابینت و محتویات آن را تحمل می‌کند نکته بسیار مهمی است. با آبکاری نیکل کروم علاوه بر این که پایه ضدزنگ و خوردگی می‌شود جلوه‌ای براق و آیینه‌گونه هم به دست میاورد که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. قیمت ورق روغنی حدودا یک چهارم قیمت استیل است بدیهی است که قیمت پایه فولادی هم با همین نسبت ارزان‌تر از پایه استیل خواهد بود.

مزایای استفاده از پایه کابینت

پایه با فاصله‌ای که بین کابینت و زمین ایجاد می‌کند از آن دربرابر صدمات احتمالی رطوبت محافظت می‌کند. با وجود این پایه‌ها ریسک خش‌افتادن کف‌پوش و آسیب دیدن فرش‌ها هنگام جا‌به‌جایی نیز به حداقل می‌رسد چرا که به کمک پایه‌های چرخدار جابه‌جایی کابینت‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود. فاصله‌ی ایجاد شده بین کابینت و کف  می‌تواند فضای بیشتری برای انبار کردن در آشپزخانه‌های کوچک فراهم کند. به این شکل دسترسی به کابینت‌ها نیز ساده‌تر خواهد بود. برای پوشاندن این فاصله‌ی ایجاد شده بین کابینت و کف عموما از قطعات چوبی استفاده می‌شود که با گیره به همین پایه‌ها متصل شده و جلوه‌ی بهتری به کابینت می‌دهند. این پایه‌ها درصورت فرسوده شدن به واسطه‌ی تماس با رطوبت قابل حذف هستند. بی‌شک تعویض آن‌ها ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از تعویض کل کابینت خواهد بود.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402