از انواع مقاطع فولادی برای ساختمان‌سازی استفاده می شود که یکی مهم ترین و کاربردی ترین آن ها، لوله‌ داربست است. استفاده از این محصول در ساختمان‌سازی رایج بوده و کاربرد زیادی دارد. سازه‌های داربستی در ساختمان‌ها که با نام لوله ۵ نیز شناخته می‌شوند، سازه‌هایی هستند که برای دسترسی به نقاط دشوار ساختمان در هنگام ساخت‌و‌ساز مورد‌ استفاده قرار می‌گیرند. نحوه اتصال و کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا‌که عدم اطلاع از مشخصات و ویژگی‌های آن ممکن است موجب خسارت های سنگین بشود. در کنار تمام ویژگی ها و طریقه ی مصرف، قیمت لوله داربست به جهت هزینه های ساخت و ساز بسیار مهم است. قیمت لوله داربست به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه با ذکر جزئیات به به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

لوله داربست چیست؟

این محصول در اندازه‌های ۳ تا ۶ متری و از جنس فلز تولید می‌شوند که در دو نوع سبک‌ و سنگین و برای شرایط مختلف طراحی شده‌اند. از آنجایی‌ که هیچ‌گونه سیالی از این محصول عبور نمی‌کند، هیچ آنالیز تستی برای آن وجود ندارد و طریقه ساخت آن نیز بسیار آسان است. لوله‌های داربستی یا فولادی و یا گالوانیزه هستند که هر‌کدام از آن‌ها در دو مدل درز‌دار و بدون درز وجود دارند. ماده اولیه ساخت این قطعه، ورق سیاه است که قیمت ورق سیاه به عنوان ماده اولیه ی تولید در تغییرات قیمت لوله‌های داربست تأثیر‌گذار مستقیم دارد. لوله داربست با توجه به مقاومت زیادی که دارد کاربردهای آن بسیار متنوع است. ساخت سازه‌های مقاوم و ایجاد تکیه‌گاه برای افراد مشغول به کار در ساختمان. کمک به انواع پروژه‌های ساختمانی و عمرانی در نگهداری و ساخت آن‌ها؛ برای مثال در نگهداری و ساخت پل‌ها کمک می‌کند. در مواردی مانند برج‌های دیده‌بانی، غرفه‌های نمایشگاهی و رمپ‌های اسکی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.

مواد اولیه و فرایند تولید لوله ۵

به‌منظور تولید لوله‌های ۵ یا همان داربست، به طور عمده از ورق سیاه استفاده می‌شود. ورق سیاه در بازار با نوسانات قیمتی مواجه است که این نوسانات در قیمت لوله داربست به‌صورت مستقیم تأثیر‌گذار است.

مرحله اول، آماده‌سازی

رول‌های ورق‌های سیاه دارای عرض مشخصی هستند که در برخی موارد عرض ورق از قطر لوله مورد‌ نیاز بیشتر است. در این صورت باید ورق‌ها به اندازه ی مورد نظر برش داده شوند. 

دومین مرحله، شکل‌دهی

دومین مرحله با استفاده از یک دستگاه مخصوص انجام می‌شود. دستگاه شکل‌دهی از چند ردیف غلتک متوالی تشکیل شده است که در هر ردیف سه غلتک کنار هم قرار گرفته‌اند. وظیفه غلتک میانی واردکردن فشار به ورق است که با فشار این غلتک، ورق شکل U می‌گیرد. سپس غلتک‌های کناری، لبه‌های ورق را از قسمت خراجی به سمت داخل خم می‌کنند که با انجام این مرحله ورق شکل O پیدا می‌کند.

جوشکاری

در حالت کلی روش‌های مختلفی برای جوشکاری لوله و پروفیل وجود دارد؛ نوع جوشکاری می‌تواند بر قیمت لوله داربست تأثیر‌گذار باشد. در تولید مقطع داربست به‌منظور اتصال لبه‌ها و افزایش استحکام درز‌ها، از فرایندهای جوشکاری مقاومتی استفاده می‌شود. در این روش فشار و حرارت، در کنار یکدیگر موجب اتصال قطعات می‌شوند.

فرایند‌های تکمیلی

پس از اتمام مراحل بالا نوبت به مراحل بعدی می‌رسد. این مراحل شامل تست مکانیکی و استاندارد تولید هستند. در تست مکانیکی، برای سنجش استحکام پس از تولید از آن‌ها تست گرفته خواهد شد.

عوامل مؤثر در قیمت لوله‌های داربست

این مقاطع در دسته لوله سیاه قرار داشته که از ورق سیاه تولید می‌شوند. قیمت لوله داربست همانند قیمت لوله سیاه بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود؛ این عوامل شامل وزن و شاخه هستند. به‌عنوان‌مثال: اجرت لوله داربستی سبک به‌صورت شاخه‌ای کمتر از انواع معمولی و سنگین است. اما اگر آن‌ها را بر اساس وزن ارز‌ش‌گذاری کنیم، هر 3 در یک محدوده قرار دارند.

جنس

قطعا یکی از عوامل مؤثر در تعیین قیمت لوله ۵، جنس آن است. مواد اولیه به‌کاررفته در آن، به‌صورت مستقیم در هزینه این محصول تأثیر‌گذار است. در‌حقیقت برای تولید مقطع داربست از ورق سیاه فولادی یا گالوانیزه استفاده می‌کنند. در میان این دو، کیفیت و قیمت لوله داربستی تولید شده توسط ورق سیاه فولادی از همه کمتر است. در مقابل محصولات تولید شده توسط استیل و گالوانیزه به دلیل بالا بودن کیفیت از قیمت بالا‌تری برخوردار هستند.

ضخامت

این محصول در طیف مختلفی از ضخامت‌ها تولید می‌شود. مقاطع داربستی می‌توانند در ضخامت‌های ۲، ۲. ۲، ۲. ۵، ۳. ۵ تا ۵. ۳ میلی‌متر تولید شوند. محصولاتی که با ضخامت‌های بیشتری تولید می‌شوند، از استحکام بالا‌تری در برابر شرایط جوی و تحمل وزن برخوردار هستند. البته به دلیل مصرف مواد اولیه بیشتر قیمت لوله داربست افزایش خواهد یافت. در مقابل اگر ضخامت آن‌ها کم باشد، جا‌به‌جایی و حمل‌و‌نقل آن آسان‌تر بوده و قیمت به‌صرفه‌تری دارد.

طول

داربست‌ها در طول‌هایی به‌اندازه 6 یا 12 متر تولید می‌شوند که باید طول لوله را باتوجه‌به کاربرد آن مشخص کرد. اندازه طول این محصول همانند ضخامت به دلیل افزایش حجم ماده اولیه مصرفی در تولید، موجب افزایش قیمت لوله داربست می‌شود. شما باید باتوجه‌به مکان و شرایطی که قرار است از این مقاطع در آن استفاده شود، مورد مناسب را انتخاب کنید.

وزن

یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت لوله داربست، وزن است. وزن این محصول با توجه‌ب ه ضخامت، نوع و طول لوله‌ها و با استفاده از یک فرمول مشخص به دست می‌آید. وزن از مهم‌ترین فاکتور‌های تعیین قیمت به شمار می‌رود؛ زیرا در حالت کلی اجرت مقطع بر اساس وزن آن اعلام می‌شود. برای نمونه قیمت لوله داربست 14 کیلویی به عنوان یکی از دو سایز متداول داربست قیمت کمتری از نمونه ی 17 کیلویی آن دارد.

نوع

باتوجه‌به نحوه تولید، مقاطع می‌توانند در دو نوع درز‌دار و بدون درز تولید شوند. انواع بدون درز از کیفیت و استحکام بالا‌تری برخوردار هستند که این موضوع نقش پر‌رنگی را در افزایش اجرت آن‌ها ایفا می‌کند. در مقابل، نوع درز‌دار آن استحکام خوبی ندارد و باتوجه‌به این موضوع قیمت کمتری نیز دارد.

 

 

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402