بسیاری از وسایل به‌عنوان مصالح ساختمانی شناخته نمی‌شوند، اما در ساخت‌و‌ساز‌ها نقش مهمی داشته و کاربرد خود را بیش از پیش نشان می‌دهند. یکی از این ابزار‌ها یا بهتر است بگوییم، تجهیزات را می‌توان لوله داربست دانست. این وسیله که یکی از مصالح مورد استفاده برای ساخت و ساز است، از فلزات مختلفی ساخته می‌شود؛ علت این موضوع را هم می‌توان در مقاومت و استحکام مورد نظر مصرف کننده جست‌و‌جو کرد. کاربرد گسترده ی این مقاطع فولادی به قیمت و نوسانات قیمت لوله داربست اهمیت دو چندان بخشیده به همین دلیل در ادامه به چند مورد از مهمترین عوامل اثر گذار بر قیمت آن می پردازیم.

لوله داربست چیست؟

اغلب لوله داربست را با نام لوله سیاه داربستی می‌شناسند؛ چرا که در ساخت آن از ورق سیاه به‌ عنوان ماده اولیه استفاده می شود اما علت آن چیست؟ این نوع ورق به دلیل این که حاصل فرآیند نورد گرم است رنگ تیره و کدری دارد همچنین قیمت آن نیز بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. همین ویژگی ها باعث شده بیش از انواع و اشکال دیگر فولاد مورد استفاده قرار بگیرند. به‌طور معمول، از این نوع لوله صنعتی برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود. پر‌مصرف‌ترین آن را می‌توان اندازه یا نمره 5 دانست. ساختار آن به‌گونه‌ای است که بسیار مقاوم بوده و سیال خاصی از آن عبور نمی‌کند؛ به همین دلیل ساخت آن بسیار راحت بوده و به بررسی و آنالیز خاصی نیاز ندارد. اغلب لوله‌های فلزی که از ورق سیاه تولید می‌شوند، دارای طول‌های 3 تا 6 متر هستند. چیزی که سنگینی محصول را تعیین می‌کند، ضخامت ورق سیاهی است که از آن ساخته شده است. نمونه های نازک تر را داربست سبک و ضخیم تر را داربست سنگین می گویند. سبک و سنگین‌بودن، این امکان را به افراد می‌دهد که بتوانند از آن برای کاربری‌های مختلف استفاده کنند. ضخامت‌های 2 و 5/2، از پر‌کاربرد‌ترین‌ها در این عرصه است. یکی از مسائلی که می‌تواند قیمت نهایی را مشخص کند، همین موضوع ضخامت و وزن است. داربست از 2 جزء لوله و بست به‌وجود می‌آید.

لوله

‌در ایران، پر‌کاربرد‌ترین نوع آن، چیزی است که با قطر 48 میلی‌متر ساخته شده و همان‌طور که گفته شد، ضخامتی بین 2 تا 5/2 میلی‌متر دارد. البته این موضوع تنها برای داخل کشور ایران صادق بوده و در سراسر جهان، این اعداد متغیر هستند؛ چرا که استاندارد‌های مختلفی برای آن‌ها در‌نظر گرفته می‌شود.

بست

کاربرد بست درواقع برای اتصال لوله داربست به هم در پروژه‌های عمرانی است. جنس آن‌ها به‌گونه‌ای است که مقاومت بسیار بالایی داشته و به همین راحتی از‌بین نمی‌رود.

عوامل تاثیرگذار و ایجادکننده نوسان در قیمت این مقاطع

قیمت لوله داربست اول تحت تاثیر مواد اولیه و فرآیند تولید و در قدم بعدی تحت تاثیر عوامل خارجی و نوسانات بازار قرار می گیرد. هر کدام از این عوامل به شکلی و با درصدی قیمت لوله داربست را دچار نوسان می کند. به عبارت بهتر نه یک مورد بلکه مجموعه ای از عوامل قیمت ها را مشخص کرده و بر نوسانات قیمت نهایی دست دارند.

ضخامت: در واقع این ضخامت ورق سیاه است که تعیین کننده ی ضخامت لوله داربست میباشد. ضخامت در واقع حجم مواد مصرف شده برای تولید داربست است. هرچه ضخامت بیشتر باشد یا به عبارت دیگر حجم بیشتری مواد برای تولید استفاده بشود قیمت و وزن لوله داربست هم افزایش پیدا می کند. با توجه به این که نه فقط لوله داربستی بلکه قیمت تمام انواع مقاطع فولادی بر اساس وزن آن ها در شاخه محاسبه می شود افزایش و کاهش ضخامت برابر با افزایش و کاهش قیمت است.

جنس: منظور از جنس نوع ورقی است که برای تولید لوله از آن استفاده شده است. لوله داربست عموما از ورق فولادی یا ورق گالوانیزه تولید می شود. برای تولید ورق گالوانیزه، ورق فولادی تحت فرآیند ثانویه ای به نام گالوانیزاسیون قرار می گیرد. هم خود این فرآیند هزینه بر است و هم ویژگی مثبتی که به فولاد می افزاید ایجاد ارزش افزوده کرده و باعث بالاتر رفتن قیمت نهایی ورق می شود. به همین دلیل قیمت لوله گالوانیزه درصدی بیشتر از نمونه فولادی است.

طول: لوله های داربست به شکل استاندارد به صورت 6 متری تولید می شوند اما با توجه به مورد مصرف می توان به اندازه های کوچکتری هم آن ها را برش داد. طول هم دقیقا مشابه ضخامت تعیین کننده ی وزن نهایی شاخه و در نتیجه قیمت نهایی است.

هزینه تولید: هزینه ی تولید شامل چند مورد متفاوت چون هزینه ی سوخت، هزینه نگهداری دستگاه، هزینه ی نیروی کار و مواردی مشابه این هاست که تغییرات در قیمت هر کدام می تواند مستقیما بر قیمت نهایی لوله داربست هم اثر بگذارد.

قیمت ارز: با توجه به این که فولاد در ایران صنعتی بومی است انتظار می رود قیمت محصولات فولادی ارتباطی با قیمت ارز نداشته باشد اما به واسطه ی صادرات لوله و پروفیل و برهم خوردن تعادل میزان عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت ارز مستقیما بر قیمت نهایی داربست هم اثر می گذارد.

عرضه و تقاضا: به طور کلی دربازار این نسبت عرضه به تقاضا است که تعیین کننده ی قیمت محصولات است. تغییراتی که باعث برهم خوردن این تعادل بشود می تواند قیمت لوله داربست را هم دچار نوسان و تغییرات کند.

قیمت ورق سیاه: قیمت ورق سیاه اصلی ترین و مهم ترین عامل تعیین کننده ی قیمت لوله داربست است. زیرا هزینه ای که برای خرید لوله داربست و تمامی انواع مقاطع فولادی پرداخت می شود 90 درصد مربوط به قیمت ورق و تنها 10 بابت هزینه های تولید است. در نتیجه قیمت ورق سیاه مهمترین و اثر گذار ترین عامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی است.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402