به نقل از دنیای اقتصاد مجید سعیدیان، مدیر عامل فولاد خرمدشت تاکستان در مورد گردش مالی صنعت فولاد گفت گردش مالی در صنعت عظیم فولاد بسیار بالا است ، با وجود مشکلاتی که برای تولید در این صنعت وجود دارد ،  تنها در صورت حمایت بانک ها و بازار سرمایه می توان به آینده آن امیدوار بود.

خسارت قطعی برق به صنعت فولاد 

در روزهای اخیر قیمت محصولات فولادی از انواع ورق سیاه و روغنی تا لوله و پروفیل سبک و سنگین نوسانی بوده است، با وجود مشکلات تامین برق احتمال کاهش تولید نیز وجود دارد. تابستان سال گذشته شرکت های فولادی به دلیل قطعی برق بدون هیچ حمایتی از جانب دولت یا ارگان های مسئول مجبور به تعطیلی شدند. این تعطیلی ها چیزی در حدود 6 میلیارد دلار به این صنعت خسارت وارد کرد و تنها قطعی های برق فصل تابستان مجموع تولید سالیانه را حدود 20 درصد کاهش داد. این قطعی ها نه تنها باعث بروز مشکل در زمینه تولید می شود بلکه مشکلات جانبی هم ایجاد می کند که در مورد آن ها دولت وعده ی جبران داده بود که متاسفانه تا به امروز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

مشکلات برق را میتوان به صورت استانی کنترل کرد

مدیر عامل فولاد خرمدشت در مورد مدیریت درست و کنترل مشکل قطعی برق گفت: بهترین راهکار برای حل مشکل برق تصمیم گیری استانی است. در مجموع حدود 7 یا 8 استان صنعتی در کشور وجود دارد در نتیجه در این شرایط بهترین راهکار می تواند تصمیم گیری استانی با توجه به شرایط باشد. ایشان در مورد شب کاری شرکت های فولاد افزود: روشن کردن کوره فولاد، کاری دشوار و زمان بر است و با قطع برق و توقف تولید موجودی کوره کم شده و پرتی افزایش پیدا می کند در نتیجه قطعا در شب راندمان تولید برابر با روز نخواهد بود. این راهکارها نشان می دهد متاسفانه تصمیم گیرنده های این صنعت کلیدی دیدی درست و شناختی کامل در مورد آن ندارند.

صنعت فولاد گردش مالی بالایی دارد

ایشان در مورد رویکرد ارگان های مسئول در زمینه تامین مالی گفت: فولاد با توجه به محصولات پرکاربرد و مهمی چون لوله و پروفیل سبک و سیاه که دارد صنعتی مهم و کلیدی محسوب می شود، بدیهی است صنعتی تا این حد بزرگ گردش مالی بالایی دارد و با وجود مشکلاتی که به آن ها اشاره شد نیازمند حمایت است اما تا به امروز بانک ها حمایت قابل توجهی به عمل نیاورده اند و بورس هم که می تواند کمک خوبی برای این صنعت باشد امروز خود نیازمند کار کارشناسی است. در قبال صنعت ارزآور و پر سودی چون فولاد باید حمایت های بیشتری به عمل آید تا بتوان در این شرایط به آینده ی آن تا حدی امیدوار بود.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 12 تیر 1401