به نقل از دنیای اقتصاد معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت ، رضا محتشمی پور در مورد مشکلات صنعت فولاد در همایش و نمایشگاه صنعت فولاد و سنگ آهن گفت : پیشتر صنعت فولاد درگیر تامین سنگ آهن به عنوان ماده اولیه بود اما طی چند سال گذشته مشکل اصلی، تامین انرژی برای این صنعت کلیدی و البته انرژی بر شده است. محدودیت هایی که در حوزه ی انرژی در کشور وجود دارد متاسفانه تنها به صنعت منتقل شده اما در آینده این روند نمی تواند ادامه داشته باشد و باید اقداماتی اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

محمد حسین بصیری مدیر عامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان در گفت و گوی خود با این خبرگزاری در مورد مشکلات تامین انرژی صنایع گفت : قطعی برق در فصل گرما و قطعی گاز در فصول سرد سال اصلی ترین معضل صنایع در سال های اخیر بوده است چرا که در زمان اوج مصرف ، برق صنایع را بدون توجه به خسارت های میلیاردی که به شرکت های خصوصی وارد می شود ، قطع می کردند. به همین دلیل سال گذشته تصمیم به احداث نیروگاه برای تامین انرژی مورد نیاز مجموعه خود گرفتیم. گر چه کار صحیحی نیست اما برای ادامه ی حیات صنعت فولاد این تنها راه حل است.

کارشناس فولاد، زکریا نایبی در گفت و گو خود با خبرگزاری دنیای اقتصاد در پاسخ به پرسشی که در مورد وضعیت صنعت فولاد در آینده بود گفت : تولید فولاد در کشور با وجود مشکلات و کمبود هایی که در زمینه تامین سنگ آهن ، گاز و برق وجود دارد و افزایش قیمت آن ها همچنین اخذ عوارض صادراتی از صادرکنندگان فولاد و محصولات فولادی چون پروفیل مبلی دیگر مزیتی ندارد. اما تنها راه حلی که برای تولید کنندگان این صنعت به منظور برون رفت از این شرایط بحرانی وجود دارد احداث نیروگاه برای تامین انرژی مورد نیاز خود این صنایع است. اما احداث نیروگاه نیز نیازمند سرمایه گذاری های کلان است که جز شرکت های بزرگ چون فولاد مبارکه و فولاد خوزستان کسی توانایی انجام آن را ندارد.

نایبی در ادامه افزود حتی با احداث نیروگاه برای صنایع فولادی مشکل تامین برق حل نخواهد شد چرا که علت اصلی آن معضلات بزرگی چون ضعف مدیریت و فرهنگ غلط استفاده از برق است.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 24 خرداد 1402