مدیرعامل شرکت تولید لوله و پروفیل کیهان: سود بالای تسهیلات بانکی فرآیند تولید را کند می‌کند.

 

صنعت لوله و پروفیل فولادی، از تاریخچه قابل توجهی درکشورمان برخوردار بوده و بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و جزو معدود صنایعی به حساب می‌آید که فناوری‌های مورد استفاده درآن تقریباً بومی شده است. در زنجیره این صنعت بیش از۶۰۰ گروه کالایی ساخته می‌شود که درصنایع نفت وگاز وآب پتروشیمی،آبفای کشور، خطوط انتقالی سراسری، صنایع کشاورزی، صنایع روشنایی، تجهیزات ایمنی راه‌ها، مبلمان شهری، صنعت ساختمان، صنایع خودرو سازی سبک و سنگین و صنایع مادر دیگر استفاده می‌شود.
طی۱۰ ماه ابتدای سال 97 ؛ صادرات تجمعی پروفیل، لوله و مقاطع پروفیلی به میزان حدودا ۶۰۰ هزارتن بوده است. پیش بینی می‌شود باتوجه به کاهش ارزش ریال، وركود بازار داخلي شاهد روند رو به رشد بیشتری در میزان صادرات به کشورهای منطقه (با در نظر گرفتن مباحث مرتبط با تحریم) در سال ۹۸ باشیم. هرچند موانع کشتیرانی درحمل و نقل و انتقال پول و نیز شناسایی بازارهای صادراتی جدید؛ همچنان از جمله مشکلات پیش روی این بخش می‌باشد. ماهنامه جهان معدن در گفت و گو با مهندس مرتضی موسوی مدیرعامل شرکت تولیدی لوله و پروفیل کیهان به بررسی مشکلات صنعت لوله و پروفیل و صادرات آن پرداخته که ادامه آن در پی می‌آید:

چالش‌ها و مشکلات صنعت لوله و پروفیل از نظر شما چیست؟

کارخانه کیهان از سال 73 به مساحت حدودا 120 هزارمتر مربع به نیت تولید لوله و پروفیل فولادی و لوله مبلی و لوله گالوانیزه راه‌اندازی شد. بلافاصله، لوله شوفاژي و تست گاز را نیز توليد کردیم. زمانی که شروع به کار کردیم در قسمت لوله مبلی رقیبی نداشتیم، در لوله گاز و شوفاژ هم محصولات ما با كيفيت و طبق استاندارد توليد مي‌شود. در حقیقت ما در این زمینه جزء ده شرکت برتر در صنعت لوله وکل کشور هستیم.
یکی از بزرگترین معایب صنعت لوله وپروفیل این است که مجوزهای بسیار زیاد و غیرکارشناسی صادرشد و کارخانه‌های زیادی در شهرها تاسیس شد. بسياري از شرکت‌های فعال در صنعت لوله و پروفیل فقط با 30درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند. به نظر من به جای دادن مجوزهای غیرکارشناسی برای تاسیس کارخانه به سرمایه داران بهتر بود کارخانه‌هایی که ورشکسته شدند يا كمبود سرمايه درگردش داشتند را به سرمایه داران معرفي شده تا با سرمایه‌شان آن را احیا کنند.
مشکل بعدی به مالیات و ارزش افزوده و بیمه برمی‌گردد. بحثی که دارایی مطرح کرده این است هرچه می‌فروشید باید با فاکتور رسمی باشد و خریدار هم باید فاکتور رسمی بدهد. حال اگر خریدار نخواهد فاکتور بدهد یا فاکتور جعلی بدهد، پس از چندسال دارایی به فروشنده می‌گوید این سند مشکل دارد لذا باید 9 درصد ارزش افزوده و جریمه آن را فروشنده یا همان تولیدکننده بدهد. به نظر من دارایی باید فرهنگ سازی کند که خریدار و فروشنده در مورد حساب‌ها و فعالیت‌های‌شان شفاف سازی کنند تا مالیات خود را به موقع پرداخت کنند، در حالي كه به نظرمي‌رسد سازمان مالياتي از طريق توليدكننده‌ها مي‌خواهد ارزش افزوده را از مصرف كننده نهائي بگيرد.
چالش بعدی، بانک‌ها و سودهای تسهیلاتی است که می‌دهند.به طور مثال در گذشته ما بابت تسهیلات گرفته شده از سوی یک بانک خصوصی تا 40 درصد سود مرکب پرداخت کردیم. با این شرایط هیچ تولید کننده‌ای انگیزه‌ای برای تولید ندارد و فرآیند تولید کند می‌شود. در کنار این مشکلات، اگر یکی از چک‌ها برگشت بخورد بانک تمام حساب‌ها را مسدود می‌کند و مشكلات فراوان بعدي را به همراه خواهد داشت.
پیشنهادی که ما به بانک‌ها دادیم این بود که در ازای درصدي از ارزش دارایی کارخانه‌هاي بدهكار و زير كليد بردن ورق، برای كارخانجات گشایش اعتبار داخلي باز کنند ‌تا بتوانند بدون مشکل و سرمايه در گردش (كه مشكل اصلي كارخانجات مي‌باشد )از فولاد مبارکه خرید کنند كه اگر اين اتفاق مي‌افتاد، با ورود ورق به کارخانه و تولید محصول و فروش و صادرات آن با توجه به افزایش قیمت در سال گذشته كل بدهي‌هاي اين كارخانجات به بانك‌ها تسويه مي‌شد .

در تامین مواد اولیه مشکلی ندارید؟

در حال حاضر 3 کارخانه فولاد مبارکه، فولاد اهواز و فولاد گیلان مواد اولیه لوله و پروفیل را تامین می‌کنند. خرید از فولاد مبارکه یک عیبی که دارد این است که امروز در بورس خرید می‌کنید و تحویل محصول 2 ماه دیگر است.اگر شرکت‌ها توانایی و نقدینگی آن را داشتند که بتواند نقد بخرند و 2ماه دیگر محصول را تحویل بگیرند، سعی می‌کردند بدهی‌های خود را پرداخت کند تا مشکلات را حل کنیم. شرکت‌هایی که از بورس خرید می‌کنند خرید خود را با LC ‌انجام می‌دهند.
وقی شرکتی مشکل بانکی دارد مقرون به صرفه نیست که از فولاد مبارکه خرید کند، لذا صبر می‌کند تولید کننده و شرکتی که مشکل بانکی ندارد از فولاد مبارکه خرید کند و مازاد خرید شرکت‌هاي ديگر را با قیمت روز بازار از آنها می‌خرد با اینکه هیچ تولیدکننده‌ای حق ندارد سهم خود را در بازار بفروشد. كارخانه‌اي كه به دليل مشكلات بانكي نتواند از فولاد مبارکه خرید کند به دليل قيمت بالاي ورق مباركه در بازار بيشتر از فولاد اهواز و گیلان خرید مي‌کند، آنجا هم دلال‌ها حضور دارند و از کارخانه مبدأ خرید می‌کنند و به قیمت روز بازار به توليدكننده می‌فروشند. در مورد خام فروشي جالب اینجاست که فولاد مبارکه ورق‌های خود را به قطر صادر می‌کند در صورتی که می‌تواند به تولیدکننده که مشکل بانکی دارد کمک کند تا بتواند هم تولید کند،هم اشتغال آفرینی کند و هم صادرات به کشورهای همسایه مخصوصا خود قطر داشته باشد که یکی از بهترین بازارهای صادراتی برای ایران است. قطر به تولیدکننده ایرانی پیشنهاد می‌دهد اگربا يك قطري شركتي تاسيس كنيد، مي‌توانيد حتی با 30 درصد سرمایه در قطر کار آفرینی و اشتغال‌زایی ایجاد کنيد و 70 درصد دیگر را وام تا 4 درصد با بازپرداخت يك تا ٣٠ ساله می‌دهد به شرط اینکه در کشور قطر لوله و پروفیل تولید کنند.

دستاورد صادراتی در سال 97 چه بوده و چه برنامه‌ای برای سال 98 دارید؟

سال گذشته به صورت مستقیم صادرات انجام ندادیم، یک دلیل این هست که خیلی جاها ورق‌هایی که می‌خواستیم نتوانستیم سفارش بگیریم. در بحث صادرات هم ورق درجه یک و مرغوب فقط برای فولاد مبارکه است و متاسفانه چون نظارت دقيق و كاملي صورت نمي‌گيرد که محصول صادراتی با چه کیفیتی باشد خیلی از شرکت‌ها محصول بی کیفیت را صادر می‌کنند که هزینه کمتر و سودی بیشتری برایشان داشته باشد. نارضایتی در صنعت لوله و پروفیل به دلیل کم کیفیت بودن ورق هم اتفاق می‌افتد. خيلي شركت‌ها به دلیل اینکه نتوانستند از فولاد مبارکه خرید کنند در بحث صادرات نتوانستند خوب كار كنند. دليل ديگر براي عدم تناژ مناسب صادرات، فروش دلاري و عدم توانايي ي انتقال وجه به داخل كشور وقوانين ارزي كشور مي‌باشد .
دليل اينكه خیلی از شرکت‌ها با علم به این مشکلات ولي با توجه به اينکه بازار داخل خیلی رکود دارد به فعالیت خود ادامه می‌دهند این است که سهیمه‌شان از‌ فولاد مبارکه قطع نشود و همچنين جهت جلوگيري از تعديل نيرو كماكان صادرات انجام مي‌دهند .
رویکرد ما در سال جاری این است با خريد مناسب و با كيفيت ورق تناژ محصولات صادراتي خود را تا ماهي ٢٠٠٠ تن بالا برده وهمچنين توليد لوله مبلي و لوله گالونيزه را مجددا راه بياندازيم و بتوانيم اشتغال‌زايي بيشتري ايجاد كنيم .
شرکت کیهان یکی از بهترین شرکت‌هاست و اگر مشکلات حل شود در لوله جزء 3 شرکت برتر و در پروفیل جزء 10 شرکت برتر هستیم. فضای صادرات در عراق، ترکمنستان، قطر، عمان و سوریه عالیست. از دولت خواهشمنديم قوانين را لحظه‌اي تغيير ندهد و از خام فروشي و صادرات ورق فولادمباركه به كشورهاي همسايه جلوگيري كنند وما مي‌توانيم به فولاد مباركه پيشنهاد دهيم اگر مي‌خواهيد صادرات كنيد بياييد ورق را به توليدكننده داخلي بدهيد وبا پرداخت كارمزد، محصول نهایي كارخانجات كشور خودمان را صادر كنيم تا اشتغالزايي بيشتر و همچنين برگشت وجه ارز آسان‌تر صورت پذيرد.

 

منبع : جهان معدن

اخبار در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 18 فروردین 1400