در نشست فعالان و خبرنگاران صنعتی، احمد دنیانور یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد، خبر از تعطیلی کامل 110 کارخانه ی فولاد داد که منجر به از بین رفتن 25 هزار شغل و حذف 6 میلیون تن محصول شد. وی افزود علاوه بر این 110 کارخانه، تولید کنندگان و نوردکاران هم در آستانه ی ورشکستگی هستند و علت این مشکل را نرخ دستوری قیمت میل گرد، آهن و فولاد در بورس کالا دانست.

به نقل از تجارت نیوز، اعمال سیاست های کنترلی در صنعت فولاد و تعیین قیمت دستوری توسط دولت، این صنعت را زمین گیر کرده. این در حالی است که صنعت فولاد جزء بزرگ ترین و مهم ترین صنایع ایران است و در سال های گذشته نه تنها توانسته به خودکفایی کامل برسد بلکه طبق آمار انجمن تولید کنندگان در سال 1399 توانسته 9 میلیون تن صادرات هم داشته باشد.

سید رضا شهرستانی به این خبر گزاری توضیح داد: تولیدکنندگان نیز از کاهش قیمت ها استقبال می کنند اما در وضعیتی که دولت از تولیدکنندگان حمایتی نمی کند و کارخانه های بالا دستی قیمت مواد اولیه را به بهانه ی قطعی گاز افزایش می دهند چطور دولت انتظار عرضه محصولات فولادی چون ورق سیاه  و ورق روغنی با قیمت کم دارد. وی افزود وقتی از وزیر صمت برای حل این مشکل کمک خواستیم ایشان در پاسخ به ما گفتد “فولاد را جمع کنید، ببرید سوریه.”

انجمن تولید کنندگان فولاد چهادرهم دی ماه سال جاری اعتراض خود را به نحوه ی قیمت گذاری ها رسانه ای کرد و در این باره گفت: این سازمان یکی از تاریک ترین دوران های خود را سپری می کند. در حالی این صنعت طی این مدت زمین گیر شده که دولت برنامه هایی چون خودکفایی لوازم خانگی و خودرو و تولید چهار میلیون مسکن را در دستور کار خود دارد و با تعطیلی صنعت تاثیر گذاری چون فولاد چطور این برنامه ها می تواند به سرانجام برسد.

بی شک تولید محصولات فولادی پر مصرفی چون لوله مبلی و پروفیل سبک که ماده ی اولیه تولید بسیاری از محصولات هستند، می تواند تحت تاثیر این مشکلات قرار بگیرد.

 

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 29 خرداد 1401