به نقل از ایراسین معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، وحید یعقوبی در مورد عوامل تاثیرگذار بر کاهش تولید کارخانه های فولاد به این خبرگزاری گفت: گر چه هنوز آمار های تولید به طور کامل تکمیل نشده اما بررسی وضعیت تولید دو ماه گذشته نشان دهنده ی کاهش میزان تولید بعد از اعمال محدودیت های تامین برق در خرداد ماه است اما به دلیل آن که برنامه های قطع برق از پیش اعلام شده و برنامه ریزی شده بود، امسال مشکلات تولید کمتر از سال گذشته بوده است. میانگین افت تولید در تیر ماه حدودا 20 درصد بوده است.

ایشان در ادامه افزود: مشکلات صنعت فولاد که منجر به کاهش میزان تولیدات شده به همین یک مورد محدود نمی شود. عامل بعدی نبود تناسب میان قیمت تمام شده تولید محصولات فولادی چون قیمت پروفیل سبک و سنگین با قیمت فروش است. گر چه عامل اصلی محدودیت های برقی اعمال شده برای این صنعت است اما مشکلات دیگری هم در این مسیر وجود دارد. در حال حاضر کارخانه های ذوب القایی 5 میلیون تن تولید فولاد دارند اما افزایش هزینه های جانبی و قیمت مواد اولیه در کنار محدودیت های اعمال شده برای تامین برق باعث شده این کارخانه ها دیگر توان ادامه کار نداشته باشند. یعقوبی در ادامه توضیح داد: قیمت پایه این محصولات در بورس کالا به صورت روزانه در حال کاهش است. متاسفانه این قیمت ها حتی نمی تواند هزینه های تولید را تامین کند در نتیجه این کارخانه های ذوب القایی به اجبار یا حجم تولیدات خود را کاهش داده اند و یا به طور کامل کارخانه های خود را تعطیل کرده اند.

وحید یعقوبی درباره ی وضعیت صادرات پروفیل و لوله و به طور کلی فولاد و محصولات فولادی گفت: کاهش قابل توجهی در میزان صادرات اتفاق نیفتاده است اما با توجه به این که قرار داد های صادرات فولاد معمولا 2 تا 3 ماهه بسته می شود تاثیر اخذ عوارض صادرات که از اوایل سال جاری اعمال شد در تیر و مرداد ماه مشخص خواهد شد و در آینده با انتشار آمار های رسمی شاهد کاهش چشم گیر تولید و صادرات خواهیم بود.

 

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 4 مرداد 1401