به نقل از خبرگزاری موج، کوروش مهدیون، کارشناس صنعت فولاد در مورد فرصت های اقتصادی ایجاد شده به واسطه ی جنگ اوکراین و روسیه گفت: به عقیده ی بسیاری شروع جنگ میان این دو کشور فرصتی مناسب برای دستیابی ایران به بازارهای جدید صادراتی بود اما روسیه با سیاست های تخفیفی خود نه تنها مانع دستیابی ما به بازار های جدید شد بلکه اکنون در شرف از دست دادن بازارهای پیشین خود نیز هستیم.

ایشان در ادامه توضیح داد گر چه جنگ از بعد انسانی اتفاقی تلخ و ناگوار است اما از بعد اقتصادی می تواند همراه با تهدیدها و فرصت هایی برای سایر کشورها باشد. آخرین فرصتی که به واسطه ی همین اتفاق برای ایران ایجاد شد جنگ میان روسیه و اوکراین بود اما روسیه با اعمال تخفیف های سنگین به منظور حفظ بازار صادراتی خود، حتی در زمان جنگ، نه تنها باعث از دست رفتن این بازار برای کشور ما شد بلکه اکنون با قیمت های کم تبدیل به تهدیدی برای بازار نفت و فولاد ایران هم شده است.

ایران و روسیه هر دو از بزرگترین تولیدکنندگان نفت، فولاد و محصولات فولادی چون انواع لوله و پروفیل سبک و سنگین در جهان هستند، شروع جنگ و اعمال تحریم های سخت گیرانه علیه روسیه می توانست فرصتی بی نظیر برای ایران باشد که سود روسیه از بازار جهانی فولاد را روانه ی جیب تولیدکنندگان ایرانی کند اما تعلل مدیران ایرانی باعث هدر رفتن این فرصت شد و روسیه با سیاست تخفیفی خود باعث رکود در بازار فولاد ایران شد اما با این شرایط هم هنوز روزنه های امیدی وجود دارد که باید با جدیت پیگیری بشود.

مهدیون در ادامه افزود: این اتفاقات در حالی رخ داده که فرصت احیای برجام و بهره مندی از گشایش های ایجاد شده به لطف توافق، پیش روی دولت برای بهبود شرایط اقتصادی و صادرات وجود دارد. پنجره ی فرصت های اقتصادی تا همیشه برای ما گشوده نمی ماند و متاسفانه تا به امروز شاهد چندین مورد از این دست فرصت سوزی ها بوده ایم. ایشان در پایان گفت: هر کدام از این فرصت های سوخته می توانست گره گشای مشکلات بخشی از صنعت باشد و هدر رفت آن ها مصداق کفران نعمت است.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 28 تیر 1401