به نقل از ایراسین بحران انرژی چالشی است که امروز تمامی صنایع، در سرتاسر جهان را دچار مشکل کرده است. مشکلاتی که به واسطه ی این کمبود ایجاد شده به طور خاص در زمینه تولید فلزات بیشتر است چرا که برای تولید و فرآوری آن ها گاز و برق نقش بسیار مهمی دارند. فولاد سازان نیز از این قاعده مستثنا نیستند، چرا که در روش های گوناگون تولید محصولاتشان از مقاطع طویل چون لوله و پروفیل سبک و سنگین تا انواع ورق چون ورق روغنی و سیاه کمبود انرژی می تواند تاثیر گذار باشد و ایجاد مشکل کند.

بعد از شروع جنگ میان اوکراین و روسیه و اعمال تحریم علیه روسیه بحران های سیاسی وسیعی در منطقه شکل گرفت. در پاسخ به این تحریم ها روسیه نیز محدودیت انرژی علیه اروپا اعمال کرد که این محدودیت های اعمال شده هم برای بخش خانگی و هم صنایع ایجاد مشکل کرد تا جایی که گاها مردم برای تامین انرژی مورد نیازشان در منازل از روش های سنتی استفاده می کردند اما شرایط برای صنایع کاملا متفاوت است. صنایع انرژی بری چون تولید شیشه، فلز، سیمان، صنعت فولاد و … که اتفاقا بخش اعظم درآمد اتحادیه اروپا از آن هاست، با این کمبود دچار مشکلاتی جدی شده و حتی برخی در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.

صنعت فولاد برای اتحادیه اروپا جز مهم ترین صنایع تولیدی است که به واسطه ی همین کمبود انرژی امروز به شدت دچار بحران شده است. به خاطر این بحران در کنار کمبود، قیمت ها نیز افزایش پیدا کرده است که خود باعث کاهش تولید و صادرات لوله و پروفیل شده و حتی در صورت ادامه دار شدن این روند ممکن است باعث شود که اتحادیه اروپا برای تامین نیاز محصولات فولادی منطقه  از سایر کشورها واردات داشته باشد. این شرایط می تواند برای کشور های آسیایی چون ایران که بهره مند از منابع گسترده انرژی هستند فرصت خوبی باشد. اگر چه امروز ایران خود به خاطر الگوی بد مصرف و مدیریت اشتباه در فصول گرم و سرد سال با کمبود انرژی مواجه می شود اما با رفع این مشکلات می تواند به خوبی از این فرصت برای کسب منافع مالی بیشتر و جبران کمبود در بازارهای جهانی استفاده کند.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 22 شهریور 1401