هنگام خرید لوله داربست باید به چندین و چند نکته گوناگون توجه داشت که معمولا قیمت، اولین و مهم ترین آن هاست. عموما افراد خرید خود را بر‌مبنای نرخ نهایی محصولات انجام می‌دهند؛ در‌ صورتی‌که برای یک خرید درست بعد از بررسی قیمت باید به نوع، جنس، ابعاد و مشخصات دیگر محصولات نیز توجه داشت. برای کالایی چون لوله داربست بررسی کیفیت و مقایسه قیمت و کیفیت اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که مستقیما با جان و سلامتی افراد در ارتباط است و تنها این قیمت به صرفه نیست که اولویت است بلکه ایمنی و کیفیت در درجه اول اهمیت قرار دارد. در ادامه در مورد قیمت لوله داربست و مهم ترین عوامل اثر گذار بر آن توضیح خواهیم داد.

لوله داربست چیست؟

یکی از مقاطع فولادی است که در صنعت ساختمان‌ سازی کاربرد بسیاری دارد. از آن، برای دسترسی درست و ایمن به نما ساختمان استفاده می‌شود. همچنین به‌ دلیل مقاومت بالایی که دارد، به خوبی می‌تواند در پروژه‌ های عمرانی با اتصال تور های محافظ مانع از سقوط ابزار و مصالح بشود. به عبارتی ریسک‌ های موجود در ساخت‌ و‌ ساز را به حداقل میرساند.

کدام ویژگی‌ها قیمت لوله داربست را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند؟

هنگامی‌ که یک محصول تولید می‌شود، بدون شک عوامل مختلفی در تعیین نرخ نهایی آن مؤثر هستند. این عوامل به محصول ساخته شده بستگی دارند. در تعیین قیمت پروفیل سنگین پنج عامل به‌ صورت مستقیم مؤثر هستند. با تغییر هر‌ یک از ان عوامل شاهد ایجاد تغییراتی در نرخ نهایی لوله داربست خواهیم بود. با بررسی این عناصر می‌توانیم برآوردی نسبتا درست از نرخ نهایی به دست آورد. این عناصر شامل:

  • جنس
  • درز‌دار بودن یا بدون درز بودن پروفیل
  • ضخامت و ابعاد
  • برند و کارخانه تولید‌کننده
  • کیفیت ورق سیاه مصرفی

جنس لوله داربست

لوله داربست گالوانیزهیکی از مواردی که موجب تنوع در قیمت این محصولات می‌شود، جنس آن‌ها است. جنس یکی از عوامل تاثیرگذار نه فقط بر مقاطع بلکه بر قیمت نهایی تمامی کالاهاست. این پروفیل‌ها را می‌توان با مواد اولیه ارزان‌ قیمتی همچون ورق سیاه یا نمونه های گران قیمت تر و البته مرغوب تری چون ورق گالوانیزه تولید کرد. از آنجایی‌ که قیمت ورق سیاه کم و به صرفه است، لوله تولید ‌شده از آن هم با نرخ خوبی به فروش می‌رسد. این در‌حالی است که برای تولید و تهیه لوله گالوانیزه داربست باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.

درز‌دار یا بدون درز بودن لوله 

لوله داربست به دو شکل درزدار و بدون درز در بازار موجود است و کاربرد بسیاری در صنایع مختلف، به‌ویژه در صنعت ساختمان‌ سازی دارد. برای تولید مدل بدون درز، فرآیند تولید کمی پیچده تر، دشوارتر و البته پرهزینه تر از نمونه درزدار است به همین دلیل قیمت نهایی لوله داربست بدون درز بیشتر از نمونه ی درزدار آن می باشد علاوه بر آن نوع درز‌دار، بر‌خلاف نوع دیگر، استحکام کمتری دارد؛ بنابراین، قیمت پایین‌تری هم دارد.

ضخامت و ابعاد لوله داربست

بسته به نوع پروفیل، این تجهیزات دارای ضخامت و ابعاد متفاوتی هستند. این قطعات براساس وزن به دو گروه سبک و سنگین تقسیم می شوند. ضخامت‌ها با‌توجه به کاربرد مورد‌نظر متفاوت هستند. بدون شک، هر‌ چه ضخامت لوله داربست بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر شرایط جوی و فشار وزن بیشتر خواهد بود. گرچه لوله های نازک هم از مقاومت خوبی برخوردارند. برتری لوله های نازک‌تر نسبت به نمونه های ضخیم، راحت‌تر بودن حمل‌و‌نقل و ارزان قیمت تر بودن آن‌ها است. قیمت لوله داربست 14 کیلویی یا 17 کیلویی بر اساس وزن آن ها در شاخه محاسبه می شود. این نوع نام گذاری و شهرت در صنعت نشان دهنده ی اهمیت وزن این مقاطع برای مصرف کنندگان آن هاست. بزرگ شدن ابعاد سطح مقطع و ضخیم شدن ورق آن برابر با بالاتر رفتن وزن و قیمت نهایی است.

برند و کارخانه تولید‌کننده

امروزه کارخانه‌های بسیاری در زمینه تولید لوله داربست فعالیت می‌کنند. هر مجموعه، تدابیر ویژه‌ای برای خط تولید و کالا‌های خود در نظر می‌گیرد. محصولات تولیدی در برخی شرکت‌ها به واسطه ی دستگاه های به روز و با کیفیتشان، مرغوب تر از سایرین هستند. در حقیقت، کارخانه های حرفه‌ای‌ تر به منظور پیشی گرفتن از رقبای خود، در کنار استفاده از دستگاه های تولید پیشرفته از مواد اولیه با‌کیفیت و مرغوب تری هم استفاده می‌کنند. همچنین پروسه ساخت قطعات در آن‌ها کار‌آمد‌تر است؛ در نتیجه، نهایتا محصول با کیفیت تری را در مدت زمان کوتاه تری تولید می کنند. بدیهی است تمام این ویژگی های مثبت در کنار هم باعث بالاتر رفتن قیمت نهایی محصولات این مجموعه ها می شود.

کیفیت ورق سیاه مصرفی برای تولید

ورق سیاه مواد اولیه تولید لوله داربست است. در حقیقت لوله داربست نوعی خاصی از لوله سیاه است. در این مقاطع نیز کیفیت محصول نهایی به سطح کیفی ماده اولیه وابسته است. در‌ صورتی‌ که از مواد اولیه مرغوب استفاده شود، قطعه نهایی از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. کیفیت بالا به لطف مواد مرغوب و گران قیمت به دست می آید به علاوه ی این که این کیفیت خوب خود ایجاد ارزش افزوده کرده و باعث بالاتر رفتن قیمت ها می شود. در نتیجه این امر، امکان خسارات جانی و مالی کاهش می‌یابد و در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود اما مصرف کننده باید لوله داربست را گران قیمت تر تهیه کند.

کلام آخر

لوله داربست، بر‌اساس فاکتور‌هایی نظیر جنس، وزن، رنگ و در کل، مشخصات فنی و ظاهری ارزش‌ گذاری می‌شود. ضمن اینکه عوامل خارجی هم در این فرایند تاثیر می‌گذارند. بسیاری از پیمانکاران، در زمان تهیه این قطعه فولادی به کیفیت آن توجهی ندارند. در صورتی‌که بر‌خلاف تصور بسیاری از افراد، کیفیت به اندازه قیمت یا حتی بیشتر از قیمت هم اهمیت دارد و حتی تا حدی قیمت نشان دهنده ی کیفیت نیز می تواند باشد. اگر از پروفیل‌های نا‌مرغوب برای تکمیل پروژه‌ها استفاده شود، امکان دارد خسارات جانی هم به همراه داشته باشد چرا که مهم‌ترین کاربرد آن، ایجاد تکیه‌گاه برای افراد و فراهم کردن امکان دسترسی به نقاط دور از دسترس ساختمان‌ها است. حال اگر هنگام خرید فقط به‌دلیل مناسب بودن نرخ نهایی این قطعات باشیم، احتمال ایجاد خسارات در پروژه‌ها افزایش می‌یابد.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402