گاز یکی از حالت‌های ماده است که ذرات در آن می‌توانند آزادانه در جهت‌های مختلف حرکت کنند. مواد به شکل گاز کاربردهای بسیار متنوعی دارند و موارد استفاده از آن‌ها تنها به محیط‌های صنعتی محدود نمی‌شود. همه ما در طول شبانه‌ روز به شیوه‌های مختلفی از گاز‌ها در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم در حالی‌ که ممکن است متوجه این کاربرد گسترده نشویم. گاز‌ها در بسیاری از زمینه‌های مختلف زندگی ما ضروری هستند و دقیقاً به همین خاطر است که قیمت لوله گازی خانگی و نوسانات آن اهمیت پیدا می‌کند. هدف و کارکرد خط لوله‌کشی گاز چیست و چگونه عمل می‌کند؟ انتقال گاز از محل تولید به محل مصرف از طریق خط لوله انجام می‌شود. در ساختمان‌ها نیاز است تا با لوله‌کشی، گاز به تمام نقاط مصرف در داخل ساختمان منتقل شود. اما لوله‌ کشی گاز از نظر نکات ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید مطابق با الزامات و استاندارد‌های تعیین شده صورت بگیرد.

لوله گازی چیست؟

لوله گازیلوله گازی به لوله‌ای از جنس فولاد یا پلی‌اتیلن گفته می‌شود که برای انتقال گاز از محل پالایشگاه تا ایستگاه افت فشار گاز در ورودی شهر‌ها جهت توزیع استفاده می‌شوند. لوله گاز در صنایع پتروشیمی، ساختمان‌ها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و سوله‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در لوله‌کشی سیستم هوای فشرده نیز از این لوله‌ها استفاده می‌کنند. اما در بخش توزیع گاز، خطوط لوله به دو دسته لوله تغذیه و لوله شبکه توزیع تقسیم می‌شوند. لوله‌های تغذیه، وظیفه انتقال گاز را از ایستگاه‌های تقلیل فشار به داخل شهر‌ها دارند. سپس شبکه توزیع، گاز طبیعی را در خط لوله‌های شهری توزیع و پخش می‌کند.

انواع لوله‌کشی گاز ساختمان

لوله گازی خانگی ساختمان به دو صورت روکار و توکار انجام می‌شود. برای ورود گاز به ساختمان، لوله‌کشی به‌صورت روکار و داخل ساختمان به‌صورت توکار انجام می‌گیرد. البته در برخی از ساختمان‌ ها با نظر مهندس طراح و ناظر می‌ توان از لوله‌کشی روکار درون ساختمان نیز استفاده کرد. برای نمونه ساختمان‌های قدیمی که نیاز به نوسازی لوله‌کشی گاز دارند یا ساختمان هایی که پیش از گازکشی شهرها ساخته شده اند به صورت روکار لوله کشی می شوند. قیمت لوله گازی خانگی به‌صورت روکار ارزان‌تر است، اما در معرض دید بودن آن باعث شده تا خطرات بیشتری لوله را تهدید کند. سرعت اجرای لوله‌کشی روکار بسیار بالاست و در مواقع نیاز به‌سرعت به آن دسترسی می‌توان داشت. اما عدم زیبایی و در معرض ضربه بودن آن از جمله معایبی است که همیشه به همراه دارد. لوله‌های گاز از چه جنسی هستند؟ لوله‌های گازی در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. رایج‌ترین جنس لوله‌های گازی، ورق سیاه است. این لوله‌ها اصولا به‌صورت آلیاژی تولید می‌شوند. قیمت ورق سیاه هم تأثیر زیادی برای انتخاب این جنس دارند. مهم‌ترین دلیل استفاده از عناصر آلیاژی در ساخت لوله گازی، افزایش کاربرد‌ها و مقاومت لوله در برابر آسیب‌های احتمالی است. لوله‌های گازی در چهار جنس تولید می‌شوند:

  1. فولادی: این نوع لوله‌های تولیدشده، انعطاف بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند. در مناطقی هم که رطوبت بیشتری دارند، از لوله گالوانیزه استفاده می‌شود.
  2. برنجی: این جنس برای تولید انواع شیرآلات و اتصالات گازی کاربرد دارد.
  3. مسی: برای برخی از قسمت‌های خاص، مورداستفاده قرار می‌گیرد و اینکه استفاده از لوله‌های مسی در بعضی مناطق، ممنوع است.
  4. پُلی‌اتیلن: استفاده از لوله‌ی پُلی‌اتیلن، بیشتر از هر زمان دیگری افزایش‌یافته است. این لوله‌ها معمولاً در شبکه‌های گازرسانی شهری استفاده می‌شود.

کاربرد لوله گاز

قیمت لوله‌کشی گاز به چه عواملی بستگی دارد؟ لوله‌کشی گاز از مراحل مهم در صنعت ساختمان‌سازی است و به پروژه‌هایی اطلاق می‌شود که طی آن به‌منظور انتقال گاز شهری به نقاط مختلف بنا لوله کشی انجام می‌شود. توزیع گاز در کل بنا یا حذف و اضافه‌کردن این امکان در نقاطی خاص از ساختمان است؛ بنابراین قیمت لوله گاز خانگی به عوامل زیر بستگی دارد. مصالح موردنیاز برای پروژه از عوامل مؤثر بر قیمت لوله گازی خانگی جنس لوله، شیر‌های گاز و اتصالات مربوط به آن است. هرقدر به طول لوله‌کشی افزوده شود به همان نسبت دستمزد لوله کش اضافه می‌شود. قیمت لوله‌کشی گاز بر حسب متر است و هزینه لوازم و مصالح مثل قیمت لوله سیاه، اتصالات و حتی الکترود بر اساس تعداد محاسبه می‌شود. نوع و میزان خرده‌کاری لوله‌کشی خرده‌کاری‌های مربوط به لوله‌کشی گاز به‌ خاطر تنوع بالا هزینه مشخصی ندارد. قیمت لوله‌کشی گاز ساختمان با توجه‌ به انجام خرده‌کاری‌هایی مانند تغییر مسیر لوله‌ کشی گاز آشپزخانه، انشعاب‌گیری و لوله‌کشی گاز تا 3 متر و کور کردن یا انسداد لوله‌کشی گاز، بسیار متفاوت است. بررسی قیمت لوله گاز خانگی و وسایل لوله‌کشی گاز نیز بر عهده صاحب ساختمان است. نقشه لوله‌کشی گاز ساختمان از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت لوله گاز خانگی، نقشه یا مسیر لوله‌گذاری است. مسیر‌های طولانی در لوله‌کشی گاز قیمت را متفاوت می‌کند. محل انجام پروژه و هزینه‌های باربری محل پروژه می‌تواند بر قیمت لوله گازی خانگی، تأثیرگذار باشد. یکی از مهم‌ترین هزینه‌های صرف شده در لوله‌کشی گاز برای قیمت، حمل‌ و نقل و باربری لوله‌ها و انتقال آن ها به محل پروژه است. نوع اتصالات عامل دیگر در قیمت لوله‌کشی گاز نوع اتصالات و تجهیزات ساختمانی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب لوله‌های گازی به دو صورت توکار و روکار در پروژه اجرا می‌شوند که اجرای لوله‌کشی ساختمان به‌صورت توکار، قیمت بیشتری دارد.

جمع‌بندی

لوله گازی یک نوع لوله است که برای انتقال گازها، به ویژه گاز طبیعی، استفاده می‌شود. استفاده اصلی از لوله‌های گازی برای حمل و نقل گاز طبیعی از میدان‌های گاز طبیعی یا تأسیسات فرآوری گاز تا مصارف صنعتی، تجاری و خانگی است. گاز طبیعی به عنوان یکی از منابع انرژی پاک و اقتصادی، به طور گسترده‌ای در سراسر جهان برای تأمین نیازهای مختلف مصرف‌کنندگان به کار می‌رود.

لوله گازی در جنس‌های متفاوتی مانند مس، برنج، پلی‌اتیلن و فولاد تهیه و تولید می‌شود. هرکدام از این لوله‌ها برای کاربرد مخصوصی تولید می‌شوند و در قسمت خاصی از صنعت به کار می‌روند. لوله گاز فولادی یکی از پرکاربردترین‌ها در این دسته است که میزان استفادۀ آن نسبت به سایر جنس‌ها بیشتر می‌باشد.

عمومی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 22 آبان 1402