به نقل از ایسنا رضا شهرستانی ، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در مورد صادرات به روزنامه شرق گفت : روسیه با اعمال تخفیف های 15 تا 20 درصدی برای فولاد صادراتی خود ، بعد از بازار نفت ، حالا بازار صادرات فولاد ایران را هم تصاحب کرد. کاهش قیمت فولاد صادراتی روسیه و در مقابل افزایش قیمت صادرات لوله و پروفیل و به طور کلی فولاد و محصولات فولادی ایران با اعمال عوارض صادرات سنگین باعث حذف مشتریان بزرگی چون چین، افغانستان، تایلند و کره جنوبی و به خطر افتادن درآمد شش میلیارد دلاری کشورمان از این بازار بزرگ شد.

روسیه با وجود ضخایر عظیم سنگ آهن یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد جهان است اما با شروع جنگ اوکراین و اعمال تحریم ها ، صادرات این کشور به شکل چشم گیری کاهش یافت. در این شرایط تنها راه نجات برای روسیه قیمت شکنی و تخفیف های جذاب برای محصولات صادراتی بود.

درست هم زمان با اعمال این تخفیف ها از جانب روسیه ، دولت ایران تصمیم به اخذ عوارض برای صادرات فولاد گرفت. به گفته معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت دولت این تصمیم را با هدف تنظیم بازار داخل گرفته اما این توضیح برای صادرکنندگان فولاد با وجود تولید 14 تا 15 میلیون تن مازاد بر نیاز بازار همچنین عرضه فولاد در بورس کالا قابل قبول نیست و تنها هدف دولت را از اخذ این عوارض افزایش درآمد مالیاتی می دانند.

احمد دنیانور، عضو انجمن تولید کنندگان فولاد در گفت و گو خود با روزنامه شرق در این مورد گفت : صنعت فولاد ایران بازار صادراتی خود را به سختی به دست آورده و سالیانه موفق به صادرات 9 تا 11 میلیون تن فولاد و محصولات فولادی چون پروفیل مبلی شده است. صادرات فولاد در سال گذشته توانسته درآمد ارزی 6 میلیارد دلاری برای کشور داشته باشد اما حالا با بروز این مشکلات می توان گفت صادرات فولاد ایران تقریبا متوقف شده است. ایشان در ادامه توضیح داد وضع ناگهانی یک قانون نابجا ، مکانیسم بازار و برنامه فعالان صادراتی این صنعت را به طور کامل به هم میزند و باعث دو اتفاق ناگوار برای این بازار می شود. نخست خریدارانی که برای تامین بار خود زمان زیادی ندارند به سرعت فولاد مورد نیاز خود را از فروشنده ی دیگری خریداری می کنند و دوم جلب اعتماد دوباره آن ها بسیار کار دشواری می شود زیرا تغییرات ناگهای این چنینی باعث می شود خریدار به وضعیت کشور و توانایی آن در تامین تعهدات خود شک کند.

 

 

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 24 خرداد 1402