با نگاهی اجمالی به اطراف متوجه کاربرد گسترده ی مقاطع فولادی و مخصوصا پروفیل آهن در زندگی خود میشویم. امروزه این مقاطع به وفور برای تولید انواع محصولات از پایه های مبلمان منزل تا حفاظ های نرده مورد استفاده قرار میگیرند. بی شک علت اقبال این مقاطع فولادی میان تولیدکنندگان و صنعتگران ویژگی های بی نظیرشان میباشد. پروفیل مبلی یکی از بهترین و کاربردی ترین انواع این مقاطع است که درست مثل تمامی اشیا و مواد اولیه، محاسن و معایب خاص خود را دارد. بیشتر به بررسی نقاط قوت این مقطع پرداخته شده اما لازمه ی یک طراحی اصولی و در پی آن تولید محصولی بی نقص، داشتن دیدی درست و کامل از ویژگی های خوب و بد است گرچه، خوب یا بد بودن این ویژگی ها نسبی و کاملا وابسته به مورد مصرف است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل نقاط ضعف و قوت این مقطع فولادی را بررسی کنیم.

محاسن پروفیل مبلی :

1.فرآیندپذیر است.

ورق روغنی بسیار انعطاف پذیر است به همین خاطر مقاطع سبک چون پروفیل مبلی هم که در تولیدش از ورق روغنی استفاده میشود انعطاف بسیار خوبی دارد و مناسب انجام انواع فرآیندهاست. فرآیندپذیر بودن پروفیل نکته ای بسیار مهم و کلیدی است چرا که در اکثر مواقع مقاطع به شکل خام کاربردی ندارند و برای تولید تحت انواع فرآیندها قرار میگیرند. در فرآیندی چون خمکاری پروفیل سبک انعطاف پذیری ورق بسیار حائز اهمیت است. اگر پروفیل انعطاف کافی برای کشش و یا فشرده شدن را نداشته باشد در محل خم پاره و یا شکسته میشود.

2.سطح آن مناسب برای آبکاری و رنگ کاری است.

آبکاری هم درست مثل خمکاری یکی از کاربردی ترین انواع فرآیندهای تخصصی است. کیفیت آبکاری علاوه بر مهارت آبکار به شدت به کیفیت ورق و کیفیت درز جوش آن بستگی دارد. زبری سطح ورق روغنی نه به حدی زیاد است که بعد از آبکاری سطحی ناصاف ایجاد کند و نه به حدی کم که لایه آبکاری، ورقه ای از سطح بلند بشود. زائده های درزجوش نیز اگر به خوبی از روی سطح برداشته نشود می تواند کیفیت آبکاری را تا حد زیادی خراب کند.

3.دقت ابعادی بالایی دارد.

حین تولید، ابعاد پروفیل با دقت بالایی در حدود دهم میلیمتر کنترل میشود. با توجه به این که پروفیل مبلی در قطعه سازی کاربرد دارد ، دقیق بودن ابعاد آن بسیار مهم است چرا که می تواند مشکلات اساسی حین انجام فرآیندها برای تولید کننده ایجاد کند.

4.وزن کم و قیمت مناسبی دارد.

پروفیل سبک همان طور که از نامش پیدا است وزن کمی دارد. علت این وزن کم ضخامت کم ورق روغنی و ابعاد نسبتا کوچک خود پروفیل است. ضخامت طبق استاندارد می تواند 0.4 تا 1.5 میلی متر باشد و به همین دلیل است که معمولا در سایزهای خیلی بزرگ تولید نمی شوند در واقع ضخامت کم با ابعاد بزرگ نمی تواند خیلی کاربردی باشد.  ضخامت کم و سایز های به نسبت کوچک این مقاطع باعث میشود وزن هر شاخه در مقایسه با پروفیل سنگین خیلی کمتر باشد و با توجه به این که قیمت پروفیل بر اساس وزن محاسبه میشود وزن کم آن به شدت بر کاهش قیمت پروفیل سبک به ازای هر شاخه اثر میگذارد.

معایب پروفیل سبک :

1.در معرض رطوبت دچار خوردگی و زنگ زدگی می شود.

آهن موجود در ترکیبات فولاد وقتی در معرض هوا قرار می گیرد با اکسیژن واکنش داده و تولید زنگ آهن میکند. زنگ آهن ترکیبی قرمز یا قهوه ای رنگ است که استحکام فولاد را از بین می برد و به تدریج باعث خوردگی قطعه میشود. ایجاد لایه ای ثانویه از رنگ و آبکاری، به عنوان محافظ می تواند تا حد زیادی مانع از انجام این واکنش بشود. قطعا رنگ محافظت کمتری به نسبت آبکاری ایجاد می کند چرا که به راحتی خراشیده شده و از بین می رود اما آبکاری محافظ قوی تری است که به راحتی از بین نمی رود و تا حد زیادی می تواند از فولاد محافظت کند.

2.بدنه آن به سرعت آسیب می بیند.

ضخامت کم پروفیل باعث می شود مقطع مقاومت کمی در برابر ضربه و فشار داشته باشد تا جایی که ممکن است حین جابجایی و حتی نگه داری در انبار صدمه ببیند. این ویژگی باعث اختلاف قیمت این مقاطع با مقاطع ضخیم تر می شود چرا که در حمل و نقل و نگه داری به صرف انرژی بیشتری برای حفظ سلامت محصول نیاز هست.

 

 

:Reference

The Disadvantages of Steel Structures

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402