معاون وزیر ­صنعت گفت: در صورت آزاد سازی قیمت فولاد باید قیمت ملزومات تولید از جمله گاز، برق و سنگ نیز آزاد محاسبه شود که این موضوع در نهایت به ضرر شرکت های تولیدی است.

 

جعفر سرقینی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت گاز، برق و سنگ تولید آهن و فولاد با دلار 4200 تومانی و حتی کمتر محاسبه می شود به صدا و سیما گفت:

هم اکنون می توان با کار جمعی میزان سود تولید کنندگان فولاد را افزایش داد در ضمن اینکه بازار داخل را نیز تغذیه کرد.

وی حجم صادرات فولاد سال گذشته را 9 میلیون تن اعلام کرد و افزود:

طبق برنامه ریزی انجام شده این رقم سال جاری باید به 12 میلیون تن برسد که اگر 10 میلیون تن­­ آن نیز محقق شود با احتساب ارز 8 هزار تومانی عدد قابل توجهی نصیب صادر کنندگان می شود. در صورت کنترل زنجیره آخر می توان دلالان را حذف کرده و فولاد را با قیمت درست به دست مصرف کننده رساند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ممنوعیتی برای صادرات مواد معدنی وجود ندارد و طبق روال قبل در حال انجام است،ادامه داد:

تنها محدودیت اعمال شده در این بخش انجام صادرات فولاد و سایر فلزات توسط تولید کنندگان آن است که البته این موضوع منوط بر تامین نیاز داخل از طریق عرضه آن در بورس است.

اختلاف قیمت فولاد در بازار و رقم صادرات آن به حضور برخی بازرگانان در بازار و جمع آوری فولاد و سایر فلزات از کف بازار و انجام صادرات این محصولات بوده که این روند مانع از تحقق اهداف وزارت صنعت بوده است.

سرقینی با بیان اینکه روز گذشته دو محموله بزرگ فولاد صادر شده،گفت:

فولاد از خاک این کشور تولید می شود بنابراین نمی توان بصورت لجام گسیخته آن را صادر کرد این روند در صورت تامین نیاز داخل انجام خواهد شد.

کانال گروه صبا

اخبار در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 18 فروردین 1400