به نقل از ایراسین یکی از اثر بخش ترین حرکت های دولت برای کاهش گازهای گلخانه ای و حفظ محیط زیست پیمان اقلیمی پاریس بوده است که طبق آن کشورهای عضو این توافق نامه موظف هستند به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اقدامات موثری انجام دهند. در این راستا استفاده از فناوری سازگار با محیط زیست زمینه ی جدیدی برای رقابت در صنعت ایجاد کرده است اما مساله فقط مشکلات زیست محیطی نیست بلکه محدود بودن منابع فسیلی نیز نکته ی بسیار مهمی است که دولت ها را مجبور به پیدا کردن جایگزینی مناسب و راهکاری مفید و کاربردی کرده است. این دو مساله فولاد سازان در کل جهان را بر آن داشته تا در تلاش برای متعادل کردن سیاست های آلاینده صنعتی و به صفر رساندن تولید کربن باشند و کم کم به سمت تولید محصولات فولادی چون پروفیل مبلی و سنگین با آلاینده های کم و سود زیاد حرکت کنند.

خوشبختانه صنعت فولاد در تمام جهان از زغال سنگ به سمت استفاده از هیدروژن چرخش کرده است. طبق اظهارات آژانس بین المللی انرژی به کمک فناوری هیدروژن سبز و با به کارگیری آن در صنعت طی 5 تا 10 سال آینده می توان میزان کربن منتشر شده در صنعت فولاد را کاهش داد و تا سال 2050 چیزی حدود نیمی از فولاد تولید شده در جهان فولاد سبز باشد. علی رغم این که هیدروژن در پالایشگاه هایی که از سوخت فسیلی استفاده می کنند عنصری کلیدی به حساب می آید اما گزینه ی مناسبی برای کربن زدایی هم هست. استفاده از هیدروژن به واسطه ی فراوانی که در طبیعت دارد، ارزش حرارتی بالا آن و سرعت واکنش پذیری خوب مزایای زیادی برای محیط زیست و صنعت به همراه دارد.

با توجه به این که امروز انواع آلیاژ های آهن اعم از فولاد و استیل در صنعت بسیار مفید و کاربردی هستند و از انواع مقاطع آن ها چون لوله و پروفیل سبک، سنگین و استیل برای تولید در صنایع تجاری و تولیدی استفاده می شود کاهش آلاینده های کارخانه های آن ها می تواند کمک بزرگی برای محیط زیست و البته توسعه ی پایدار صنعت باشد.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 12 آذر 1402