به نقل از تجارت نیوز، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بهادر احرامیان، چهارشنبه 17 فروردین 1401 اعلام کرد از اردیبهشت ماه برق واحد های تولیدکننده ی فولاد قطع خواهد شد. واحد های فولادی که تا دی ماه سال گذشته درگیر قطعی های برق و گاز بودند طبق اظهارات بهادر احرامیان بعد از چند ماه دوباره از میانه ی بهار درگیر قطعی گسترده ی برق خواهند شد.

دو گمانه درباره ی سناریو قطع برق صنایع وجود دارد، اول افزایش قیمت حامل های انرژی برای صنایع و دوم تامین برق خانگی بدون قطعی. در صورت افزایش قیمت حامل های انرژی، تولید فولاد در ایران دیگر به صرفه نخواهد بود چرا که وجود سوخت و سنگ آهن ارزان مزیت تولید فولاد در ایران بود که با حذف هر کدام یا هر دو آن ها بدیهی است تولید فولاد دیگر در ایران به صرفه نخواهد بود و سرمایه گذاران از آن کوچ خواهند کرد. سال گذشته بخصوص در فصل تابستان وزارت نیرو برای تامین برق بخش خانگی با مشکلاتی جدی روبرو شده بود به طوری که شاهد انشار پی در پی جدول های برنامه های خاموشی بودیم که با افزایش اعتراضات این موج خاموشی ها به سمت صنایع از جمله فولاد روانه شد. وجود مشکلات این چنینی به طور مستقیم بر بازار فولاد تاثیر گذار است و قیمت محصولات فولادی پر مصرفی چون پروفیل سبک و لوله مبلی را دچار نوسانات چشم گیری می کند.

به نقل از فولادبان طبق اظهارات رئیس هیئت عامل ایمیدرو، این سازمان با وزارت نیرو جلسات متعددی برای رفع این مشکل برگزار کرده است. طبق توافقات صورت گرفته قرار بر آن شده که برای کمک به قطعی های برق، در کنار سایت خود واحد های صنعتی یا در کل کشور نیروگاه هایی برای تولید 10 هزار مگاوات برق مورد نیاز خود واحد ها، احداث بشود. تا به امروز 3 قرار داد برای تامین 3200 مگاوات برق، وارد فاز عملیات اجرائی شده است و باقی پروژه ها نیز درحال انجام هستند. طبق پیش بینی های انجام شده با اجرای این طرح تا سه سال آینده مشکلی در تامین برق واحد های صنعتی چون فولاد وجود نخواهد داشت.

 

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 24 خرداد 1402