در گفت‌وگو با دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل مطرح شد؛
پیشنهاداتی برای رونق معاملات در بورس کالا / نیاز به ایجاد دفاتر در کشورهای همسایه
بورس‌کالا می‌تواند میزبان عرضه‌کنندگان بزرگ بین‌المللی باشد.

به گزارش «بورس نیوز»، بورس‌کالا با هدف ایجاد بازاری شفاف جهت تسهیل معاملات و کشف قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه‌ای براساس مکانیزم عرضه و تقاضا، ایجاد ابزارهای مدیریت ریسک قیمت و تأمین مالی بازار کالایی و تضمین تعهدات طرفین راه اندازی شده و امروز بسیاری از صنایع بزرگ تولیدی جهت فروش محصولات یا خرید مواد اولیه خود به این بازار گره خورده‌اند.

در این میان در شرایط تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی و نیز رکود داخلی، فعالان اقتصادی، بورس‌کالا را از ابزارهای اصلی تحقق رونق تولید می دانند.

در همین زمینه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل اعلام کرد:

در شرایطی که تحریم‌ها، محدودیت‌هایی در روند صادرات و واردات ایجاد کرده، بورس کالا می‌تواند از محدودیت‌ها بکاهد و معاملات را رونق دهد.

امیرحسین کاوه با تاکید بر اینکه بورس‌کالا محلی شفاف برای خرید و فروش محصولات است، افزود:‌ مهم‌ترین انتظار فعالان این بازار، تسهیل فرآیند عرضه و‌ تقاضا است؛ البته موانعی بر سر راه وجود دارد که از طریق تعامل و مذاکره بیشتر با خریداران و فروشندگان در بورس، قابل‌ حل است.

وی تصریح کرد: اگر امکان توسعه بورس کالا و ایجاد دفاتری در سه کشور همسایه یعنی عراق، افغانستان و پاکستان فراهم شود، با توجه به جمعیت این کشورها، هم تقاضای مناسبی ایجاد می‌شود و هم به دلیل افزایش ضریب اطمینان خریداران و فروشندگان به دلیل معامله در بستر بورس کالا، صادرکنندگان منتفع می‌شوند و از طرف دیگر معاملات بورس کالا نیز رونق بیشتری می گیرد.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت:

موضوع دیگری که می‌تواند موجبات رونق تولید را فراهم کند، مذاکره بورس کالا با تولیدکنندگان بزرگ روس، چین و هند برای عرضه محصولاتی است که در بازار داخل با کمبود عرضه آن‌ها مواجه هستیم.

برای مثال در سال‌های اخیر بازار داخل همواره با کمبود ورق فولادی مواجه بوده و بخشی از نیاز صنایع از طریق واردات تأمین می‌شده و هرساله (چه در تحریم و چه غیر تحریم) مبلغ هنگفتی ارز صرف این واردات شده است.

وی ادامه داد: اگر امکان عرضه تولیدکنندگان بزرگ بین المللی جهت عرضه محصول وارداتی در بورس کالا فراهم شود، تأمین ورق یا سایر محصولات با قیمت مناسب‌تر و شرایط بهتری انجام خواهد شد.

به گفته کاوه، کارشناسان بورس کالا، آشنایی کافی با بازارهای بین‌المللی دارند و این شرایط بهترین فرصت برای توسعه فعالیت‌های بورس کالا و حمایت از تولیدکنندگان است.

 

منبع : بورس نیوز

اخبار در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 13 دی 1399