پروفیل مبلی تنوع بالایی از نظر سایز مقطع، ضخامت و نوع ورق دارد، به همین خاطر انتخاب مناسب ترین پروفیل با توجه به طراحی محصول نیازمند شناختی کامل و درست است. اختلاف های چند میلی متری در ضخامت و سایز، تفاوت زیادی در قیمت پروفیل مبلی خریداری شده ایجاد می کند همچنین کیفیت های متفاوت ورق، بر کیفیت انجام فرآیندهای تخصصی پروفیل مبلی تاثیرگذار است. در ادامه توضیح خواهیم داد برای انتخاب پروفیل مبلی به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم تا حین تولید با کمترین چالش ها مواجه شویم.

قدم اول : ضخامت را با توجه به طراحی محصول خود انتخاب کنید

افزایش یا کاهش ضخامت تاثیر زیادی در وزن و قیمت پروفیل دارد. ضخامت ورق و سایز مقطع تعیین کننده ی وزن نهایی پروفیل مبلی است. اگر ضخامت چند میلی متر بیشتر و اندازه مقطع چند میلی متر بزرگ تر از حد نیاز باشد وزن نهایی شاخه به شکل قابل توجهی افزایش می یابد. قیمت پروفیل سبک بر اساس واحد وزن محاسبه می شود پس افزایش بی دلیل وزن مساوی با افزایش قیمت نهایی و هدر رفت بخشی از سرمایه تولید کننده خواهد بود. علاوه بر وزن و قیمت نهایی، افزایش یا کاهش ضخامت بر عملکرد مقطع هنگام انجام فرآیندهای تخصصی تاثیر دارد برای مثال ضخامت کم برای انجام جوشکاری مناسب نیست چرا که ورق را به طور کامل ذوب میکند.

قدم دوم : ابعاد پروفیل مبلی را با توجه به کاربرد آن انتخاب کنید

برای تولید محصول از پروفیل مبلی، مقطع برش داده می شود ، در نقاطی خم شده و شاید نیاز باشد با جوشکاری به هم متصل بشوند. اگر اندازه ی قطعات با توجه به طراحی و مکان قرارگیری آن ها به درستی انتخاب نشود قطعات با هم چفت نمی شوند و در نهایت محصول دقیق و درستی تولید نمی شود. برای قطعه سازی این نکته بسیار مهم و کلیدی است. به غیر از این مورد اگر ابعاد مقطع و اندازه ضخامت با هم متناسب نباشند طی انجام فرآیند خم پروفیل دچار پارگی، شکستگی و … می شود.

پروفیل مبلیقدم سوم : ورق با کیفیت مناسب برای انجام فرآیند های تخصصی انتخاب کنید.

خمکاری و آبکاری دو تا از مهم ترین فرآیندهای تخصصی پروفیل مبلی هستند که کیفیت ورق، تعیین کننده ی چگونگی انجام آن ها است. برای خمکاری پروفیل سبک باید از انعطاف بالایی برخوردار باشد زیرا در محل خم، بخشی از دیواره کشیده و بخش دیگر فشرده می شود اگر انعطاف ورق به حد کافی نباشد پروفیل در محل خم پاره یا شکسته می شود. به عنوان مثال ورقی با نام ورق اسیدشوی در بازار مورد استفاده قرار می گیرد که گرچه ظاهری مشابه ورق روغنی دارد اما انعطاف پذیری آن کاملا متفاوت است. پروفیل تولیدی از این ورق را اصطلاحا پروفیل راسته کاری می گویند چرا که خشکی ورق باعث می شود امکان انجام انواع فرآیندها روی آن وجود نداشته باشد. برای آبکاری پروفیل مبلی لایه ای نازک از فلز بر سطح ورق پروفیل قرار می گیرد. زبری ورق باید به حدی باشد که هم بتواند آبکاری را نگه دارد و هم کیفیت سطح بعد از آبکاری را خراب نکند.

قدم چهارم : نوع آبکاری را با توجه به ویژگی های محصول تولیدی انتخاب کنید.

معمولا پروفیل و لوله مبلی را با دو هدف آبکاری می کنند. یا با هدف زیبایی و یا برای ایجاد مقاومت در برابر زنگ زدگی. آبکاری با فلز های روی و نیکل-کروم دو تا از متداول ترین انواع آبکاری ها برای پروفیل مبلی است. گالوانیزاسیون یا آبکاری با فلز روی مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی ایجاد می کند. اکسیژن هوا با فلز روی واکنش میدهد و تولید روی اکسید می کند. این لایه روی اکسید مانند سپری محافظ در برابر اکسایش لایه های زیرین عمل می کند به همین خاطر لوله و پروفیل سبک گالوانیزه برای ساخت انواع گلخانه بسیار کاربردی است. وقتی از آبکاری نیکل کروم استفاده می شود که به قطعه ای زیبا و ضد زنگ نیاز باشد. برای این آبکاری در مرحله ی اول لایه ای از فلز نیکل برای ضد زنگ کردن قطعه و در مرحله دوم لایه ای از فلز کروم برای زیبا تر شدن آن روی سطح کشیده می شود. نیکل و کروم هر دو فلزی به نسبت گران قیمت هستند به همین خاطر هزینه آبکاری نیکل کروم خیلی بیشتر از گالوانیزه کردن است.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402