عزیز قنواتی، مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان در یادداشتی به چیلان راهکارهای حمایت از فولاد صد در صد ایرانی را بازگو کرده است که چیلان در ادامه به تشریح آن پرداخته است.

 

عمده ترین ضرورت در حمایت از تولید ملی فولاد رقابت پذیر بودن آن در بازار داخلی و خارجی است. در ابتدای امر بایستی تعریفی از تولید ملی داشته باشیم.

به چه چیزی تولید ملی گفته می شود؟ آیا محصولی که عمده مواد اولیه آن از خارج تامین می شود تولید ملی محسوب می شود؟

مصرف کنندگان داخلی و خارجی فولاد نیازمند بهره گیری از تولیدات با کیفیت و قیمت مناسب هستند و در امر کیفیت باید گفت در صنعت فولاد همه اذعان دارند که بهترین کیفیت فولاد را دارا هستیم چراکه صادرکننده فولاد به اروپا هستیم.

در بحث بعدی، شرایط فروش مطرح می شود. اولین حامی حمایت از تولید ملی فولاد مسئولین می باشند که بایستی در پروژه های در دست اجرا، استفاده از کالای ایرانی را تکلیف نمایند.

کالایی که تولید ایرانی است و صد در صد منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای کشور داشته و در راستای اقتصاد مقاومتی اقدامات بسیار مهمی در فولاد انجام شده و شاهد هستیم که در این محصول هیچ گونه وابستگی به خارج وجود ندارد، می طلبد که هم مسئولین و هم مردم از این کالا حمایت کنند. در فولاد مجوزهای زیادی بدون بررسی کارشناسی و توجه به چشم انداز آینده داده شده که بسیاری از این مجوزها هنوز هم اجرایی نشده اند.

لذا عدم مدیریت فولاد از گذشته تا به حال و عدم جانمایی صحیح آن سبب شده یکسری واحدهای کوچک غیر اقتصادی و با ظرفیت های پایین ایجاد گردد که اکنون این واحدها برای بقا نیازمند حمایت هستند زیرا به دلیل پراکندگی و کوچک بودن، قدرت تولید رقابتی ندارند. اولین اقدامی که می توان در راستای حمایت از این واحدها انجام داد، شناسایی واحدهای زیان ده و با ظرفیت های کم و درمقابل شناسایی واحدهای سودده که مطابق افق چشم انداز احداث شده اند و ادغام این واحدها با یکدیگر است. امروزه احداث کارخانجات صنعتی و واحدهای تجاری کوچک در دنیا در حال منسوخ شدن است و در فولاد ما نیز بایستی این اتفاق رخ دهد.

برای تحقق این مهم در ابتدا باید قوانین تسهیل کننده ای برای تولید تدوین شود، حتی قوانین مزاحم باید حذف یا در راستای حمایت از تولیدکننده ویرایش شوند. همچنین هماهنگی بین مسئولین و بخش خصوصی باید ایجاد شود. علاوه بر موارد فوق، تبلیغ صحیحی جهت جلب مصرف کننده داخلی و خارجی و تغییر در شرایط فروش و خدمات پس از فروش باید ایجاد گردد و به طور کلی حقوق مصرف کننده به طور صحیح رعایت شود. چنانچه این اقدامات انجام شود قطعا می توان شاهد حمایت از تولید ملی فولاد بود و استفاده از ظرفیت ها به حداکثر ممکن خواهد رسید.

در کنار این موارد باید توجه داشت که علاوه بر تامین نیاز داخل با توجه به افق چشم انداز، باید در زمینه توسعه و تقویت صادرات و ارزآوری برای کشور، اقدامات بهتری صورت گیرد و علاوه بر بازارهایی که تاکنون به دست آورده ایم به دنبال ایجاد بازارهای جدید دیگر بود. بسیار مهم است که دقت کنیم چون مازاد ظرفیت فولاد در کشور وجود دارد یکی از مباحث در حمایت از تولید داخل، توجه به صادرات است.

درنتیجه اگر بخواهیم این موضوع را جمع بندی نماییم باید بگوییم در راستای حمایت از فولاد صد در صد ایرانی و با کیفیت های جهانی بایستی موارد زیر مدنظر قرار گیرد:
  • رقابت پذیری تولیدات در داخل و خارج از طریق بروز رسانی تجهیزات و بهره مندی از آخرین تکنولوژی و روش های نوین تولید
  • مدیریت هزینه ها به منظور کاهش بهای تمام شده
  • افزایش کیفیت محصولات و کسب اعتماد مصرف کنندگان
  • نرخ گذاری براساس شرایط بازارهای داخلی و خارجی
  • تثبیت و تسهیل قوانین و مقررات مربوط به تولید
  • ادغام واحدهای کوچک براساس یک برنامه زمان بندی و کمک به تکمیل زنجیره واحدهای بزرگ
  • کمک به استفاده از بورس و بازارهای سرمایه برای هدایت نقدینگی و سرمایه به سمت تولید و جلوگیری از سود واسطه گری و دلالی
  • تامین سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی با بهره های کم
  • کمک دولت در تعیین تکلیف بدهی های ارزی و ریالی به منظور تامین هزینه های مالی واحدها
  • حمایت دولت و متولیان امر درخصوص منطقی کردن تعرفه های واردات و صادرات
  • تثبیت نرخ ارز مورد نیاز تولید و مدیریت آن به منظور جلوگیری از ایجاد رانت های دلالی و واسطه گری

 

کانال صبا پروفیل

اخبار در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 14 فروردین 1400