بی شک با دیدن ساختمان های مرتفع این سوال در ذهنتان ایجاد شده که کارگران ساختمانی برای دسترسی به ارتفاعات بنا از چه تجهیزاتی استفاده می‌‎ کنند؟ پاسخ این سوال‌ داربست است. برای اینکه بتوانید این سازه ی کاربردی و اجزا آن اعم از لوله­ ها و بست لوله داربست را بررسی کرد، ابتدا باید آن را تشریح و جزء‌ به‌ جزء بخش های آن را آنالیز کنید. می‌ توان از لوله و بست، به ‌عنوان مهم‌ ترین اجزای داربست نام برد. البته از این نوع تجهیزات تنها برای ساختمان‌ سازی استفاده نشده و می‌ توان از آن برای سوله‌ سازی، نصب بنر و بسیاری موارد دیگر بهره برد. این سازه دارای انواع مختلفی است که ویژگی‌های هر نوع، مشخص‌کننده کارایی آن می باشد.

انتخاب مدل داربست

اهمیت این سازه و اجزای آن زمانی مشخص می‌ شود که افراد بخواهند به ارتفاع بیش از دو متر در ساختمان یا هر مکان دیگر دست یابند. هر نوع بستی که به‌ عنوان متصل‌کننده لوله‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد، باید خصوصیات ویژه‌ای داشته باشد. نوع سازه، جنس ساختمان و همچنین فعالیتی که قرار است روی این سازه‌ ها انجام شود، هم در انتخاب مدل داربست تاثیر‌گذار است. برای هر‌یک از انواع داربست‌ ها، نوع خاصی از بست مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بست لوله داربست برای اتصال مقاطع به یکدیگر کاربرد دارد.

نگاهی به انواع بست لوله داربست

بست ها انواع مختلفی دارند؛ هر نوع آن ها برای قسمت خاصی طراحی شده و نمی‌ توان از آن برای دیگر بخش‌ ها استفاده کرد. درصورتی که بست ها به درستی انتخاب نشود و اتصال درستی در آن ها به وجود نیاید عواقب سنگین و جبران‌ نشدنی آن برای کارگران و تمام افراد مشغول به کار بر روی این سازه خواهد بود.

اینجاست که می‌ توان متوجه اهمیت انتخاب درست مدل های مختلف این اتصالات شد. قیمت لوله داربست و بست های آن بستگی به نوع فولاد و ویژگی های آن دارد؛ در ادامه توضیح مختصری درباره انواع بست لوله داربست خواهیم داد.

تک پیچ

بست لوله داربست زمانی‌ که قرار نیست سازه وزن زیادی را تحمل کند، می‌توانید از این اتصالات بهره ببرید. برای مثال نمایشگاه‌ها، گلخانه‌ها و… را می‌توان در این دسته از سازه‌ها قرار داد. وقتی می‌توانید از بست تک پیچ استفاده کنید که مطمئن باشید قرار نیست فشار خاصی به بخش های مختلف از این اتصالات وارد شود. این مدل، با توجه به این که به نسبت مقاومت کمتری دارد کاربرد محدودتری نیز خواهد داشت.

دو پیچ

عموما برای اتصال لوله ها به شکل تقاطعی از این نوع بست استفاده می شود. همان طور که از نام این بست ها نیز پیدا است برای محکم و متصل کردن آن ها از دو پیچ استفاده می شود. بست های دوپیچ برای نصب داربست بسیار محبوب هستند، برای انواع مقاطع نیز قابل استفاده هستند و نصب و اتصال آن ها خیلی زمان بر نیست. برای سازه های سبک تر از این بست ها استفاده می شود. لوله داربست 2 میلی متر نمونه ی سبک تر این مقاطع است. هم ساختار این بست ها ساده تر و هم قیمت لوله داربست 14 کیلویی مناسب تر است.

اتصال یا رابط لوله ای

وقتی قرار باشد دو مقطع که در امتداد هم قرار دارند را به یکدیگر وصل کنید، می‌توانید رابط لوله‌ای را به‌کار ببرید. این نوع، به ‌صورت عریض بوده و خود همانند یک لوله کوتاه است که پیچ و واشر روی آن تعبیه شده‌اند. بست لوله داربست در این مدل، اغلب 17 سانتی‌متر است.

تخته گیر

به احتمال زیاد دیده‌اید که کارگران برای بالا‌ رفتن از داربست و قرار‌ گرفتن در طبقه یا ارتفاع خاصی، از تخته‌ های چوب استفاده می‌ کنند. این تخته‌ ها هم باید محکم متصل شوند تا خطری برای کارگران مشغول به کار نداشته باشد. اتصالات مدل تخته‌گیر به این ‌صورت هستند که تخته را به پروفیل‌ ها محکم می‌ کنند. با وجود این وسیله، تخته‌ای که در زیر پای افراد قرار دارد ثابت قرار می گیرد و مانع از سقوط فرد می شود.

مدل گردان

بست لوله داربستبسیاری از افراد، این مدل را با نام 360 درجه می‌ شناسند؛ چرا که لازم نیست برای متصل‌ کردن مقاطع به یکدیگر با استفاده از این نوع، لوله‌ ها را در جهت 90 درجه قرار دهید. این مدل بست لوله داربست هم دارای مجموعه کاملی از دو، چهار، شش و هشت پیچ است. با توجه به اینکه چنین مدلی بیشتر برای صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها استفاده می‌ شود، قابل نصب روی مقاطعی با وزن بالا است. برای داربست های سنگین از ضخامت 2.5 میلی متر استفاده می شود. گرچه قیمت لوله داربست 17 کیلویی بیشتر است اما به همان نسبت استحکام و مقاومت بیشتری هم دارد.

نکات مهم برای انتخاب مناسب ترین بست لوله داربست

این تجهیزات مهم دارای انواع مختلفی هستند که باید هنگام خرید، مدل مناسب کار خود را شناسایی کنید. هیچ وقت نمی‌ توان از یک نوع بست، برای تمامی بخش های یک سازه بزرگ بهره برد و تمام اجزا را با همان یک نوع به هم متصل نمود. انواع مختلفی از بست لوله داربست در یک سازه مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

سازه داربست باید پیش از برپایی، طراحی شود تا افراد بدانند از هر بست در چه قسمتی باید استفاده کنند. گرچه امکان دارد در زمان اجرا سازه دچار تغییراتی بشود و طراحی اولیه با سازه نهایی تفاوت‌ هایی داشته باشند.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402