پروفیل سبک گالوانیزه

پروفیل سبک گالوانیزه

پروفیل سبک گالوانیزه همان پروفیل سبک است که طی فرآیند گالوانیزاسیون در برابر زنگ زدگی مقاوم شده است. لایه ای از فلز روی بر سطح فولاد قرار می گیرد که مانع از زنگ زدگی لایه های زیرین آن می شود. پروفیل سبک گالوانیزه مثل لوله سبک گالوانیزه جزو پر مصرف ترین انواع مقاطع فولادی است، چرا که علاوه بر ضد زنگ بودن تمامی خواص و ویژگی های معمول پروفیل سبک را نیز دارا می باشد که آن را تبدیل به گزینه ای مقرون به صرفه تبدیل کرده است.

گالوانیزاسیون چیست؟

گالوانیزاسیون فرآیندی در تولید است که طی آن یک لایه فلز روی بر سطح فولاد قرار می گیرد که از آن در برابر زنگ زدگی محافظت می کند. چندین روش مختلف برای گالوانیزه کردن فولاد وجود دارد که معمول ترین آن ها گالوانیزه گرم است. طی فرآیند گالوانیزاسیون ، پروفیل سبک تمیز را درون وانی از روی مذاب غوطه ور می کنند. لایه ای بر سطح آن ایجاد می شود که شامل یک لایه خارجی از فلز روی خالص و مجموعه ای از لایه ها با ترکیب روی و آهن است. به تدریج به سمت داخل از درصد فلز روی در این ترکیب کاسته می شود و به درصد آهن آن افزوده می شود. حفاظتی که این لایه در برابر زنگ زدگی ایجاد می کند بیشتر مربوط به لایه خالص روی هست و لایه های زیرین که ترکیبی از روی و آهن هستند حفاظت کمتری ایجاد می کنند.

موارد مصرف:

ویژگی های خوب پروفیل سبک گالوانیزه آن را مناسب استفاده در صنعت و در انواع پروژه های کشاورزی، خودرو سازی و ساخت دوچرخه کرده است. در ساختمان سازی برای ساخت استراکچر بالکن، ایوان، پله، نردبان و … مورد استفاده قرار می گیرد همچنین گزینه ی مناسبی برای انواع حفاظ و سقف هایی است که در محیط باز هستند و مستقیم در معرض رطوبت قرار دارند.

 

فواید استفاده از پروفیل سبک گالوانیزه:

ساخت پله از پروفیل سبک گالوانیزه

1.در مقایسه با اغلب پروفیل های سبکی که تحت فرآیند قرار گرفته اند قیمت مناسبی دارد.

2.بعد از تولید بدون نیاز به آماده سازی سطحی مثل رنگ یا کاور کردن آماده ی استفاده است.

3.انتظار می رود عمر مفید پروفیل سبک گالوانیزه در محیط های معمول 50 سال و در محیط هایی که به طور مستقیم در معرض رطوبت بالا قرار دارد 20 سال باشد.

4.لایه ای که از جنس فلز روی بر سطح فولاد ایجاد می شود که محافظت خوبی در برابر زنگ زدگی ایجاد می کند.

5.حتی با صدمه دیدن لایه ی محافظ، حفاظت آنودی مانع از زنگ زدگی فولاد می شود چرا که فلز روی، اول با اکسیژن واکنش می دهد و یک لایه اکسید برای محافظت ایجاد می کند.

6.قیمت پروفیل سبک روزانه با توجه به عرضه و تقاضا و قیمت سوخت تغییر می کند. قیمت پروفیل سبک گالوانیزه نیز تابع همین تغییرات قیمت است و گالوانیزاسیون تغییر خیلی زیادی در قیمت نهایی آن ایجاد نمی کند.

 

 

پروفیل سبک گالوانیزه چه فرقی با پروفیل سبک دارد؟

پروفیل سبک گالوانیزه تمامی ویژگی های پروفیل سبک را دارا می باشد و علاوه بر تمام آن ها در برابر زنگ زدگی هم بسیار مقاوم است.

آیا پروفیل استیل دکوراتیو مقاوم تر از پروفیل سبک گالوانیزه است؟

بله، هر دو مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی دارند اما پروفیل استیل دکوراتیو در برابر زنگ زدگی مقاوم تر از پروفیل سبک گالوانیزه است.

آیا استفاده از پروفیل سبک گالوانیزه از نظر اقتصادی به صرفه است؟

بله، وزن کم پروفیل سبک باعث شده به ازای هر شاخه قیمت مناسبی داشته باشد و فرآیند گالوانیزاسیون تفاوت کمی در قیمت نهایی هر کیلو از پروفیل سبک گالوانیزه ایجاد میکند.

پروفیل سبک گالوانیزه چه فرقی با پروفیل استیل دکوراتیو دارد؟

هر دو مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی دارند با این تفاوت که فلز کروم برای ضد زنگ کردن استیل به الیاژ آن افزوده می شود ولی فلز روی بعد از تولید پروفیل سبک و طی فرآیند گالوانیزاسیون بر سطح آن کشیده می شود.

 

محصولات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 15 مهر 1402


guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها