بعد از یک هفته ی کاری طولانی در کلان شهر شلوغ و پرجمعتی چون تهران، چیزی لذت بخش تر از قدم زدن و تاب خوردن در باغ یا صرف صبحانه بر روی ایوان و لذت بردن از طبیعت نیست. میز، صندلی و تابهای ویلایی محصولات ساده و نسبتا ارزان قیمتی هستند که می توانند به کلی فضای باغ و ویلای شما را تغییر دهند. این محصولات با ایجاد فضایی برای گذراندن وقت در طبیعت، محیطی آرامش بخش برای شما به وجود میاورند. این محصولات اغلب از چوب یا مقاطع فولادی تولید می شوند. باتوجه به این که این محصولات اغلب در فضای باز قرار دارند استفاده از لوله و پروفیل مبلی که عمر مفید طولانی تری دارند بهتر و منطقی تر است. در ادامه در مورد فرآیند تولید این محصولات توضیح خواهیم داد.

تولید میز و صندلی ویلایی با پروفیل مبلی

1.مواد اولیه

میز و صندلی باغیچهارچوب و بدنه ی اصلی این میز و صندلی ها در اکثر مواقع از لوله و پروفیل مبلی ساخته می شود چرا که این مقاطع خواص و ویژگی های مناسبی برای این منظور دارند.

اول از همه با وجود ضخامت کمشان مقاومت کافی برای ساخت میز و صندلی دارند. ضخامت کم و مقاومت زیاد نکته ی بسیار مهمی است. هم باعث می شود صندلی وزن کمی داشته باشد و جابجایی آن کار دشواری نباشد هم قیمت نهایی آن به واسطه ی وزن کم مقاطع پایین تر خواهد بود.

دومین ویژگی مطلوب مربوط به قیمت پروفیل مبلی است. قیمت این مقاطع با توجه به ویژگی و طول عمرشان بسیار مناسب و به صرفه است. هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده ی آن.

سوم این که فرآیندپذیر و جوش پذیر هستند. این به آن معنا است که با خمکاری می توان ظاهری متفاوت و زیبا در آن ها ایجاد کرد و با جوشکاری نیز قطعات برش خورده را با زاویه و شکل مورد نظر به هم برش داد.

چهارمین ویژگی مطلوب کیفیت سطحی بالا آن ها است. کیفیت سطح آن ها برای آبکاری هم کاملا مناسب است. با آبکاری و رنگ کاری در کنار زیبایی، ضدزنگ هم می شوند و به این شکل عمر مفید آن ها چندین برابر می شود.

2.استفاده ایمن

پروفیل مبلی ظرفیت خوبی برای تحمل وزن دارد. با افزایش ضخامت این توانایی هم افزایش پیدا می کند. همین باعث شده برای چهارچوب یا گاها کل سازه ی میز و صندلی از لوله و پروفیل مبلی استفاده بشود.

3.طراحی مناسب

طراحی مناسب برای میز و صندلی ویلایی که در فضای باز قرار دارد و مدام در حال جابجایی است، طرحی است که محصول نهایی آن سبک وزن اما در عین حال زیبا و کاربردی باشد. راحتی نشیمن این صندلی ها بسیار مهم است چرا که نه برای صرف غذا بلکه برای عصرانه، معاشرت و وقت گذرانی با خانواده و دوستان و مدت زمان طولانی تری مورد استفاده قرار می گیرد.

4.سایز مناسب و راحت

سایز این صندلی ها نه باید به قدری کوچک باشد که افراد درشت اندام امکان استفاده از آن ها را نداشته باشند نه به قدری بزرگ که جابجایی و حملشان دشوار بشود. میز و صندلی ها با توجه به کارکرد و مواد اولیه ای که برای تولیدشان استفاده می شود ابعاد استانداردی دارند. تغییر این استانداردها، زمان استفاده مشکل ساز خواهد شد.

فرآیند تولید تاب ویلایی از لوله و پروفیل مبلی 

طراحی کلاسیک این تاب ها به این شکل است که قسمت نشیمن شبیه به یک نیمکت بوده و توسط زنجیر به پایه ی اصلی فولادی متصل می شود. امروز اما این تاب ها از لحاظ طراحی بسیار متنوع هستند که هر کدام برای محیط خاصی مناسب تر و راحت تر است. به همین خاطر به هیچ وجه نمی توان گفت لزوما نمونه های ساده تر، راحت تر هم هستند.

برای مثال از این نمونه های ساده تنها می توان در روزهای آرام آفتابی استفاده کرد. چرا که سقف یا دیواره ای برای حفاظت از شخص در برابر باد و باران وجود ندارد. نمونه های مجهزتر و کاربردی تر صندلی های راحت تری هم دارند. بر روی ستون ها سایه بانی نصب می شود که تاب در روز های گرم و آفتابی تابستان و یا باران و حتی برف ملایم هم قابل استفاده باشد. بعضی از این تاب ها طراحی ساده ای دارند برخی دیگر اما با خم های پیچیده تلاش شده ظاهر زیباتری داشته باشند.

برای ساخت و تولید این تاب ها بسته به طراحی و ابعاد از لوله و پروفیل سبک با ابعاد و ضخامت های گوناگونی استفاده می شود. این تاب ها را باتوجه به فاکتورهای مختلفی می توان به دسته های گوناگون تقسیم کرد.

ابعاد

تاب باغیتاب های ویلایی یا تک نفره هستند و یا به شکل نیمکت ساخته می شوند که برای استفاده ی دو تا سه نفر مناسب است. ساختار نمونه های تک نفره کاملا متفاوت از نیمکت ها است.

تابهای تک نفره عموما پایه های حلالی بلندی دارند که صندلی تاب از آن ها به واسطه ی زنجیر آویزان می شود. به همین دلیل نحوه ی حرکت آن ها متفاوت از تاب های نیمکتی است. ساختار کلی تاب های نیمکتی مشابه است و تنها در جزئیات با هم متفاوت هستند. این تاب ها از یک لوله صاف میانی ساخته شده که صندلی تاب از آن آویزان است و چهار عدد پایه که از دو طرف این لوله میانی را نگه می دارند.

طراحی

از لحاظ طراحی این نوع تاب ها را می توان به دو نوع مدرن و کلاسیک تقسیم کرد. نمونه های مدرن برخلاف تاب های کلاسیک طراحی ساده ای دارند. در طراحی کلاسیک از اجزایی علاوه بر چهارچوب اصلی استفاده می شود. این اجزا اضافه قطعات فلزی هستند که به کمک خمکاری به شکل مورد نظر درآمده اند و درون چهارچوب اصلی قرار می گیرند. در طراحی های مدرن اما تنها با خمکاری چهار چوب اصلی صندلی طراحی می شود.

امکانات

سایه بان، دسته، تکیه گاه پا و میز را میتوان به عنوان امکانات اضافی این تاب ها در نظر گرفت که بسته به طراحی در بعضی از نمونه ها هست. سایه بان تقریبا در اغلب تاب ها، چه تک نفره و چه نیمکتی وجود دارد تا در فصول مختلف، تاب قابل استفاده باشد. به واسطه ی دسته ها هم شخص احساس راحتی بیشتری خواهد داشت و هم نشستن یا بلند شدن از روی آن ساده تر خواهد بود. تکیه گاه پا به ندرت در طراحی تاب های نیمکتی وجود دارد و اغلب تاب های تک نفره مجهز به تکیه گاه پا هستند. این تکیه گاه بخش جداگانه ای نیست بلکه در ادامه ی صندلی و متصل به آن است. طراحی میز برای جسم متحرکی چون تاب بی شک ساده نیست. در تاب های نیمکتی فضایی بین دو صندلی به عنوان میز در نظر گرفته می شود.

سخن پایانی 

نمونه های آماده و تولید شده این محصولات با طراحی ها و قیمت های متنوع در بازار موجود است. اما کارکردن و تولید با مقاطع فولادی باکیفیت، ابزار مناسب و طراحی کاربردی به قدری لذت بخش است که افراد زیادی که با این حوزه آشنا هستند را ترقیب به تولید کرده است. هم تولید انبوه و صنعتی و هم تولید برای مصرف شخصی.

 

Metal garden swings

 

طراحی و ساخت, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402