یکی از مقرراتی که نظام مهندسی بر رعایت کامل آن تاکید می‌کند، اجرای ایمنی در کار داربست بندی است. براساس قوانین ساخت و ساز، مهندس ناظر باید همه نکات مربوط به ایمنی محیط کار، کارگران و داربست از کیفیت لوله داربست تا نوع داربست بندی را بررسی و رعایت کند. همان طور که می‌دانید، داربست‌های ساختمانی معمولا برای ارتفاع بیش از 2 متر کاربردی هستند، به همین منظور رعایت نکات ایمنی آن بسیار مهم است چرا که مستقیما با جان و سلامتی افراد در ارتباط است. به عبارتی می‌توان در یک کلام گفت، رعایت موارد ایمنی بسیار حائز اهمیت است. برای نصب داربست باید حتما از کارشناس های مجرب کمک گرفته بشود تا بر درستی کامل کار نظارت داشته باشد. حضور داشتن کارشناس مربوطه حین انجام کار جهت برقراری ایمنی داربست و کار در ارتفاع امری ضروری است. در ادامه درباره ایمنی داربست و داربست بندی همچنین قیمت لوله داربست بیشتر توضیح خواهیم داد.

ایمنی داربست بندی و لوله داربست

قبل از آنکه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر ایمنی داربست‌ها صحبت کنیم، قصد داریم به بررسی انواع و ویژگی های داربست بپردازیم. همان طور که می‌دانید، داربست سازه موقتی است که جهت پشتیبانی از سازه اصلی بنا می‌شود. در واقع داربست‌ها سکویی برای برقراری ایمنی هستند تا کارگران بتوانند هم به نقاط مرتفع دسترسی داشته باشند.

قیمت لوله‌ داربست می‌تواند متفاوت باشد؛ چرا که آن‌ها انواع مختلفی دارند. داربست‌ها عموما به شکل چوبی و فلزی در بازار موجود هستند.این سازه‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که کارگران بتوانند برای کار در ارتفاع روی آن‌ها بایستند و همچنین مصالح ساختمانی را روی آن قرار بدهند، درنتیجه با این توضیحات سازه باید توان تحمل وزن تمامی آن ها را به طور کامل و ایمن داشته باشند. جهت برپایی داربست‌های اصولی و مقاوم، نمونه ی فلزی به واسطه ی استحکام و مقاومت بالایی که دارد می تواند گزینه ی بهتری باشد. برای این منظور نیاز به لوله داربست و بست داربست است. از آنجایی که قیمت لوله سیاه و همچنین تمامی محصولات تولید شده از فولاد مدام در حال تغییر است و هزینه و قیمت لوله داربست مستقیما بر هزینه های نهایی ساخت اثر دارد، خرید بهترین نمونه با مقرون به صرفه ترین قیمت می تواند کمی چالش بر انگیز باشد.

رعایت 7 نکته ایمنی در نصب لوله داربست

رعایت ایمنی داربست از مهم‌ترین قوانین مقررات در ساختمان سازی است به همین دلیل در صورت عدم رعایت آن ممکن است سازنده جریمه و مجبور به پرداخت هزینه های سنگین بشود. استفاده از داربست در تکمیل پروژه‌های صنعت ساختمانی برای کارگران امری ضروری است در نتیجه نمی‌توان از نصب آن چشم‌پوشی کرد. داربست‌ها در واقع نردبان های بسیار بلندی هستند که به نسبت نردبان‌های معمول مزایای بسیار زیادی دارند.این بناها برای فعالیت کارگر در ارتفاع بالاتر از 2 متر است و استفاده از نردبان با این ارتفاع تقریبا امکان پذیر نیست و ایمنی بسیار کمی دارد. باتوجه به اهمیت داربست بندی ایمن و استفاده از لوله داربست درست و مناسب باید تمامی نکات ایمنی مربوط به این سازه را هنگام کار مد نظر قرار داد و تمامی آن ها را کامل و درست و اصولی رعایت کرد.

به طور کلی، جهت مونتاژ و نصب داربست ساختمانی ثابت و متحرک قبل از نصب باید به نکات زیر توجه کنید:

نکته اول: بستر و فضای مناسب نصب

اولین نکته‌ای که در نصب داربست باید به آن توجه کنید، بستر یا فضای نصب سازه است. جهت نصب ایمن باید حتما سطح زمین تراز و مستحکم باشد و آب و رطوبتی که ممکن است موجب لغزش داربست شود، وجود نداشته باشد. نرم بودن بستری که داربست روی آن قرار می گیرد باعث می شود با بالا رفتن وزن سازه کم کم لوله داربستی ها درون بستر فرو بروند و تعادل سازه به طور کامل از بین برود. آب و رطوبت علاوه بر لغزش می تواند با ایجاد زنگ آهن استحکام لوله ها را از بین ببرد. راه حل این مشکل می تواند استفاده از لوله گالوانیزه باشد. قیمت لوله گالوانیزه اختلاف زیادی با نمونه های معمول ندارد اما استحکام بیشتری در برابر زنگ زدگی دارد.

نکته دوم: استفاده از پدهای مخصوص داربست مربعی شکل

جهت نصب ایمن داربست، باید زیر پایه های داربست روی زمین از پدهای مخصوص که به شکل مربع هستند، استفاده بشود. مخصوصا زمانی که زمین شنی و نرم است. این قطعه های فلزی به نسبت تخته چوبی گزینه های ایمن تر و مقاوم تری هستند.

نکته سوم: نیروی انسانی کاربلد

نصب داربست باید توسط افراد حرفه ای، کاربلد و با تجربه انجام بشود تا سازه ای ایمن و مستحکم ایجاد بشود. در صورتی که سازه داربست به درستی اجرا نشود، می‌تواند خسارت مالی و جانی جبران‌ناپذیری به وجود بیاورد.

نکته چهارم: بررسی کامل قطعات و تجهیزات

قبل از نصب داربست، باید تمامی قطعات و تجهیزات مربوط به آن به طور کامل بررسی شود و از سلامت آن ها و نبود شکستگی، خرابی یا فرسودگی در این قطعات مطمئن شد. جهت نصب داربست ایمن هرگز نباید از قطعات بدشکل، زنگ‌زده یا آسیب‌دیده استفاده بشود. داربست با ایجاد اتصال به سازه‌ی مجاور نیز محکم شود. این قطعات و تجهیزات از ورق سیاه تولید می شوند که به سرعت دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند.

نکته پنجم: چگونگی مدل نصب داربست

مدل نصب داربست بسیار مهم است؛ چرا که کارگران باید بتوانند از آن به راحتی بالا بروند و به ارتفاع بالاتر دسترسی پیدا کنند. برای بالا رفتن کارگران از داربست و رسیدن به طبقات بالایی، این سازه به‌صورت نردبانی مونتاژ و نصب می‌شود. برای استفاده طولانی مدت نصب راه پله ای موثر ترین گزینه است.

نکته ششم: مهاربندی مورب

مهاربندی مورب و استفاده از لوله و طناب به عنوان مهاربند می تواند از لحاظ ایمنی مفید واقع شود.

نکته هفتم: تخته داربست مناسب

برای کار روی داربست کارگران نیاز دارند در جهت های عمودی و افقی حرکت کنند. برای همین منظور به صورت طبقه ای روی این لوله ها تخته قرار می گیرد. این تخته ها معمولا چوبی هستند اما نمونه های فلزی آن ها نیز در داربست چرخدار مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن پایانی

برای نصب و راه‌اندازی این سازه باید از افراد کاربلد و شرکت‌های معتبر استفاده کرد که در کنار خدمات حمل و نصب، بهترین و مناسب ترین محصولات و خدمات خود را ارائه دهند به علاوه ی این که شناخت درستی نسبت به انواع لوله ها و مقاومت آن ها داشته باشند. انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه علاوه بر این که از لحاظ ایمنی بسیار با اهمیت است بر هزینه ی نهایی هم تاثیر دارد. قیمت لوله داربست 17 کیلویی به واسطه ی وزن بیشتری که دارد بالاتر از لوله داربست 14 کیلویی است اما این وزن بیشتر افزایش مقاومت را به دنبال دارد. در صورتی که نیروی وزن وارده بر سازه ی داربست زیاد باشد با وجود هزینه ی بیشتری که استفاده از لوله داربست 17 کیلویی می برد به دلیل حفظ ایمنی کارگران به صرفه تر از جایگزینی آن با لوله 14 کیلویی است. محاسبه ی این موارد نکته ی مهمی است که باید از طرف نصاب رعایت بشود.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402