داربست نوعی سکوی کار موقت است که فضایی مناسب و ایمن برای کار در ارتفاع و استقرار کارگران با هدف ساخت و تعمیر نما و یا حتی داخل بنا فراهم می‌کند. ساده بودن مونتاژ و مستحکم بودن اجزا دو ویژگی ضروری برای داربست است که حتماً طراح سازه باید آن‌ها را مدنظر داشته باشد. مقاطع فلزی بهره‌مند از هر دوی این ویژگی‌ها هستند. هم قطعات و اجزای آن‌ها به سادگی به هم متصل شده و سازه‌ی داربست را اجرا می‌کنند و هم به واسطه‌ی فلزی بودنشان استحکام مطلوبی دارند. آلومینیوم یکی از فلزاتی است که برای ساخت داربست کاربرد دارد.

داربست سبک آلومینیومی

امکان اجرای داربست آلومینیومی هم با اشکال و ساختاری مشابه سایر انواع داربست وجود دارد با این تفاوت که مقاطع مصرفی برای ساخت آن‌ها به جای آهنی، فولادی یا حتی چوبی، آلومینیومی است. به‌طور معمول انواع مختلف این داربست، از پیش ساخته و پلکانی تا حلقه‌ای و بدون پله در بازار موجود است.

انواع داربست آلومینیومی

1. داربست پلکانی

به لطف سیستم پلکانی و راه‌پله ایمن، سلامت کارگران حین کار با داربست پلکانی تضمین شده است. ساختار ایمن این نوع داربست باعث شده برای کار در ارتفاع زیاد حتی از داربست نردبانی هم مناسب‌تر باشد. زیر پایه‌های داربست پلکانی برای راحتی بیشتر در جا‌به‌جایی چرخ قرار دارد به همین دلیل در صنعت با نام داربست آلومینیومی متحرک هم شناخته می‌شود.

قیمت داربست آلومینیومی2. برج داربست باریک

همیشه نصب سازه داربست در فضاهای کوچک و محدود، کار دشواری بوده است اما با وجود برج داربست باریک این مشکل حل خواهد شد. به کمک این برج‌ها در هر ارتفاعی حتی با محدودیت فضا هم می‌توان سکویی برای کار قرار داد. این داربست‌ها نصب و جمع‌آوری بسیار ساده‌ای دارند و به کمک آن‌ها مبلغ قابل توجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

3. داربست پل آلومینیومی

زمانی که پروژه‌ی تعمیر و نوسازی در فضایی وسیع و گسترده انجام می‌شود داربست پل آلومینیومی می‌تواند کمک بزرگی برای اجرای پروژه درحداقل زمان باشد. به کمک این نوع داربست دیگر نیازی به جمع‌آوری و نصب چندباره داربست نخواهد بود.

4. داربست پلکانی نوع Z

داربست نوع Z کار ساخت‌و‌ساز شما را سریع‌تر، ایمن‌تر و بسیار کارآمدتر می‌کند. به واسطه‌ی نرده‌های حفاظ و راه پله ایمن آن، امکان کار در هر ارتفاع و سطحی برای کارگران وجود دارد. به شکل استاندارد این نوع داربست‌ها با دو قاب ساخته می‌شوند. فاصله پلکان در این قاب‌ها 280 میلی‌متر و یا 560 میلی‌متر است.

5. داربست بدون پله

این نوع داربست نصب بسیار ساده‌ای دارد و به واسطه‌ی چرخ‌های زیر پایه آن به راحتی در محوطه کارگاه جا‌به‌جا می‌شود. خاصیت ضدزنگی و مقاومت بالای آلومینیوم باعث شده این نوع یکی از مستحکم‌ترین انواع داربست باشد که مقاومت بسیار خوبی هم دربرابر فشار نیروی وزن دارد. با اجزا و قطعات استاندارد، ارتفاع داربست بدون پله می‌تواند از 4.4 متر تا 16.4 متر متغیر باشد و تخته آن توان تحمل 200 کیلوگرم بار را دارد.

اجزا داربست آلومینیومی

ساختار انواع داربست‌های آلومینیومی کاملاً از هم متفاوت است اما به سه جز به عنوان بخش‌های اصلی تمام انواع داربست‌ها می‌توان اشاره کرد.

اجاره داربست آلومینیومیلوله استاندارد

استاندارد لوله‌ی بلندی است که به صورت عمودی قرار گرفته و وزن کلی داربست را به زمین منتقل می‌کند. انتهای لوله استاندارد، صفحه‌ی پایه قرار دارد. صفحه پایه به توزیع نیروی وزن وارد شده کمک می‌کند. طول لوله استاندارد مقدار مشخصی است درنتیجه برای سازه‌های مرتفع لوله‌های استاندارد باید به گونه‌ای قرار بگیرند که نیروی وزن وارده از طریق خود سازه به زمین انتقال پیدا کند.

لوله لجر

بین هر لوله استاندارد، در طول داربست، لجر به صورت افقی قرار گرفته و باعث توزیع بهتر وزن و پشتیبانی بیشتر از سازه می‌شود. چندین شاخه از لجر، هم در قسمت جلویی و هم پشتی داربست قرار می‌گیرد. مکان لجر در داربست محل استقرار کارگران را تعیین می‌کند.

لوله حامل

لوله ترانسوم یا حامل بر روی لجر، عمود بر دو لوله دیگر (استاندارد و لجر) و از پشت به جلوی داربست قرار می‌گیرد. این لوله هم به لوله استاندارد کمک می‌کند که دقیق و درست سرجای خود ثابت بشود و هم پایه‌ای برای تخته داربست است.

تخته داربست آلومینیومی

تخته داربست آلومینیومی از چهار قسمت اصلی ساخته شده است. یک پنل آلومینیومی که صفحه اصلی تخته است، دو تیر که در امتداد طول پنل در سمت چپ و راست آن قرار گرفته و با قلاب تخته را به بدنه‌ی داربست متصل می‌کند و تیرهای جانبی که زیر پنل اصلی قرار می‌گیرد. تخته داربست آلومینیومی کیفیت، دوام و استحکام بسیار خوبی دارد. سطح پنل آلومینیومی آن نه تنها لغزنده نیست بلکه فضایی کاملاً ایمن و مستحکم برای کار است.

قیمت داربست آلومینیومی

موارد مصرف داربست بسیار گسترده و متنوع است اما عمده‌ی آن در زمینه‌ی ساخت‌و‌ساز می‌باشد. داربست و به طور خاص داربست آلومینیومی مهم‌ترین ابزاری است که در محوطه‌های کارگاهی و برای ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که شکل درست و مناسب آن می‌تواند تضمینی برای ایمنی کارگران و کارآمد بودن فضای کار آن‌ها باشد. قیمت لوله داربست برای خرید چون سایر انواع داربست به قدری زیاد است که می‌تواند درصد قابل توجهی از بودجه‌ی ساخت را به خود اختصاص دهد. راهکار حل این مشکل اجاره داربست است. شرکت‌های زیادی به طور اختصاصی در زمینه‌ی اجاره انواع داربست از جمله آلومینیومی فعالیت می‌کنند. با برآورد هزینه‌ها و باتوجه به پروژه به سادگی می‌توانید انتخاب کنید کدام روش (خرید یا اجاره داربست آلومینیومی) برای شما مقرون به صرفه‌تر است.

قیمت لوله داربست

چه زمانی اجاره داربست آلومینیومی منطقی‌ تر است؟

خرید و اجاره داربست آلومینیومی هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بهترین گزینه تنها با بررسی شرایط مصرف‌کننده امکان‌پذیر است. در 3 حالت اجاره‌ داربست آلومینیومی می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

1. زمانی که روی یک پروژه‌ کوتاه مدت کار می‌ کنید

درصورتی به عنوان پیمانکار روی پروژه‌ای کوچک و کوتاه مدت مشغول به کار هستید بی‌شک اجاره داربست می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد به‌ویژه مواقعی که حوزه کار و فعالیت شما ثابت نیست. اجاره داربست برای نوسازی منازل شخصی نیز راهکار مناسبی است.

2.زمانی که باید از داربست در انبار نگه داری کنید.

با خرید داربست هم باید هزینه خود محصول و هم انبار دپوی آن را پرداخت کنید. اگر به حجم زیادی لوله داربست نیاز دارید بی‌شک اجاره می‌تواند گزینه بهتری باشد. با این کار هزینه‌ی گران قیمت انبار کردن داربست‌ها بین دو پروژه‌ از هزینه‌های شما حذف می‌شود.

3.زمانی که برای نصب داربست به کارگر ماهر نیاز دارید.

نصب و مونتاژ سازه‌ی داربست به ساعت‌ها و گاهاً روزها زمان نیاز دارد به علاوه این که کار ساده‌ای هم نیست و کارگر تازه‌کار قطعاً برای انجام آن نیاز به آموزش دارد. باتوجه به هزینه این مراحل، اجاره داربست راهکار مناسب‌تری خواهد بود چرا که با اجاره، شرکت تامین‌کننده مسئول حمل‌و‌نقل، نصب و مونتاژ داربست‌ها می‌شود و صاحب پروژه مسئولیتی در قبال این مراحل نخواهد داشت.

هزینه اجاره داربست آلومینیومی چقدر است؟

فاکتورهای متنوعی بر هزینه اجاره داربست چه آلومینیومی و چه انواع دیگر آن اثر گذار هستند.

1.موقعیت مکانی

هزینه اجاره داربست آلومینیومی براساس موقعیت مکانی شرکت تامین‌کننده دچار نوسان می‌شود. همکاری با تامین‌کننده‌ی محلی که انباری نزدیک به محل پروژه شما دارد، باعث می‌شود هزینه‌ی حمل که بر قیمت کلی اجاره اضافه می‌شود، کمتر باشد.

2.مدت زمان پروژه

هزینه اجاره این ابزار عموماً به صورت روزانه یا هفتگی محاسبه می‌شود، بدیهی است که اجاره روزانه به دلیل کوتاه بودن مدت زمان پروژه، بیشتر از اجاره ماهیانه خواهد بود. علت این اختلاف قیمت، هزینه‌ی بیشتر جا‌به‌جایی‌ برای پروژه‌های کوتاه مدت است.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 22 آبان 1402