روش‌های تهیه ورق گالوانیزه فولادی شامل چه مواردی است؟

ورق گالوانیزه فولادی، یک محصول استیل یا آهنی دارای لایه محافظتی از جنس «روی» برای جلوگیری از پوسیدگی است. طبق هم‌اندیشی آنلاین Galvanize-It از انجمن گالوانیزه آمریکا، این روش باعث محافظتی از خوردگی، مقاومت بالا در شرایط سخت و همچنین طول عمر، تطبیق‌پذیری، دسترسی‌پذیری و پایداری بالا خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی نحوه دسترسی ورق‌های فولادی گالوانیزه برای پروژه‌های مختلف روزانه، از ساخت‌وساز گرفته تا حمل‌ونقل، کشاورزی و بازسازی بپردازیم.

روش الکتروگالوانیزه (Electro-galvanizing):

این فرایند وقتی‌که یک لایه از فلز روی، بر روی یک فولاد توسط آبکاری متصل می‌شود، ایجاد شده و باعث می‌شود که یک سازنده، بتواند جریان برق را از طریق راه‌حل «سالنی و روی» با یک آند از جنس روی عبور دهد. آند همان الکترودی است که جریان کلی، از طریق آن به سمت ابزار الکتریکی پولاریزه شده هدایت می‌شود. در فرایند الکتروگالوانیزه، ابزار الکتریکی پولاریزه شده، یک رسانا از جنس استیل است.

در مقایسه با روش گالوانیزه کردن گرم، این روش ورق فولادی با ضخامت کمتر و عملکرد بهبودیافته‌تری داشته و قابلیت پوشش وسیع‌تر برای رنگ و ته‌نشین‌های روشن‌تری دارد.

روش گالوانیزه کردن گرم (Hot-dip galvanizing):

یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین روش‌های استفاده از ورق فولادی برای گالوانیزه کردن است. این فرایند بخش‌های فولادی را در یک استخر «روی ذوب‌شده» غوطه‌ورمی‌کند تا فلز را محافظت نماید. محافظت در این روش از سه راهکار زیر صورت می‌پذیرد:

  1. وقتی‌که پوشش از جنس روی دست‌نخورده است، از رسیدن مواد خوردگی به لایه‌های زیرین آهن یا استیل جلوگیری می‌کند.
  2. به‌عنوان یک آند فداکارانه عمل کرده که جزو اصلی یک سیستم محافظت کاتدی گالوانی (CP) است و برای محافظت از فلز دفن شده یا غوطه‌ور از زنگ‌زدگی و خوردگی استفاده می‌شود. بنابراین اگر پوشش آن خراشیده شود، استیل یا آهن زیری آن توسط باقیمانده روی محافظت خواهد شد.
  3. عنصر روی از فلز زیرین خود در برابر خوردگی قبل از آهن محافظت می‌نماید.

فرایند گالوانیزه گرم، یک محصول آهنی یا استیل را در برابر عناصر طبیعی محدود می‌کند و آن را از خوردگی و اکسید شدن محافظت می‌نماید. از دیدگاه دیگر این روش گالوانیزه صرفه اقتصادی بسیار دارد، چراکه در مدت چند دقیقه انجام شده و بخش‌های غیرقابل‌ دسترس محصول را پوشش می‌دهد.

روش اسپری گرمایی و فلزی (Metallic/thermal spraying):

اسپری گرمایی به فرایند پوشش یک محصول ورقی فلزی با یک پوشش آهنی توسط اسپری کردن عناصر ذوب‌شده گفته می‌شود. درواقع یک همگرایی از رهبری تجاری، فناوری مدرن دیجیتالی و تجربه انتشار صنعتی است و سازنده در ابتدا از آهن یا استیل با درجه نزدیک به ذوب استفاده می‌نماید. فلز ذوب‌شده سپس به بخش‌های ذره‌ای و کوچکی تقسیم شده و روی یک سطح اسپری می‌شود.

این عناصر باعث افزایش دمای سطح نمی‌شوند، چراکه دمای آن‌ها متناسب با سایز کوچک آن‌هاست و در زمان تماس و سفت شدن، عناصر اسپری شده مسطح می‌شوند و به سطح ماده پیوند می‌خورند. اسپری شعله و کمانی جزو زیر روش‌های این فن بوده که با افزودن لایه‌های ضدزنگ و اجسام گرما دیده انجام می‌پذیرد.

از دیگر مزایای اسپری گرمایی و فلزی می‌توان به افزایش ماندگاری و پایداری، مقاومت پوشش بالا، ویژگی‌های رسانایی و الکتریکی بهبودیافته و محافظت بیشتر در مواجهه با مواد تخریب‌شده اشاره کرد.

روش شراردیزه کردن (Sherardizing):

این مفهوم همچنین با نام‌های گالوانیزه خشک یا بخار نیز شناخته می‌شود و به افتخار متالورژیست بریتانیایی، شرارد اوسبورن کوپرکولز نام‌گذاری شده است. این فرایند شامل گرمادهی استیل به بیش از 932 درجه فارنهایت در یک استوانه سربسته چرخان است که شامل «گرد روی متالیک» و یک پرکننده داخلی مانند شن است.

در دمای بیش از 572 درجه فارنهایت، عنصر گرد روی تبخیر شده و به شکل ماده استیل لایه‌ای انتشار می‌یابد. این ماده برای ورق‌های فلزی کوچک و بخش‌هایی که نیاز به پوشش درون مناطق مختلف دارند بسیار مناسب است، البته درصورتی‌که ماده از استوانه سربسته نامبرده کوچک‌تر باشد.

یکی از اصلی‌ترین مزایای این روش، عدم به‌کارگیری هیدروژن است. بنابراین تضعیف هیدروژن (شکنندگی استیل به دلیل انتشار اولیه و پسین هیدروژن درون فلز) نیز حذف خواهد شد.

گالوانیزه و گلخانه, مقالات در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 24 آبان 1402