امروزه کمبود وقت و سبک متفاوت زندگی در کلان شهرها، باعث شده اکثریت، خرید از فروشگاه‌های بزرگ یا هایپرمارکت‌ها را به فروشگاه‌های کوچک محلی ترجیح بدهند چرا که می‌توانند تمامی اقلام مورد نیاز خود از خوراک و پوشاک تا وسایل برقی خانگی را از این فروشگاه‌ها تهیه کنند. همان‌طور که می‌دانید هایپرمارکت‌ها فضاهای بزرگی هستند که با ردیف‌های متعدد قفسه‌ها تقسیم‌بندی شده‌اند. خریداران می‌توانند به‌راحتی و با عبور از بین راهروها اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند. قفسه و چرخ‌های فروشگاهی دو ابزار ضروری در ابن هایپرمارکت‌ها هستند که برای ساخت و تولید هر دو آن‌ها عموما از پروفیل یا لوله مبلی به عنوان ماده اولیه تولید استفاده می‌شود. در ادامه در مورد فرآیند ساخت این محصولات توضیح خواهیم داد و بررسی می‌کنیم چرا از لوله مبلی برای این منظور استفاده می‌شود.

فرآیند تولید قفسه‌های فروشگاهی از لوله مبلی

باوجود قفسه‌های فروشگاهی فضای انبار و چیدمان اقلام و اجناس چندین برایر بیشتر می‌شود. به همین دلیل برای هایپرمارکت‌ها که باید حجم بسیار زیاد و متنوعی از محصولات را در فضایی محدود انبار کنند، ابزاری واجب و ضروری است. لوله مبلی مقطعی مستحکم و مقاوم با طول عمر زیاد است که بخش اصلی مواد اولیه مصرفی برای ساخت این قفسه‌ها را شامل می‌شود.

مرحله اول

اولین و مهم‌ترین قدم در فرآیند ساخت این قفسه‌ها، برش پروفیل و لوله‌های مبلی به عنوان ستون است. این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد. این ستون‌ها باید به گونه‌ای برش داده بشوند که 1.به تعداد مناسب و با فاصله‌ی مطلوب طبقه‌ها روی آن نصب بشود. 2.ارتفاع آن‌ها به گونه‌ای باشد که دسترسی به طبقات بالا برای اکثریت افراد امکان‌پذیر باشد. 3.ارتفاعشان با فاصله‌ی ستون‌ها و نیروی وزن وارده تناسب داشته باشد.

مرحله دوم

قدم بعدی تعیین ارتفاع طبقات و پانچ پروفیل یا لوله مبلی است که از آن به عنوان ستون استفاده شده. بالاتر و پایین‌تر از نقطه‌ی انتخابی در طول لوله نیز پانچ می‌شود تا در صورت نیاز، امکان تغییر ارتفاع آن وجود داشته باشد. طبقات این قفسه‌ها درون حفره‌های ایجاد شده، قلاب و محکم می‌شود.

مرحله سوم 

قدم سوم خمکاری صفحه‌های فولادی است که به عنوان طبقه درون این قفسه‌ها قرار می‌گیرد. این خمکاری دو دلیل دارد اول این که باعث می‌شود طبقه‌ها به خوبی روی ستون چفت بشوند. دوم توان تحمل طبقه را افزایش می‌دهد.

مرحله چهارم 

قدم چهارم جوشکاری قطعات به هم خواهد بود. نه همه‌ی قطعات اما بعضی از آن‌ها نیاز هست برای ایمنی و استحکام بیشتر با جوشکاری به هم متصل بشوند. برای مثال صفحات پشتی به ستون‌های ساخته شده از لوله مبلی و صفحه طبقات به پایه‌های آن‌ها با جوشکاری متصل می‌شود. بعد از اتمام جوشکاری زائده‌های ایجاد شده باید برداشته شوند. این مرحله هم برای زیبایی و هم از لحاظ ایمنی حائز اهمیت است.

مرحله پنجم 

مرحله‌ی نهایی رنگ‌کاری قفسه‌هاست. با ایجاد پوشش رنگی این قفسه‌ها هم زیباتر و هم ضدزنگ می‌شوند. این ویژگی طول عمر آن‌ها را چندین برابر بیشتر می‌کند.

ویژگی های مطلوب لوله مبلی برای ساخت قفسه فروشگاهی 

برای ساخت قفسه فروشگاهی این مقاطع تنها پانچ یا رنگ‌کاری و آبکاری می‌شود. در نتیجه مقاومت، طول عمر زیاد و کیفیت سطحی خوب، سه ویژگی لازم برای ماده‌ی اولیه‌ی مصرفی ساخت این قفسه‌هاست. مقاوم باشند که تحت فشار خم یا شکسته نشود. طول عمر آن‌ها زیاد باشد تا فروشگاه مدام مجبور به تعویض آن‌ها نشود و کیفیت سطحی بالایی داشته باشد تا با رنگ‌کاری یا آبکاری ظاهر زیبایی در آن‌ها ایجاد شود.

علاوه بر این خواص مطلوب، قیمت لوله مبلی نیز بسیار مناسب و به‌صرفه است. این ویژگی مخصوصا برای فروشگاه‌های بزرگ که در حجم بالا از این قفسه‌ها استفاده می‌کنند بسیار مهم است.

ضخامت لوله مبلی‌هایی که به عنوان ستون قفسه‌های فروشگاهی استفاده می‌شوند معمولا بین 1.25 تا 1.5 میلی‌متر هستند. این ضخامت‌ها بیشترین ضخامت برای لوله مبلی هستند. استفاده از این لوله‌های ضخیم تنها یک دلیل دارد و آن استحکام و مقاومت بیشتر است.

فرآیند تولید چرخ فروشگاهی از لوله مبلی 

چرخ فروشگاهی ابزاری فلزی یا پلاستیکی است که از آن برای حمل آیتم‌های خریداری شده در هایپرمارکت‌ها که عموما حجم اقلام خریداری شده آن بالا است، استفاده می‌شود. این چرخ با انواع طراحی‌ها و قابلیت‌ها تولید می‌شوند تا انواع گوناگون آن‌ها بتواند پاسخگو نیاز تمامی افراد باشد. امروزه حتی نمونه‌هایی از این چرخ‌ها مخصوص کودکان یا خانواده‌ی جوان با فرزندانشان کوچک ساخته شده است.

این چرخ‌ها از 4 بخش اصلی تشکیل شده است. دسته، سبد، پایه و چرخ.

مرحله اول

اولین قدم، ساخت سبد است. برای این منظور قطعات فلزی نازک به شکل توری روی هم قرار گرفته و به چارچوب فولادی جوش داده می‌شوند. درون دستگاه‌های مخصوص خم، فشاری برابر با 20 تن به توری وارد شده و آن را شبیه به سبد خم می‌کند.

مرحله دوم

مرحله‌ی دوم ساخت دسته‌ی چرخ است. با خمکاری تغییر زاویه‌ای در لوله‌ها برای ساخت پایه‌های این قسمت ایجاد می‌شود. برای دسته به طور خاص تنها از لوله مبلی استفاده می‌شود. لوله سطحی مسطح و هموار دارد که زمان جابه‌جایی فشاری به دست وارد نمی‌کند.

مرحله ی سوم

در قدم سوم با لوله مبلی‌های 4 متری شاسی چرخ ساخته می‌شود. این لوله‌ها با خمکاری و مطابق با طراحی به گونه‌ای تغیر شکل پیدا می‌کنند که پایه‌ها و سبد به درستی روی آن‌ها قرار بگیرد.

مرحله ی چهارم

قدم پایانی متصل کردن تمامی این بخش‌ها به هم و نهایتا به چرخ است. پس از اتمام جوشکاری این قطعات، زائده‌های جوش تراشیده و چرخ آماده‌ی رنگاری یا آبکاری می‌شود.

ویژگی های مطلوب لوله مبلی برای ساخت چرخ فروشگاهی 

برای ساخت چرخ‌های فروشگاهی معمولا از پروفیل سبک ضخامت 0.9 تا 1 استفاده می‌شود. مقاطع مصرفی برای آن‌ها باید منعطف و فرآیندپذیر اما در عین حال مقاوم و مستحکم باشد. قطر و ضخامت دقیق لوله با توجه به طراحی و ابعاد چرخ تعیین می‌شود.

همان‌طور که طی مراحل تولید هم توضیح دادیم لوله مبلی برای ساخت بخش‌های مختلف چرخ نیاز به خمکاری دارد. درنتیجه انعطاف‌پذیری یکی از ویژگی‌های ضروری برای ساخت این چرخ‌هاست. لوله مبلی‌های مصرفی باید کیفیت سطحی مطلوبی هم داشته باشند تا آبکاری یا رنگ ظاهری زیبا و صیقلی در آن‌ها ایجاد کند. این مقاطع در عین نرم و منعطف‌بودن باید مقاوم هم باشند تا تحت فشار وزن آسیب نبیند.

 

 

 

What is the production process of shelf storage rack

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402