امروزه تجهیزات و ابزار‌های متنوعی برای استفاده در صنعت ساختمان‌سازی تولید شده‌اند. این ابزار‌ها در تسهیل انجام امور ساختمان‌سازی کمک شایانی می‌کنند؛ لوله داربست جزو این ابزار‌ها است و دسترسی به ارتفاع را آسان‌تر می‌کند. این قطعه، اسکلت‌بندی سازه‌های داربستی را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل مهم‌ترین محصول در ساخت این سازه‌ها به حساب می‌آید؛ بر‌خلاف سایر قطعات، برای انتقال سیالات طراحی نشده اما کاربرد های متنوعی دارد. در‌واقع امروزه باتوجه به ارتفاع زیاد ساختمان‌ها، بدون نصب این قطعات نمی‌توان بسیاری از عملیات ساختمانی مانند نما‌کاری، نبشی‌کشی و… را انجام داد. در ادامه در مورد این ابزار کلیدی کاربرد و البته قیمت لوله داربست توضیح خواهیم داد.

لوله داربست چیست؟

لوله داربست، یکی از اعضای خانواده بزرگ مقاطع فولادی محسوب می‌شود. موارد استفاده آن بسیار متفاوت‌ و متنوع است. ساختار اصلی داربست همین لوله هاست. از این محصول به‌عنوان محافظ و تکیه‌گاه در انواع سازه‌ها استفاده می‌شود. در حقیقت حجم استفاده از این مقطع فولادی به اندازه‌ای بالا است که قیمت و وزن لوله داربست تعیین‌کننده بخش اعظم هزینه تمام شده پروژه خواهد بود. این لوله ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف و با آلیاژ‌های گوناگون تولید می‌شود. همچنین بسته به شرایط وزنی یا به عبارت بهتر، ضخامت، دو نوع سبک و سنگین دارد. از این‌رو تنوع بالایی در بازار لوله داربست دیده می‌شود که افراد می‌توانند با توجه به نیاز‌های خود آن‌ها را انتخاب کنند. دو نوع درز‌دار و بدون درز آن تولید می‌شود که نمونه بدون درز از مقاومت و استحکام بالا‌تری برخوردار است. این را باید اشاره کنیم که با توجه به ویژگی‌های نوع بدون درز، قیمت آن نسبت به نوع درز‌دار آن بیشتر است.

فرایند تولید لوله داربست

فرایند تولید این مقطع فولادی، همانند فرایند تولید سایر انواع لوله و پروفیل های درز مستقیم است. تنها تفاوت موجود این است که آزمایش‌های هیدرواستاتیکی بر روی آن انجام نمی‌شود.

مواد اولیه

بدون شک برای تولید یک محصول باید مواد اولیه با‌کیفیت و مناسب تهیه شود. ماده اولیه تولید این لوله، ورق سیاه است. علاوه‌بر ورق سیاه از ورق گالوانیزه هم استفاده می‌شود. قیمت ورق سیاه و گالوانیزه به‌صورت مستقیم در قیمت نهایی لوله داربست نقش دارد.

آماده‌سازی

ورق‌های سیاه و گالوانیزه عرض مشخصی دارند. در‌صورتی‌که عرض آن‌ها از عرض لوله داربست مورد‌نیاز بیشتر باشد، باید ورق‌ها برش داده شوند. همچنین پیش از شکل دادن، آن‌ها را به منظور از‌ بین بردن ذرات خوردگی با اسید شست‌و‌شو می‌دهند.

شکل‌دهی

دستگاه شکل‌دهی از چندین ردیف غلتک متوالی تشکیل شده است که در هر ردیف سه غلتک کنار هم قرار گرفته‌اند. غلتک میانی با ایجاد فشار به سمت پایین ورق را خم می‌کند و شکل U ایجاد می‌کند. سپس غلتک‌های کناری لبه‌های مقطع فولادی را از بیرون به سمت داخل خم می‌کنند. در این هنگام قطعه به شکل O در‌می‌آید و فرایند شکل‌دهی آن به اتمام می‌رسد.

جوشکاری

روش‌های جوشکاری مختلفی برای اتصال درز لوله داربست وجود دارد. برای تولید لوله های مقاوم، برای اتصال لبه‌های ورق و افزایش استحکام درز‌ها از فرایند جوشکاری مقاومتی استفاده می‌شود. در این روش از حرارت و فشار به‌صورت هم‌زمان بهره می‌برند. با اعمال فرکانس بالا در اثر عبور جریان الکتریکی، فلز به‌دلیل داشتن مقاومت الکتریکی گرم شده و حالت خمیری پیدا می‌کند. دستگاه جوشکاری از سه بخش حرارتی، فشاری و کنترل تشکیل شده است. بخش الکتریکی، جریان و حرارت لازم و بخش مکانیکی، فشار مورد‌نیاز جهت اتصال را فراهم می‌کند. الکترود همانند گیره، دو لبه قطعه را گرفته و جریان الکتریکی را وارد می‌کند. جریان الکتریکی وارد شده در سطح تماس، لبه‌ها را ذوب می‌کند و اعمال فشار موجب اتصال می‌شود. جوشکاری لوله گالوانیزه با توجه به لایه ی ثانویه ای که بر روی سطح دارد کمی متفاوت است. خود فرآیند گالوانیزاسیون و فرآیند جوشکاری متفاوت باعث شده قیمت لوله گالوانیزه داربست کمی بیشتر از نمونه ی ساده ی آن باشد.

تست مکانیکی

با وجود اینکه لوله داربست از دسته لوله های درز مستقیم است، به‌دلیل نوع استفاده متفاوت آن تست هیدرواستاتیک بر روی آن انجام نمی‌شود. برای ارزیابی میزان استحکام محصولات از آن‌ها تست فشار گرفته می‌شود.

نکات مهم هنگام استفاده از داربست

1.چنانچه ارتفاع ساختمان کم باشد، در قسمت‌های داخلی از مقاطع فولادی کوتاه و با وزن کم استفاده کنید. این امر به ایمنی بیشتر و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

2.هنگام استفاده از آن‌ها باید به نکات ایمنی توجه کرد. یکی از این نکات، حداکثر ارتفاع مجاز این قطعات است. بیشترین ارتفاع مجاز این قطعه حدود ۳ متر است.

3.در ساختمان‌های بلند، از لوله داربست با ارتفاع زیاد استفاده می‌شود. در این سازه‌ها از لوله های فولادی با قطر ۵ سانتی‌متر و ضخامت ۴ میلی‌متر بهره می‌برند.

4.برای اتصال این لوله ها به یکدیگر از بست‌های مخصوص کمک گرفته می‌شود.

5.پایه‌های عمودی یا همان لوله های استاندارد نقش مهمی در استحکام سازه دارند. حداکثر فاصله آن‌ها از هم ۲ متر است.

6.کمترین مقدار بار ایمن برای این بست‌ها، ۰.۵۳ کیلو‌نیوتن است.

7.لوله با‌کیفیت و خوب لوله ای است که شما تمامی پایه‌های استاندارد را در یک خط مستقیم مشاهده کنید.

کاربرد‌های داربست

کاربرد لوله داربست، در صنایع زیادی دیده می شود؛ اما بیشترین میزان استفاده از آن در صنعت ساختمان‌سازی است. این محصول به‌عنوان مصالح در ساخت‌و‌ساز‌ها کاربرد ندارد، بلکه برای دسترسی آسان‌تر به نقاط مرتفع و خارج از دسترس افراد تولید می‌شوند. نکته قابل‌توجه این است که کاربرد یکسانی با لوله سیاه دارد؛ اما قیمت لوله سیاه نسبت به آن متفاوت است. در کشور ایران کارخانه‌های بسیاری تولید این مقاطع فولادی را در اولویت قرار داده‌اند. از موارد مصرفی آن در ساخت‌و‌ساز، تعمیرات و رویداد‌های فرهنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حفظ ایمنی

لوله داربست به‌عنوان یک سازه موقت در‌کنار سازه اصلی نصب می‌شود. این امر به منظور حفاظت و ایمن‌سازی انجام می‌شود. همچنین با نصب آن می‌توان سکویی ایمن برای کارگران ایجاد کرد و از خسارت‌های جانی و مالی غیر‌قابل جبران جلوگیری کرد.

دسترسی آسان

ساخت ساختمان‌های بلند این روز‌ها در تمامی نقاط دنیا در حال گسترش است. این قطعات به یک جزء جدایی‌نا‌پذیر در این پروژه‌ها تبدیل شده‌اند. دستیابی به نقاط مرتفع و غیر‌قابل دسترس با این لوله ها ممکن می‌شود.

افزایش سرعت ساخت‌و‌ساز

استفاده از آن‌ها به‌دلیل ایجاد حمل‌و‌نقل آسان، روند اجرایی پروژه را سریع‌تر می‌کند. همچنین به نگهداری و ساخت انواع پروژه‌های ساختمانی و عمرانی مانند پل‌ها کمک می‌کند. علاوه‌بر تمام موارد مصرفی از آن‌ها در برج‌های دیده‌بانی، غرفه‌های نمایشگاهی و رمپ‌های اسکی بهره می‌برند.

سخن پایانی

برای خرید لوله داربست، باید به مراکز معتبر و مورد ‌اطمینان مراجعه کنید. در این‌صورت می‌توانید از کیفیت جنس خریداری شده اطمینان حاصل نمایید. یکی از آسان‌ترین روش‌های خرید مقاطع فولادی، سفارش آنلاین است.

 

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402