پروفیل به مقاطع فولادی گفته می‌شود که دارای طول زیاد با شکلی ثابت در کل طول هستند. پروفیل‌ها نیز بر اساس ویژگی‌های مختلفشان به مانند کاربرد، اندازه، وزن و … به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. پروفیل سبک یکی از انواع همین پروفیل‌ها به شمار می‌رود که کاربرد بسیار متنوعی دارد. همگی شاهد پیشرفت صنعت ساختمان سازی طی سالیان اخیر بوده ایم. طی این سال ها تحول بزرگی در مصالح مصرفی در این صنعت به وجود آمده است. قوطی سبک امروز به یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی، ماده ی اولیه برای تولید محصولات تزئینی و مصرفی تبدیل شده است. به همین دلیل می‌توان گفت که امروز در بازار تقاضا برای خرید با توجه به ویژگی ها و قیمت پروفیل سبک بسیار زیاد است.

برای اولین‌بار، حدود یک قرن پیش، پروفیل سبک در آمریکای شمالی استفاده شد. ابتدا این محصولات به صورت آزمایشی به کار می‌رفتند، ولی مدت‌ها بعد، در عمل به عنوان مصالح ساختمانی در نظر گرفته شدند. از سال‌های 1930 و 1940 به بعد، محصولات نورد سرد و به طور کلی، قوطی پروفیل‌ها به عنوان یکی از محصولات فولادی پُرکاربرد شناخته شدند و جایگاه ویژه‌ای در ساخت محصولات ساختمانی و غیر ساختمانی پیدا کردند و از آن زمان، پیشرفت و توسعه‌ی بیشتری داشتند. پروفیل‌های سبک را با نام  مبلی هم می‌شناسند؛ علت نامگذاری این مقطع به پروفیل مبلی، کاربرد زیاد آن در صنعت ساخت مبلمان است اما ویژگی‌های خوب و کاربردی باعث شده تا از آن، در انواع صنایع استفاده بشود.

تختال‌های فولادی را می‌توان ماده اولیه در ساخت پروفیل سبک دانست. این تختال‌ها از سنگ‌های آهن ذوب شده در کوره‌های بلند ساخته شده‌اند و بعد از عبور از فرآیند نورد گرم، وارد فرآیندی می‌شوند که به نورد سرد معروف است و در انتهای آن پروفیل سبک یا مبلی ساخته می‌شود.

مطلب مرتبط: معرفی اسیدی که آهن را ذوب میکند

اسلب یا تختال چیست
نمونه‌ای از تختال یا اسلب‌های فولادی

پس همان‌طور که مشاهده می‌کنید، پروفیل سبک از مقاطع فولادی ساخته شده است. فولاد نیز یک فلز واکنش پذیر است و به راحتی با اسیدها واکنش نشان می دهد. بنابراین، سولفوریک اسید غلیظ می تواند پروفیل سبک را ذوب کند. فرمول واکنش فولاد با سولفوریک اسید غلیظ به شرح زیر است:

Fe + H₂SO₄ → FeSO₄ + H₂

در این واکنش، آهن به یون های آهن (II) تبدیل می شود و هیدروژن از اسید آزاد می شود. این واکنش با تولید گاز هیدروژن قابل اشتعال همراه است. هنگامی که پروفیل سبک در محلول سولفوریک اسید غلیظ قرار می گیرد، بلافاصله شروع به واکنش می کند. فولاد به تدریج ذوب می شود و گاز هیدروژن آزاد می شود.

قیمت پروفیل سبک یا مبلی

سولفوریک اسید یک اسید معدنی قوی است که از هیدروژن و سولفور تشکیل شده است. فرمول شیمیایی آن H₂SO₄ است. سولفوریک اسید یک مایع بی رنگ با بوی تند و زننده است. این یک ماده خورنده است که می تواند به پوست، چشم و دستگاه تنفسی آسیب برساند.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 5 دی 1402