مقصود از فرآیندهای تخصصی پروفیل سبک مجموعه فعالیت هایی است که به منظور بهبود و یا ایجاد تغییراتی در پروفیل انجام می شود. قیمت پروفیل سبک تحت تاثیر عوامل گوناگونی از نخستین مرحله ی تولید تا آخرین آن دچار نوسان و تغییرات می شود. فرآیندهای تخصصی آن دسته از عواملی هستند که بعد از تولید و به مقتضای طراحی مورد استفاده قرار می گیرند. برشکاری، خمکاری، آبکاری و جوشکاری از جمله مهمترین و متداول ترین انواع فرآیند های تخصصی پروفیل سبک هستند. در ادامه توضیح خواهیم داد این فرآیندهای تخصصی چیست و هر کدام با چه هدفی انجام می شود و در نهایت تا چه حد می تواند قیمت پروفیل سبک را دچار تغییرات کند.

آبکاری نیکل کروم پروفیل سبکآبکاری پروفیل سبک:

آبکاری پروفیل سبک عموما با دو هدف انجام می شود اول ضدزنگ شدن و دوم زیباتر شدن. برای این دو هدف دو نوع آبکاری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اول آبکاری با فلز روی یا گالوانیزاسیون و دوم آبکاری نیکل کروم . بین این دو نوع آبکاری، گالوانیزاسیون هزینه ی کمتری دارد چرا که هم روی فلز به نسبت ارزان قیمتی است و هم گالوانیزاسیون به نسبت ساده و بدون پیچیدگی است. گالوانیزاسیون سطح زیبایی ایجاد نمی کند به همین دلیل تنها با هدف ضدزنگ شدن پروفیل مورد استفاده قرار می گیرد اما آبکاری نیکل کروم علاوه بر آن که پروفیل را ضدزنگ می کند سطحی براق و آینه گونه دارد که آن را مناسب تولید انواع محصولات تزئینی و مبلمان می کند. هزینه آبکاری نیکل کروم به نسبت زیاد است و علت آن را می توان قیمت بالای این دو فلز و پیچیدگی انجام فرآیند آن دانست.

برشکاری:

بین تمامی این فرآیندها عموما برش در اولین مرحله انجام می شود و شاید بتوان گفت مهمترین مرحله هم هست چرا که به طور مستقیم بر کیفیت انجام سایر فرآیندها تاثیر دارد. به طور کلی از سه روش برای برش پروفیل استفاده می شود، برشکاری با اره دیسکی، نواری و آتشی. برش با اره نواری معمولا برای برشکاری در حجم بالا در حد بندل کاربردی است. اره ی این دستگاه یک پارچه و بدون درز با زائده های دندانی شکل است که امکان برش در تمامی زاویه ها را فراهم می کنند. برش با اره دیسکی یکی از بهترین روش ها برای برشکاری است. حرارت زیادی تولید نمی کند و سطح برش آن صاف و بدون پلیسه است، ابعاد برش دقت بالایی دارد و تنها ایراد زاویه برش است. به دلیل آن که محل قرارگیری اره در دستگاه قابل تغییر نیست فقط می تواند قطعه را به صورت عمودی برش بدهد. برش با اره آتشی بسیار ساده و مقرون به صرفه است و به صورت دستی انجام می شود به همین خاطر برای حجم بالا خیلی کاربرد ندارد، ابعاد برش در این روش دقت بالایی ندارد و سطح آن ناصاف و البته پلیسه دار است. به طور کلی برش فرآیندی پرکاربرد است و انجام آن پیچیدگی زیادی ندارد به همین خاطر نهایتا تغییر چشم گیری در قیمت پروفیل مبلی ایجاد نمی کند. قیمت برش بر اساس تعداد آن در هر شاخه محاسبه می شود.

جوشکاری پروفیل سبکجوشکاری پروفیل سبک:

جوشکاری روشی ساده، پایدار و مقاوم برای ایجاد اتصال بین مقاطع فولادی است. در جوشکاری تراز و هم سطح بودن دو قطعه بسیار مهم است چرا که تغییرات حتی در حد دهم میلی متر هم ایجاد مشکل میکند. جوش برق، TIG, MIG سه تا از کاربردی ترین روش های جوشکاری پروفیل سبک هستند. جوش برق روشی دردسترس و به شدت مقاوم اما دشوار است و برای انجام آن به شکل درست و اصولی به اپراتوری ماهر نیاز است. برای ضخامت های بالاتر از 0.9 میلی متر مناسب است و ضخامت های کمتر را ذوب می کند. جوش MIG برای تمامی ضخامت ها کاربردی است اما درزجوش برجسته آن باعث شده برای ساخت محصولات تزئینی کاربرد نداشته باشد. این جوشکاری می تواند به صورت دستی و یا اتومات انجام بشود. در این روش جوشکاری CO2 لایه ی محافظی است که مانع زنگ زدگی قطعه حین جوشکاری می شود. جوش TIG هم بسیار دقیق است و هم برای تمامی انواع فلزات کاربردی اما انجام آن کار ساده ای نیست و نیاز به مهارت دارد. بین این سه روش جوشکاری جوش TIG گران قیمت ترین است.

خمکاری:

خمکاری پروفیل سبک هم دستی و هم به صورت اتومات انجام می شود. در محل خم، دیواره خارجی کشیده و دیواره داخلی فشرده می شود به همین خاطر احتمال بروز مشکلاتی چون پارگی ورق لوله و شکستگی لوله وجود دارد. از دو ابزار کمکی برای خمکاری استفاده می شود. مندرل داخل لوله و قالب دنباله ی خم خارج آن. مندرل درون لوله و دقیقا در نقطه ی خم قرار می گیرد و با ایجاد فشار از داخل مانع چسبیدگی دیواره ها به هم می شود. قالب دنباله ی خم نیز خارج از لوله و در نقطه ی شروع خم قرار می گیرد. بخش جلویی این قالب بسیار نازک است تا بتواند بین قالب خم و لوله در نقطه ی شروع خم قرار بگیرد و با ایجاد حمایت، خارج از لوله مانع از ایجاد چین و چروک بشوند. زاویه ی خم و کشش پذیری تعیین کننده ی میزان دشواری و احتمال بروز خطا در این فرآیند است. هزینه ی خمکاری با توجه به تعداد خم در شاخه و زاویه آن محاسبه می شود.

سخن پایانی

می توان گفت انجام هیچ یک از فرآیندهای تخصصی لوله و پروفیل تغییر قیمت چشم گیری ایجاد نمی کند. اما علاوه بر هزینه ی انجام ، خود این فرآیندها با بهبود کیفیت و کار اضافه ای که میبرند  ایجاد ارزش افزوده می کنند. با توجه به این که لوله و پروفیل سبک یکی از کاربردی ترین مواد اولیه مصرفی در صنعت هستند تقریبا تولید محصولی جدید از آن ها بدون انجام این فرآیندهای تخصصی غیر ممکن است.

فرآیند, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402