آیا تا به حال به این فکر کرده اید که تفاوت بین اینکونل و مونل در چیست؟ آیا می‌دانید این دو آلیاژ چیست و چه کاربردهایی دارند؟ شاید شما به یکی از این محصولات تخصصی نیاز دارید و حتی آن را نمی‌شناسید! در این مطلب با صباپروفیل همراه باشید تا به بررسی تفاوت این دو آلیاژ بپردازیم.

 

مقایسه آلیاژ مونل و اینکونل

آلیاژ مونل (Monel)، از آلیاژهای غیرآهنی پایه نیکل است که تقریباً حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد نیکل و بین ۲۹ تا ۳۳ درصد مس دارد. به همین دلیل به آن آلیاژ نیکل-مس می‌گویند. مانند اینکونل که یک آلیاژ نیکل-کروم است، مونل را نیز می‌توان در شرایط خاص با حرارت زیاد استفاده کرد.

فلز مونل از گروهی از آلیاژهای نیکل تشکیل شده است که مقاومت خوردگی بالایی در برابر مواد شیمیایی، حرارت و سایر عوامل از جمله آب دریا دارند. آلیاژ Monel که در آغاز قرن بیستم ساخته شد، در برنامه‌های کاربردی مختلف از کاربردهای هوافضا گرفته تا در جنگ جهانی مورد استفاده قرار گرفته است. آلیاژ نیکل هنوز هم امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد اما گران‌تر از اکثر آلیاژهای دیگر است.

از آنجایی که اینکونل یک آلیاژ نیکل و کروم است، در برابر اکسیداسیون مقاوم است و برای کارهایی با گازهای مختلف و اختلاف دمای زیاد ایده آل است. برنامه‌های کاربردی در استخراج نفت و گاز، هوافضا و صنایع پزشکی برای اینکونل مناسب‌تر است. در مقایسه، افزودنی مس در مونل، مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می‌دهد و آن را در برابر آب دریا و همچنین اسیدهای هیدروکلریک و سولفوریک قوی می‌کند.

علاوه بر این، نقاط قوت مونل آن را برای کاربردهای آب شور و همچنین کاربردهای پردازش شیمیایی، ایده آل می‌کند. در مقایسه با نقطه ذوب اینکونل، محدوده نقطه ذوب مونل بسیار مشابه یکدیگر است.

 

آیا مونل بهتر از اینکونل است؟

در حالی که هر دو آلیاژ دارای خواص مقاومت در برابر خوردگی عالی هستند، محتوای مس موجود در مونل به آن‌ها مقاومت فوق العاده‌ای در برابر آب دریا یا اسپری نمک می‌دهد. اگرچه آلیاژهای اینکونل نیز توانایی مقاومت در برابر آب دریا را دارند، اما برای استفاده در کاربردهای مهندسی دریایی بسیار گران است.

فولاد و آلیاژ, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 22 آبان 1402