از استیل و فولاد به اشکال گوناگون برای ساخت و تولید تجهیزات آشپزی از قاشق و چنگال تا فر، گاز یا میز و صندلی آشپزخانه استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به طور خاص به کاربرد پروفیل و لوله مبلی در زمینه ی تولید فر، اجاق گاز و کباب پز بپردازیم. پروفیل و لوله مبلی اشکال کاربردی از فولاد هستند که از آن ها برای تولید طیف گسترده ای از محصولات استفاده می شود.

فر گازی

امروزه در طراحی های مدرن، اجاق گازهای رومیزی در آشپزخانه ها جایگزین اجاق های بزرگ فردار شده است. گرچه استفاده از این نوع اجاق گازها ساده تر است اما حذف فر باعث شده گزینه ی مطلوبی برای همه نباشند. در کنار گازهای رومیزی و برای حل مشکل حذف فر، از فرهای گازی تو کار یا رومیزی استفاده می شود. فرهای گازی نه فقط در منازل بلکه برای رستوران و شیرینی پزی های بزرگ هم گزینه ی مناسب و کاربردی است.

لوله و پروفیل مبلی برای تولید فر گازی هم کاربرد دارند. علاوه بر لوله های داخلی برای ساخته دسته فرهای توکار، دسته و پایه فرهای صنعتی و ساخت بدنه یا به عبارت دقیق تر درب فرهای گازی رومیزی مورد استفاده قرار می گیرد. باتوجه به این که دسته، پایه، بدنه و درب در معرض دید قرار دارد و زیبایی آن ها با اهمیت است، از نمونه های آبکاری شده لوله و پروفیل مبلی با کروم برای این منظور استفاده می شود.

فرهای گازی ساختار پیچیده و حساسی دارند. همین باعث می شوند فرآیند تولید آن ها پرهزینه و درنتیجه قیمت نهایی آن ها زیاد باشد. استفاده از مواد اولیه ی ارزان قیمت تاثیر خوبی بر پایین آمدن قیمت نهایی محصول می گذارد. قیمت لوله مبلی باتوجه به خواص کاربردی که دارد در مقایسه با مقاطع ساخته شده از سایر فلزات بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. نمونه های مصرفی برای بدنه معمولا گالوانیزه هستند. که هم عمر مفید طولانی تری دارد و هم آبکاری آن کم هزینه تر است.

کباب پز و باربیکیو

کباب پزهای کوچک گازی یکی از پرطرفدار ترین ابزار آشپزی برای فضاهای باز است زیرا کبابی کردن یکی از محبوب ترین روش های پخت است. استفاده از باربیکیو بسیار ساده است و نیازی به روشن کردن شعله با الکل و زغال ندارد بلکه شعله های آن با گاز شهری و تنها یک جرقه روشن و در طول مشعل منتشر می شود. اما سیستم داخلی این باربیکیوهای گازی به چه شکل است؟ چطور ساخته شده و کار می کنند؟

باربیکیوهای گازی عموما 2 تا 4 مشعل دارند و بعضی از آن ها در بخش بالایی مشعل ها، مجهز به قفسه های گرم کن هستند. به این شکل از آنها برای پخت همزمان چند آیتم می توان استفاده کرد. این کباب پزها اجزا و بخش های مختلفی دارند. به چند نمونه از آن ها که برای ساختشان از پروفیل یا لوله مبلی استفاده شده اشاره می کنیم.

عموما برای بدنه ی اصلی و اجزا داخلی کباب پز ها از لوله یا پروفیل مبلی استفاده نمی شود. چرا که این مقاطع ضخامت کمی دارند و در برابر حرارت شعله، چربی و رطوب غذا عمر طولانی نخواهند داشت. اما گزینه ای کاربردی و مناسب برای ساخت اجزا بیرونی هستند. بخش هایی چون صفحه های نگه دارنده و پایه ها.

صفحه های نگه دارنده

صفحه اصلی باربکیو عموما مستطیل شکل است. در امتداد یکی از طول های این مستطیل، درب کباب پز با چند لولا به بدنه ی آن متصل می شود. در کنار سه ضلع دیگر عموما صفحه های نگه دارنده ی متحرکی قرار می گیرد که در صورت نیاز می توان از آن ها به عنوان فضایی برای استقرار ابزار و تجهیزات پخت استفاده کرد. برای ساخت این صفحه ها به اشکال گوناگون از لوله و پروفیل مبلی استفاده می شود. این مقاطع به عنوان پایه هم به قدر کافی مقاوم و هم منعطف و فرآیندپذیر هستند .درنتیجه با خم آن ها را می توان به شکل دسته های مستطیل شکل درآورد.

پایه ها

شکل پایه ها براساس اندازه و وزن باربیکیو همچنین مقاومت و ضخامت لوله و پروفیل طراحی می شود. معمولا چهار پایه ی ساده و صاف هستند که در قسمت انتهایی با یک چهارچوب و صفحه ی فولادی به هم متصل شده اند. برای زیباتر و مقاوم تر کردن طراحی این پایه ها گاها قطعاتی به صورت زاویه دار از یک پایه به پایه بعدی متصل می شود. دوتا از پایه ها چرخدار و دوتا بدون چرخ هستند تا هم بتوان آن را جابجا کرد و هم با قرار دادن هر چهار پایه بر روی زمین باربیکیو را ثابت نگه داشت.

اجاق گاز تک شعله

اجاق گازهای تک شعله ساختار نسبتا ساده ای دارند. این اجاق گازها در واقع مشعل های بزرگی هستند که روز یک چهارپایه ی ساده و کوتاه نصب شده اند. شعله مستقیم و قوی آن ها باعث شده بیشتر در آشپزخانه های صنعتی و برای پخت غذا در حجم بالا کاربرد داشته باشند.

برای مشعل از لوله های گازی تست شده استفاده می شود. اما پایه ی این نوع اجاق گاز ها از پروفیل مبلی ساخته می شود. به همین دلیل به این نوع اجاق گازها، اجاق گاز پروفیلی نیز گفته می شود. در فرآیند تولید آن ها تنها از برش و جوش استفاده می کنند. به همین دلیل پروفیل راسته کاری هم می تواند گزینه ی مناسبی برای این منظور باشد. ساختار ساده، فرآیند تولید کم هزینه و مناسب بودن قیمت پروفیل سبک باعث شده قیمت نهایی این اجاق گازها مقرون به صرفه و برای مصرف مناسب باشد.

سخن پایانی

گرچه مقاومت بالا پروفیل و لوله های مبلی باعث شده علی رغم ابعاد کوچک و ضخامت کمشان برای ساخت انواع گاز، فر، کباب پز و باربیکیو هم مورد استفاده قرار بگیرند. اما قطعا استفاده از نمونه های نازک و کوچک کاربردی نخواهد بود. اندازه ی دقیق قطر و ضخامت لوله براساس طراحی محصول انتخاب می شود. اما به طور کلی برای ساخت اجاق گاز های تک شعله که ابعاد کوچک تر و وزن کم تری دارد از ضخامت های 0.6 تا 0.9 میلی متر و برای باربیکیو و فر که هم خود وزن زیادی دارند هم به دفعات جابجا می شوند از ضخامت های 1.25 تا 1.5 میلی متر استفاده می شود.

طراحی و ساخت, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402