ورق‌های روغنی که به ورق‌های نورد سرد هم معروف هستند، به‌دلیل داشتن کیفیت بالا و ظاهر زیبا به‌طور گسترده در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها دارای وزن استاندارد و معادل آهن معمولی هستند. وزن، یک عامل مهم برای قیمت‌گذاری انواع ورق روغنی معمولی (ST12)، ورق نیمه کشش (ST13) و ورق روغنی فوق کشش (ST14) است. به همین دلیل است که داشتن اطلاعاتی از جدول وزن و فرمول محاسبه وزن ورق روغنی برای جلوگیری از هرگونه خطا و ضرر در خرید بسیار مهم است.
وزن انواع ورق‌های روغنی تحت تأثیر عواملی مانند کارخانه تولیدی، ضخامت و عرض ورق است. بهتر است که قبل از خرید ، جدول وزن ورق روغنی را مطالعه کنید تا وزن مناسب برای نیاز خود را بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرید و از هرگونه هزینه غیر ضروری جلوگیری کنید.
وزن ورق روغنی چگونه محاسبه می‌شود؟
وزن انواع ورق‌های روغنی با استفاده از فرمول خاصی که طول، عرض و ضخامت ورق را در نظر می‌گیرد، محاسبه می‌شود. فرمول محاسبه وزن انواع ورق‌های روغنی به شرح زیر است:

طول (متر) × عرض (متر) × ضخامت (میلی متر) × 86/7= وزن ورق (کیلوگرم)

برای محاسبه وزن ورق روغنی یا هر ورق فولادی دیگری به چگالی فولاد و حجم ورق نیاز است. عامل اصلی موثر بر وزن انواع ورق‌های روغنی، چگالی آلیاژ آن‌هاست. ورق‌های ساخته شده از آلیاژ با چگالی کمتر یا ورق‌های ساخته شده از آلیاژهای کربن کمتر یا درصد آهن کمتر وزن کمتری خواهند داشت. درصد گازهای موجود در یک آلیاژ هم می‌تواند بر وزن آن تاثیر گذار باشد. به‌ این صورت‌ که درصد گازهای بالاتر، وزن کمتر را به‌دنبال دارند. با این‌حال، تفاوت در چگالی بین آلیاژهای فولادی اغلب آنقدر کم است که فقط برای وزن‌های بالا قابل توجه است. به همین دلیل است که ​​چگالی آلیاژهای فولادی هنگام محاسبه وزن ورق یا رول، 7.86 گرم بر سانتی‌متر مکعب در نظر گرفته می‌شود.

 

وزن ورق روغنی

سازندگان مختلف ممکن است جدول وزن ورق روغنی مخصوص به خود را داشته باشند که تغییرات عرض یا طول را در بر می‌گیرد. گاهی اوقات، این جداول ممکن است فقط مقادیر ضخامت و وزن را ارائه دهند. علاوه‌براین، برای محصولاتی که به‌صورت رول فروخته می‌شوند، وزن ممکن است به‌عنوان وزن در واحد طول اعلام شود، در این صورت مقدار طول در فرمول حذف می‌شود.
از برندهای محبوب ورق روغنی در ایران می‌توان به تولیدات فولاد مبارکه اصفهان، شرکت هفت الماس، فولاد غرب آسیا، فولاد اکسین خوزستان و همچنین برندهای روسی و قزاقستانی اشاره کرد. همچنین، از صبا پروفیل می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین فروشندگان انواع ورق‌ها؛ به‌ویژه ورق روغنی یاد کرد. فراموش نکنید که وزن ورق‌های روغنی یا نورد سرد به‌طورکلی با ورق‌های آهن معمولی مطابقت دارد.

جدول وزن ورق روغنی

از جدول وزن ورق روغنی زیر می‌توانید برای محاسبه و اطلاع از وزن ورق روغنی یا ورق‌های نورد سرد استفاده کنید. این جدول وزن شیت پرکاربردترین ورق‌های روغنی تولید شده در کشور را نشان می‌دهد. اگر به محاسبه وزن رول این ورق‌های روغنی نیاز دارید، مساحت را به مساحت این ورق‌ها تقسیم کنید و عدد به‌دست آمده را در وزن درج‌شده در جدول زیر ضرب کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر، قیمت‌های به‌روز و خرید ورق روغنی با بهترین قیمت و ضمانت اصالت می‌توانید به صفحه‌ی ورق روغنی صبا پروفیل مراجعه کنید.

ردیف طول(متر) عرض(متر) ضخامت( میلی‌متر) وزن( کیلوگرم)
۱ ۲ 1 ۰٫۵ 8
۲ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۵‍‍‍ ۱۲٫۵‍‍
۳ 2 1 ۰٫۶ ۹٫۶
۴ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۶ ۱۵
۵ 2 1 ۰٫۷ ۱۱٫۲
۶ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۷ ۱۷٫۵
۷ 2 1 ۰٫۸ ۱۲٫۸
۸ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۸ ۲۰
۹ 2 1 ۰٫۹ ۱۴٫۴
۱۰ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۹ ۲۲٫۵
۱۱ 2 1 1 ۱۶
۱۲ ۲٫۵ ۱٫۲۵ 1 ۲۵
۱۳ 2 1 ۱٫۲۵ ۲۰
۱۴ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۱٫۲۵ ۳۱٫۲۵
۱۵ 2 1 ۱٫۵ ۲۴
۱۶ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۱٫۵ ۳۷٫۵
۱۷ 2 1 2 ۳۲
۱۸ ۲٫۵ ۱٫۲۵ 2 ۵۰
۱۹ 2 1 ۲٫۵ ۴۰
۲۰ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۲٫۵ ۶۲٫۵

 

فرمول محاسبه جرم ورق روغنی 

جرم ورق روغنی از این فرمول محاسبه می‌شود. 

M = p x V

در این فرمول،  M جرم ورق روغنی (به کیلوگرم)، p  چگالی فولاد (7860 کیلوگرم بر متر مکعب) و V حجم ورق است که حاصل ضرب طول، عرض و ضخامت (بر حسب متر) است. 

محاسبه وزن ورق روغنی

وزن ورق‌های روغنی مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت تمام‌شده

از آنجایی‌که وزن ورق روغنی از مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت ورق‌ها و محصولات تولید شده از این ورق‌هاست، ضروری است که با استفاده از جدول وزن ورق روغنی، نحوه استفاده از آن و در نهایت محاسبه وزن، جرم ورق‌های روغنی به‌صورت شیت و رول آشنایی کامل داشته باشید. در غیر این‌صورت ممکن است شما هم به صف کسانی‌که به‌خاطر آشنا نبودن با محاسبه درست وزن در معاملات بازار آهن با ضرر مواجه می‌شوند، بپیوندید. 

بعد از محاسبه دقیق وزن ورق روغنی انتخاب فروشندگان حرفه‌ای که محصولات با کیفیت را با قیمت مناسب، ضمانت کیفیت و امکان مرجوعی ارائه می‌دهند، مهم‌ترین قسمت پروژه است. در این مورد هم می‌توانید از صباپروفیل کمک بگیرید؛ یک تیم حرفه‌ای که بهترین محصولات را با بهترین شرایط به دست شما می‌رسانند و اجازه این ضرر و زیان را نمی‌دهند.

مقالات, ورق در گروه صبا | نویسنده : منظم پشتیبان | بروزرسانی : 10 دی 1402