زمینه‌های مصرف پروفیل مبلی بسیار متفاوت و متنوع است. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها تولید محصولات دکوراتیو و تزئینی است. ضخامت کم، ابعاد ریز و ظریف، سطح براق و فرآیندپذیری بالا از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل مبلی هستند که باعث گسترش کاربرد آن‌ها در این صنعت شده‌اند. در ادامه به چند مورد از موارد مصرف پروفیل مبلی برای ساخت محصولات دکوراتیو اشاره خواهیم کرد.

لوستر و آباژور

وزن کم، فرآیندپذیری بالا و کیفیت سطحی خوب سه ویژگی مورد نیاز برای ماده اولیه تولید محصولات تزئینی است که پروفیل مبلی از همه این ویژگی‌ها بهره‌مند است.

لوستر در ارتفاع و بر روی سقف بنا نصب می‌شود. در نتیجه در صورت مستحکم نبودن سازه یا زیاد بودن وزن لوستر احتمال سقوط آن وجود دارد. این خطر به طور خاص در مورد لوسترهای بزرگ بیشتر است. همین موارد باعث شده که سبک وزن بودن ماده اولیه مصرفی برای ساخت لوستر اهمیت زیادی داشته باشد. پروفیل مبلی به واسطه ضخامت کم ورق و ابعاد کوچک سطح مقطع وزن بسیار کمی دارد.

لوستر محصولی تزئینی است که مستقیما درمعرض دید قرار دارد و تاثیر زیادی در دکوراسیون و زیبایی فضا دارد. به همین دلیل تولیدکنندگان تلاش می‌کنند با طراحی‌های خاص و گاها پیچیده ظاهر زیبایی در آن ایجاد کنند. لازمه رسیدن به این اشکال، فرآیندپذیر بودن ماده‌ی اولیه است. پروفیل مبلی مقطعی منعطف است که تحت فرآیندهای تخصصی بهترین عملکرد را از خود بروز می‌دهد. دقیقا همین ویژگی باعث افزایش موارد مصرف آن در زمینه ساخت و تولید محصولات تزئینی شده است.

براق و صیقلی بودن سطح دو ویژگی مهم برای تولید محصولات تزئینی است. پروفیل مبلی علاوه‌بر این که خود سطح صیقلی و زیبایی دارد، از کیفیت سطحی مطلوبی هم برخوردار است که امکان آبکاری و ایجاد سطح زیباتر و باکیفیت‌تری را هم فراهم می‌کند.

علاوه بر تمامی مواردی که به آنها اشاره کردیم قیمت پروفیل مبلی هم، بسیار مناسب و برای تولید به‌صرفه است. این قیمت مناسب نهایتا باعث شده هم تولیدکننده بتواند با هزینه کمی تولید کند و هم مصرف‌کننده با قیمت مناسبی محصول را تهیه کند.

آباژور نیز مانند لوستر محصولی تزئینی است که به دو شکل پایه بلند یا رومیزی تولید می‌شود. از پروفیل مبلی عموما برای ساخت بدنه و پایه آن استفاده می‌کنند.

ساخت رگال لباس از پروفیل مبلی

پروفیل مبلی برای تولید رگالرگال‌ها از لحاظ طراحی تنوع بسیار زیادی دارند. گاهی از آن‌ها به شکل ثابت بر روی دیوار استفاده می‌شود، گاهی پایه‌دار هستند و روی زمین قرار می‌گیرند. بعضی نمونه‌های دیگر را برای راحتی بیشتر در جا‌به‌جایی‌ چرخدار می‌سازند. با وجود این تنوع اما ساختار کلی تمامی آن‌ها مشابه و یکسان است. پایه‌ی مستحکم برای نگه‌داشتن بخش افقی و خود بخش افقی که برای آویز لباس‌ها از آن استفاده می‌کنند.

رگال نیز از جمله اقلامی است که بسته به محل استقرار آن اغلب در معرض دید قرار دارد. به همین دلیل زیبایی ظاهری و طراحی آن بسیار مهم است. این نکته حتی زمانی که رگال برای داخل فروشگاه طراحی شده است اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.

برای ساخت رگال باتوجه به این که نیروی وزن نسبتا زیادی از طریق لباس‌ها به آن وارد می‌شود انتظار می‌رود از مقاطع ضخیم‌تر از لوستر در مراحل ساخت استفاده بشود. اما مشابه لوستر و آباژور اغلب تولیدکنندگان از ظریف‌ترین لوله و پروفیل سبک با ضخامت‌های 0.7 یا 0.8 میلی‌متر استفاده می‌کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که این اعداد ثابت نیستند. هر تولیدکننده با توجه به طراحی محصول خود عدد این ضخامت را می‌تواند تغییر بدهد.

مقاومت بالای این مقاطع با وجود ضخامت کم ورق از لحاظ مالی نیز نکته‌ی مثبتی هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده است. با وجود ضخامت پایین، پروفیل از مقاومت مورد نیاز ساخت رگال بهره‌مند است. ضخامت کم باعث پایین آمدن وزن هم می‌شود. وزن کم هم جابه‌جایی را ساده‌تر می‌کند هم باعث پایین آمدن قیمت پروفیل سبک می‌شود. قیمت پروفیل سبک از حاصل ضرب قیمت پایه در وزن شاخه محاسبه می‌شود.

چوب پرده

چوب پرده ساختار پیچیده‌ای ندارد و در واقع لازمه‌ی تولید آن سادگی است. این محصول باید قطعه‌ای صاف و صیقلی باشد که پرده یا گیره متصل به پرده بتوانند به راحتی برروی آن حرکت کند. برای ساخت این محصول، بیشتر زیبایی و کیفیت سطحی است که اهمیت دارد.

اغلب از لوله مبلی با ضخامت 0.5 یا 0.6 میلی‌متر برای ساخت چوب پرده استفاده می‌کنند. هم وزن زیادی ندارد، هم به قدر کافی برای تحمل وزن پرده مقاومت است و هم قیمت تمام شده آن به‌صرفه است. برای ساخت چوب پرده فرآیند خاصی جز آبکاری بر روی لوله و پروفیل انجام نمی‌دهند.

نرده راه پله با پروفیل مبلی

با توجه به این که امروزه اغلب ساختمان‌ها مرتع هستند نبود نرده در کنار پله‌ها و فضای راه پله می‌تواند خطر بزرگی برای جان ساکنین باشد. در نتیجه اولین کاربرد و کارکرد نرده ایجاد فضایی ایمن و جلوگیری از سقوط افراد است. اما باتوجه به این که مستقیما در معرض دید قرار دارد زیبایی ظاهری آن نیز اهمیت زیادی دارد.

برای ساخت نرده اکثرا از پروفیل مبلی استفاده می‌کنند که مطابق نیاز، هم ظاهر زیبایی دارد و هم مقاوم است. ضخامت های 1.25 تا 1.5 میلی‌متر معمول‌ترین سایزهای مصرفی برای این منظور است. بین محصولات تولیدی از پروفیل سبک می‌توان گفت بیشترین ضخامت را دارد.

کم کردن بیش از حد این ضخامت با کاهش وزن نهایی از نظر مالی به نفع سازنده است. با کاهش ایمنی و بالا بردن ریسک سقوط اما به ضرر مصرف‌کننده و خود سازنده‌ می‌شود.

پارتیشن و دیوار کاذب

از مواد اولیه‌ی متنوعی برای ساخت پارتیشن و دیوارهای کاذب استفاده می‌کنند. کارکرد اصلی این دیوارها تنها جداسازی و تفکیک فضا است. به هیچ وجه مانند دیوارهای اصلی بنا وظیفه‌ی تحمل وزن سازه را ندارند. به همین دلیل از هر ماده‌ای فارغ از میزان مقاومت آن می‌توان برای ساخت این پارتیشن‌ها استفاده کرد. چوب و فلز کاربردی‌ترین مواد برای این منظور هستند.

پروفیل سبک نازک با ابعاد کوچک بسیار فرآیندپذیر است. به راحتی با کمک فرآیندهای تخصصی می‌توان شکل و ظاهری مطابق با طراحی محصول مورد نظر را در آن‌ها ایجاد کرد. از لحاظ زیبایی نیز پروفیل مبلی برای ساخت دیوار کاذب مناسب و کاربردی است. هم خود سطح براق و زیبایی دارد هم با انواع آبکاری و رنگ می‌توان در آن تغییرات ظاهری مورد نیاز را ایجاد کرد.

طراحی و ساخت, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402