داربست­ ها یک شیوه آسان برای دسترسی به ارتفاعات یک سازه هستند. ارتفاعاتی که نمی­توان با نردبان و چهارپایه یا ابزاری مشابه آن ها به آن دسترسی پیدا کرد. اصلی ترین کاربرد داربست حفاظ در ساختمان سازی است. علاوه بر این که باعث می­شود به نقاط بلند دسترسی داشته باشید، با توجه به ساختاری که دارد امنیت و ایمنی در کار را هم فراهم می کند. مهم ترین ویژگی این داربست­ ها این است که به صورت موقت نصب و در صورت نیاز مجددا جمع می شود. در ادامه در مورد خواص، ویژگی، کاربرد و قیمت لوله داربست توضیح خواهیم داد.

داربست حفاظ کجا کاربرد دارد؟

همانطور که گفتیم داربست­ های حفاظ بیشترین کارایی را در صنعت ساختمان سازی دارند که در ادامه به چند مورد آن ها اشاره می کنیم.

1- برای نصب نمای سازه

2- شستشو نمای ساختمان

3- ایجاد بستر مناسب برای کارگران جهت کار

4- جابجایی ابزارها

5-ایجاد مانع جلوی ساختمان های در حال ساخت، بازسازی یا تخریب

کاربرد داربست حفاظ تنها به ساختمان سازی محدود نمی­شود. بلکه از آن در پروژه­ های هنری، برج­های دیده­ بانی و… هم استفاده می شود.

انواع داربست حفاظ کدامند؟

این داربست­ ها با توجه به متریالی که در ساختشان استفاده می­شود، انواع گوناگونی دارند. درست است که جنس فلزی و مقاوم را به خود اختصاص می دهند، اما نوع فلزهای به کار رفته با یکدیگر فرق می­کند که از میان آن­ها می­توان موارد زیر را نام برد:

لوله صنعتی

یکی از بهترین آن­ها داربست ساخته شده با لوله صنعتی است. لوله­ های صنعتی جنس فولادی دارند که بسیار مقاوم بوده و شکل پذیری بالایی دارد. نیاز به هیچگونه تستی نداشته و می­توان به راحتی از آن در ساخت داربست های حفاظتی استفاده کرد. البته باید بدانید که قیمت لوله صنعتی با توجه به وزن آن تعیین می­شود که در نهایت با توجه به ضخامت بالای آن قیمت نهایی هرشاخه خیلی کم نخواهد بود. برای ساخت لوله صنعتی داربست از ورق سیاه و ورق گالوانیزه استفاده می­شود. همانند هر محصول دیگری قیمت ورق سیاه به عنوان ماده ی اولیه ی تولید بر روی قیمت نهایی داربست ساخته شده از آن اثر می گذارد.

لوله گالوانیزه

لوله صنعتی گالوانیزه هم، گزینه ی مناسبی برای داربست است چرا که هم استحکام و مقاومت لوله صنعتی را دارد و هم برخلاف آن ضدزنگ است. این ویژگی برای لوله ای چون داربست که در اکثر مواقع مستقیما در معرض برف، باران و گرد و خاک قرار دارد بسیار مهم و تعیین کننده است.

چرا از داربست حفاظت استفاده کنیم؟

احتمالا تا به الان به پاسخ این سوال رسیده ­اید اما باید بدانید که:

1- تحمل وزن این لوله ­ها بسیار زیاد است و کارگران با تجهیزاتشان می­توان با خیال راحت بر روی آن مشغول به کار بشوند.

2- دارای میله­ هایی از طرفین هستند که مانع از سقوط افراد و اجسام می شود.

3- نصب ساده و راحتی دارد و در کم ترین زمان می­توان آن ها را سرهم کرد.

4- لزوما به تکیه­ گاه نیاز ندارد و می­تواند حتی جدا از سازه اصلی هم نصب بشود.

5- مطابق با استانداردهای تعریف شده ساخته شده­ اند.

6- با توجه به کارایی که دارند، قیمت آن بسیار مناسب و مقرون به صرفه­ است.

قیمت داربست حفاظت به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت لوله داربست در وهله اول وابسته به جنس آن و در درجه دوم وزن لوله­ ها است. وزن و قیمت لوله داربست 17 کیلویی بیشتر از لوله داربست 14 کیلویی است. هرچه لوله­ صنعتی باشند، متریال بیشتری در آن ها به کار رفته در نتیجه قیمت بالاتری هم خواهند داشت. برعکس وزن کم به معنای استفاده از حجم کمتری از فولاد است بدیهی است که هزینه ی کمتری هم برای آن پرداخت خواهد شد. البته برای کاهش هزینه­ ها به سراغ لوله ­های سبک نروید که با کاهش وزن، مقاومت آن هم کمتر خواهد شد.

نکته مهم دیگری که بر روی قیمت داربست­ ها اثر گذار است، تعداد لوله­ ها است. هرچه ساختمان شما بلندتر باشد، تعداد لوله­ های بیشتری نیاز خواهید داشت. به همین خاطر داربستی که برای یک سازه 5 طبقه به کار گرفته می­شود، گران­تر از داربست از همان نوع برای ساختمان 3 طبقه می ­باشد. نحوه ساخت، برند سازنده و… هم جز عوامل دیگری هستند که بر قیمت داربست موثر است.

ایمنی در نصب داربست، اولین شرط برای استفاده

تنها خرید داربست حفاظ و نصب آن کافی نیست. شما باید تمامی نکات ایمنی را مد نظر قرار دهید تا هیچ خطری شما و پرسنل را تهدید نکند. از مهم ترین این نکات عبارتند از:

1. از اتصال پایه داربست به زمین مطمئن شوید. داربست را روی زمین نرم نصب نکنید.

2.مطمئن شوید که نر و ماده لوله­ ها به صورت محکم به یکدیگر وصل شده است.

3.لوله ها نباید هیچگونه درز، جوش، برآمدگی یا فرورفتگی داشته باشند.

4.هیچگونه روغن کاری روی لوله­ های داربست انجام ندهید.

5.برای عرشه داربست از صفحه­ های مستحکم و سالم استفاده کنید.

6.ضخامت الوارها نباید کمتر از 5 سانتی متر باشد.

7.پهنای جایگاه باید حدود نیم متر یا همان 50 سانتی متر در نظر گرفته شود.

8.بست چدنی استفاده نکنید.

9.مهارها را فراموش ننمایید تا داربست محکم در جای خود ثابت قرار بگیرد.

10.برای پایه­ های عمودی حداکثر فاصله 180 سانتی متری را رعایت نمایید. این اندازه برای کارهای سنگین و ارتفاعات بالاتر است. اگر کار سبکی در ارتفاع کمتر دارید، می­توانید تا حداکثر 280 سانتیمتر هم در نظر بگیرید.

با رعایت نکاتی ایمنی در داربست حفاظ، می توانید سلامت جسمی و آرامش در فضای کار را فراهم کنید.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402