لوله‌های فولادی دارای انواع مختلفی هستند که از هرکدام در صنایع مختلف استفاده می‌شود. انتقال و جا به جایی مواد، مهم‌ترین کاربرد مشترک در بین این نوع از لوله‌ها محسوب می‌شود. هر لوله‌ی فلزی یا غیر فلزی برای هدف خاصی تولید و عرضه می‌شود. لوله‌ی گازی، مخصوص انتقال‌ گاز است. این لوله، ویژگی‌ها و مشخصات خاصی دارد و برای چنین فرآیندی انتخاب شده است.

انتقال گاز از مهم‌ترین مواردی است که هنگام لوله‌کشی ساختمان باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. چراکه با آغاز فصل زمستان، استفاده از گاز شهری افزایش می‌یابد و استفاده نکردن از لوله دارای کیفیت مناسب می‌تواند خطرات زیادی پیش رو داشته باشد. لوله گازی معمولاً به صورت درزجوش تولید می‌شود، اما چون از آن‌ها برای انتقال گاز استفاده می‌شود، معمولاً با نام لوله گازی آن را می‌شناسند.

لوله گاز از چه جنسی تولید می شود؟

ایده طراحی نرده راه پله با لوله گاز 4

لوله های گاز عمدتاً از ورق های فولاد کربنی تولید می شوند به طور مثال اگر قرار باشد لوله ای از فولاد ساخته شود غالباً از st37 استفاده می شود. مهمترین دلیل استفاده از فولاد کربنی در تولید لوله های گازی، بالابردن افزایش کاربرد و مقاومت لوله در برابر آسیب های احتمالی است. به طور کلی لوله های گازی در سه جنس زیر تولید می شود:

  1. فولادی: لوله های تولیدی با این جنس انعطاف بیشتری نسبت به سایر مدل ها دارند. در مناطقی که رطوبت بیشتری وجود دارد ، لوله گازی فولادی گالوانیزه هم کاربرد دارند.
  2. برنجی: از برنج برای تولید انواع شیر آلات و اتصالات گازی استفاده می شود.
  3. مسی: از لوله های مسی برای برخی مناطق و در بعضی شرایط استفاده می کنند.

با توجه به این که فولاد به صرفه و بسیار مقاوم است، انتخاب آن برای تولید لوله گاز گزینه بسیار مناسبی است. لوله‌های گازی فولادی با توجه به مقاومتی که در برابر ضربه‌های ناگهانی دارند، نسبت به دو جنس مس و برنج انتخاب مناسب‌تری هستند. به همین دلیل، از لوله‌های گازی فولادی، معمولاً در پروژه‌های بزرگ گازی، استفاده می‌شود.

استفاده از لوله گاز در دکوراسیون داخلی

استفاده از لوله گاز در دکوراسیون داخلی

استفاده از لوله گاز در طراحی دکوراسیون داخلی، در سال‌های اخیر به دلایلی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. پیش از این و در مقاله‌ای جداگانه در رابطه با ساخت رگال لباس با لوله گاز صحبت نمودیم.

این محبوبیت، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • استحکام و دوام بالا: لوله گاز، بسیار مقاوم و بادوام است. به همین دلیل، می تواند برای مدت طولانی در دکوراسیون داخلی استفاده شود.
  • ظاهر ساده و مدرن: لوله گاز، ظاهری ساده و مدرن دارد. به همین دلیل، می تواند با سبک های مختلف دکوراسیون داخلی، هماهنگ شود.

موارد استفاده از لوله گاز در دکوراسیون داخلی

لوله گاز، در موارد مختلفی در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. برخی از رایج ترین موارد استفاده از لوله گاز عبارتند از:

  1. نرده راه پله: نرده راه پله با لوله گاز، یکی از رایج ترین کاربردهای لوله گاز در دکوراسیون داخلی است. این نوع نرده، به دلیل ظاهر ساده و مدرن خود، در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
  2. قفسه و طبقه بندی: لوله گاز، می تواند برای ساخت قفسه و طبقه بندی نیز استفاده شود. این نوع قفسه ها و طبقه بندی ها، به دلیل استحکام و دوام بالا، می توانند برای مدت طولانی استفاده شوند.
  3. میز و صندلی: لوله گاز، می تواند برای ساخت میز و صندلی نیز استفاده شود. این نوع میز و صندلی ها، به دلیل ظاهر ساده و مدرن خود، می توانند در دکوراسیون داخلی سبک مدرن استفاده شوند.
  4. سایر موارد: لوله گاز، می تواند برای ساخت سایر وسایل دکوری نیز استفاده شود. به عنوان مثال، می توان از لوله گاز برای ساخت گلدان، آویز، چراغ و سایر وسایل دکوری استفاده کرد.

مطلب مرتبط: آمپر مناسب جوشکاری لوله گاز

ساخت نرده راه پله با لوله گاز

جذابیت نرده راه پله‌ها به سبک صنعتی می‌تواند جلوه‌ای منحصر به فرد و شیک به خانه شما بیافزاید. استفاده از پروفیل استیل در ساخت نرده‌ها بسیار زیاد شده و به همین دلیل بسیاری به آن علاقه نشان نمی‌دهند و به دنبال سبک جدید از طراحی هستند. اگر شما نیز از این دسته هستید، جای درستی آمده‌اید. یکی از راه‌های جایگزین، استفاده از لوله گاز است که البته با توجه به قیمت بالای آن (قیمت لوله گاز) و وزن سنگین، توصیه نمی‌شود مگر اینکه میزانی لوله گاز داشته باشید که به کارتان نمی‌آید.

پس آیا استفاده از لوله گاز برای ساخت نرده راه پله گزینه مناسبی است؟

در پاسخ باید گفت که خیر، در مواردی که نرده راه پله دارای پیچیدگی‌های زیادی باشد، استفاده از لوله گاز ممکن است مقرون به صرفه نباشد زیرا هم قیمت آن بالاست و هم از نظر وزنی، وزن بالایی نسبت به سایر جایگزین‌های خود دارد. علاوه بر این، در صورتی که لوله گاز از جنس فولاد معمولی باشد، نیاز به رنگ آمیزی آن با رنگ کوره‌ای دارد که هزینه زیادی دارد. پس بهتر است برای این کار از گزینه‌های دیگری استفاده نمایید.

ایده طراحی نرده راه پله با لوله گاز 1 ایده طراحی نرده راه پله با لوله گاز 2 ایده طراحی نرده راه پله با لوله گاز 3 ایده طراحی نرده راه پله با لوله گاز 5

 

فلزات, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 9 بهمن 1402