گلخانه یک سازه محصور است که برای پرورش گیاهان در شرایط کنترل‌شده استفاده می‌شود. گلخانه‌ها معمولاً در مناطقی ساخته می‌شوند که آب و هوای سرد یا نامناسب برای رشد گیاهان وجود دارد. ساخت سازه گلخانه بسیار مهم است زیرا از گیاهان در برابر عوامل محیطی مانند باد، باران و برف محافظت می‌کند. همچنین، سازه گلخانه کمک می‌کند تا دما، رطوبت و نور داخل گلخانه در سطح مطلوبی حفظ شود.

سازه گلخانه معمولاً از لوله گالوانیزه ساخته می‌شود. قیمت لوله گالوانیزه گلخانه نسبت به سایر لوله‌هایی که می‌توان از آن‌ها در ساخت گلخانه استفاده کرد، بالاتر است اما در حقیقت کیفیت آن نیز در مقایسه با سایر روش‌ها، بسیار بیشتر است. اما در گلخانه‌های خانگی می‌توان برای سادگی کار و پایین آوردن هزینه‌ها، از لوله‌های دیگری نیز استفاده کرد، مانند لوله داربست.

در این مقاله با ما در راهنمای گام به گام ساخت گلخانه با لوله های داربست همراه باشید. ساخت گلخانه با لوله های داربست یک راه مقرون به صرفه و کارآمد برای ایجاد یک محیط کنترل شده مطابق میل گیاهان شما است. فراهم کردن شرابط مساعد برای گیاهان و گل های زینتی و غیرزینتی مزایای متعددی از جمله طولانی شدن فصول رشد، محافظت در برابر شرایط آب و هوایی سخت و افزایش رشد گیاه را ارائه می دهد.  در این راهنما، ما شما را از طریق فرآیند گام به گام ساخت گلخانه با استفاده از لوله های داربست راهنمایی می کنیم و به شما کمک می کنیم که با قیمت مقرون به صرفه و بدون هزینه های گزاف، گلخانه خود را داشته باشید. ما در این مقاله می‌خواهم به همه شما نشان دهیم که ساختن چنین گلخانه ای چقدر آسان است، بدون اینکه مجبور باشید برای انجام کار به کسی پول بدهید! خیلی ساده است! با ما همراه باشید.

چرا لوله داربست؟

لوله داربست یک لوله بلند و توخالی است که معمولاً آن را با ورق سیاه می‌سازند و از آن برای ساخت سازه‌های داربست استفاده می‌شود. ورق سیاه محصول خروجی نورد گرم می‌باشد و قیمت ورق سیاه تاثیر زیادی بر قیمت لوله داربست می‌گذارد. داربست‌ها سکوهای موقتی هستند که به کارگران امکان دسترسی ایمن به مکان‌های بلند را می‌دهند. لوله‌های داربست معمولاً با استفاده از بست‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند تا ساختاری پایدار و محکم ایجاد کنند.

داربست‌های فلزی سازه‌های موقتی هستند که در پروژه‌های اجرایی مختلف مانند پروژه‌های عمرانی یا صنعتی در محل مورد نظر مونتاژ شده و پس از پایان اجرا به سادگی از هم باز و جمع آوری می‌شوند. داربست‌ها استفاده گسترده‌ای در پروژه‌های ‌عمرانی دارند‌. گاهی نقش سایه‌بان یا سازه نگهبان را دارند، گاهی برای اجرای نمای ساختمان‌ها، ساپورت لازم برای اکیپ اجرای نما را تامین می‌کنند، و یا در پروژه‌های عمرانی، نظیر ساخت پل‌ها یا خروجی‌های غیرهم‌سطح، نقش تکیه‌گاه قالب‌های بتن را بازی می‌کنند. حتی گاهی از لوله داربست در ساخت سازه گلخانه نیز استفاده می‌شود که موضوع این مقاله نیز می‌باشد.

همان‌طور که مشاهده کردید، وقتی می‌خواهید اقدام به ساخت یک گلخانه با استفاده از لوله داربست نمایید، باید قیمت لوله داربست و قیمت بست داربست را به عنوان موارد اصلی حساب نمایید.

مراحل ساخت سازه گلخانه

در اینجا مراحل ساخت سازه گلخانه آورده شده است:

  1. انتخاب طرح: اولین قدم انتخاب طرح مناسب برای گلخانه شما است. انواع مختلفی از طرح‌های گلخانه وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که طرحی را انتخاب می‌کنید که متناسب با نیازها و بودجه شما باشد.
  2. تهیه زمین: مرحله بعدی آماده‌سازی زمین برای ساخت گلخانه است. مطمئن شوید که زمین عاری از علف‌های هرز و سنگ‌ها است. همچنین، ممکن است لازم باشد که زمین را صاف کنید تا پایه‌های سازه به طور یکنواخت قرار گیرند.
  3. ساخت پایه‌ها: پس از آماده‌سازی زمین، می‌توانید شروع به ساخت پایه‌ها کنید. پایه‌ها باید محکم و پایدار باشند تا سازه گلخانه را از آسیب محافظت کنند.
  4. نصب سازه: پس از ساخت پایه‌ها، می‌توانید شروع به نصب سازه گلخانه کنید. سازه گلخانه معمولاً از چوب یا فلز ساخته می‌شود.
  5. پوشش سازه: مرحله آخر پوشاندن سازه گلخانه است. مواد مختلفی برای پوشش گلخانه وجود دارد، مانند شیشه، پلی کربنات و نایلون.

قیمت لوله داربست

آماده سازی و تهیه مواد مورد نیاز

لوله داربست یکی از مقرون به صرفه‌ترین فلزاتی است که می‌توانید از آن در ساخت ساختار اصلی یک گلخانه خانگی استفاده نمایید. به راحتی می‌توانید لوله‌های داربست را یافته و خریداری نمایید. حتی لوله داربست دست دوم نیز که هزینه بسیار کمتری دارد نیز به کار شما می‌آید. اگر می‌خواهید حدود قیمت دستتان بیاید پیشنهاد می‌کنیم صفحه قیمت لوله داربست در صباپروفیل را مشاهده کنید.

اتصال لوله های داربست به یکدیگر درست به مانند بازی لگو می‌ماند اما در ابعادی بزرگ‌تر. فقط چند ساعت از شما وقت می‌گیرد که آن را تکمیل کنید. فقط لازم است که لوازم مورد نیازتان در کنارتان باشد.

هر کار ساخت و ساز با مواد اولیه آغاز می شود. مواد لازم در این پروژه عبارت اند از:

  • لوله های داربست
  • اتصالات و زانو ها
  • نوار پلاستیکی یا گلخانه ای
  • پلاستیک ضخیم متری گلخانه ای
  • مواد مورد نیاز فیکس کردن پایه (چک، بلوک های بتنی)
  • ابزار (آچار، اره، نوار اندازه گیری)
  • لوازم جانبی گلخانه (قفسه ها، دریچه ها، سیستم های آبیاری)

طراحی  فضای گلخانه

طراحی  فضا و تعیین چهارچوب گلخانه

چیدمان گلخانه و نقشه خود را بر اساس فضای موجود، آب و هوای محلی و نوع گیاهانی که قصد دارید پرورش دهید، طراحی کنید. انتخاب محل گلخانه بسیار مهم است. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید ما مکانی را انتخاب کرده‌ایم که در کنار گلخانه، یک دیوار بلند وجود دارد و این باعث می‌شود در زمان‌هایی که باد تند یا طوفان هست، گلخانه شما به طور کلی از بین نرود.

عواملی مانند نور خورشید، جهت باد و دسترسی را در نظر بگیرید. یک طرح خوب فکر شده در زمان و تلاش شما در مراحل بعدی ساخت و ساز صرفه جویی می کند.

در این بخش باید محل احداث گلخانه را مشخص کنید.

طراحی  فضا و تعیین چهارچوب گلخانه

لوله ها را اندازه گیری و برش دهید

لوله های داربست را با توجه به ابعاد گلخانه خود اندازه بگیرید و به طول های دلخواه ببرید. از اندازه گیری های دقیق برای تضمین یکپارچگی ساختاری گلخانه خود اطمینان حاصل کنید.  در این بخش به حداقل 4 تیر یک اندازه به عنوان چهارچوب نیاز دارید. این 4 پایه باید توسط سیمان در زمین فیکس شوند.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، ما تصمیم گرفتیم درب گلخانه را درست در وسط سازه قرار دهیم، زیرا داربستی که داشتیم کمی محدود بود و همچنین می‌خواستیم همه چیز را ساده نگه داریم. برای ایمن سازی بهتر سازه، این اتصال را به شکل مثلث انجام دادیم تا مطمئن شویم مکانی که درب قرار است ساخته شود، مقاوم باشد.

ساخت درب گلخانه

با استفاده از اتصالات و زانو ها، لوله های داربست را جمع کنید تا قاب گلخانه خود را ایجاد کنید. مطمئن شوید که قاب محکم و تراز است، زیرا این پایه و اساس کل سازه است.

سرپوشیده کردن گلخانه خانگی

برای ساخت دیواره های گلخانه از مقداری پلاستیک نیمه شفاف استفاده کردیم. هنگامی که قاب محکم شد، آن را با پلاستیک گلخانه ای بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که پوشش محکم است تا یک محیط پایدار برای گیاهان شما حفظ شود.

ممکن است برای دستیابی به سطحی بدون چروک به کمک نیاز داشته باشید. در این گام مراحل زیر باید طی شود:

  1. طول و عرض لوله های پایه را که باید پوشانده شوند اندازه گیری کنید و برش دهید. مقداری طول اضافی اضافه کنید تا مطمئن شوید که پلاستیک در اطراف لوله ها قرار می گیرد.
  2. از یک انتهای لوله های پایه شروع کنید. چند سانت از ورق پلاستیکی را روی لوله‌ها تا کنید و از بست‌هایی مانند گیره‌های محکم، سیم‌های بانجی یا گیره‌های پلاستیکی برای محکم کردن پلاستیک در جای خود استفاده کنید. برای جلوگیری از پارگی، مطمئن شوید که محکم باشد اما خیلی سفت نباشد.
  3. ورق پلاستیکی را با احتیاط دور لوله های پایه بپیچید و مطمئن شوید که کاملاً محکم است و کل محیط را می پوشاند
  4. آن طرف پلاستیک را روی لوله های داربست مقابل فیکس کنید.

سرپوشیده کردن گلخانه خانگی

دیزاین و چیدمان

گلخانه خود را با افزودن لوازم جانبی مانند قفسه‌ها، نیمکت‌ها، سیستم‌های تهویه و آبیاری سفارشی سازی کنید. این عناصر عملکرد و راحتی گلخانه شما را افزایش چندین برابر بهتر می‌کند.

افزودن لوازم نظارت و نگهداری (دماسنج و سیستم  آبیاری و …..)

گلخانه خود را به طور مرتب برای هر گونه علائم ساییدگی بررسی کنید. پوشش را از نظر پارگی یا آسیب بررسی کنید و در صورت نیاز تعمیر کنید. علاوه بر این، محیط داخلی را با نظارت بر دما، رطوبت و تهویه حفظ کنید.

 

جمع‌بندی

ساخت یک گلخانه با لوله های داربست می تواند یک پروژه مفید باشد که محیطی کنترل شده برای گیاهان شما در طول سال فراهم می کند. با برنامه ریزی دقیق و ساخت و ساز، می توانید گلخانه ای بادوام و کاربردی ایجاد کنید که تجربه باغبانی شما را افزایش می دهد.

گالوانیزه و گلخانه, لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 14 آبان 1402