‌فوتبال دستی یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین انواع بازی‌های رومیزی است که اتفاقا طرفدار زیادی هم دارد. طی زمان تغییرات کوچکی در آن ایجاد شده و تفاوت انواع مختلف آن تنها در جزئیات است. جزئیاتی چون ابعاد و پایه‌دار یا رومیزی بودن فوتبال دستی. بعضی از انواع آن‌ها بدنه‌ای فولادی دارند که با برش، جوش و خمکاری ساخته شده‌اند بعضی نمونه‌های دیگر اما بدنه‌ای چوبی دارند و به طبع سبک وزن هستند. فارغ از جنس بدنه و حتی پایه‌ها، برای دسته که مهره‌های بازی روی آن سوار می‌شود از لوله مبلی استفاده می‌کنند. به چند دلیل لوله مبلی با ضخامت 0.5 و 0.6 میلی‌متر بهترین گزینه برای این منظور است. درادامه درمورد فرآیند تولید این بازی پرطرفدار و نقش لوله مبلی و ویژگی‌های آن درفرآیند تولید توضیح خواهیم داد.

فرآیند تولید فوتبال دستی

ساخت فوتبال دستی هم به دانش فنی و هم خلاقیت نیاز دارد. شروع فرآیند ساخت با انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مواد اولیه آغاز می‌شود. چوب، فولاد و پلاستیک. چوب معمولا برای ساخت بدنه‌ی صفحه بازی استفاده می‌شود. فولاد یا به عبارت دقیق‌تر ظریف‌ترین لوله و پروفیل سبک برای دسته‌ها و بخش‌های داخلی کاربرد دارد و فیگور یا آدمک بازی به علاوه‌ی توپ‌ها از جنس پلاستیک هستند. این مرحله مهم‌ترین بخش در کل فرآیند تولید است چرا که تعیین کننده‌ی ماندگاری، وزن نهایی و کیفیت کلی محصول تولیدی است. بعد از این مرحله فرآیند تولید آغاز می‌شود.

1.طراحی

در طراحی اولیه‌ی صفحه‌ی بازی، سایز و شکل صفحه، موقعیت تیرک دروازه و بازیکنان تعیین  می‌شود. امروز پیش از آغاز ساخت، این طرح‌ها به شکل سه بعدی در نرم افزارهای پیشرفته‌ی کامپیوتری اجرا می‌شود تا تمام نواقص ریز و درشت آن در همین مرحله اصلاح بشود.

2.اجرا طرح

فیگور فوتبال دستیدر این مرحله اجزا مختلف مطابق ابعاد تعیین شده در مرحله‌ی قبلی، برش خورده و آماده می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم برای بدنه‌ی صفحه‌ی بازی معمولا از تخته‌های MDF استفاده می‌کنند. این تخته بسته به این که برای کدام قسمت مورد استفاده قرار می‌گیرد به اشکال گوناگونی برش می‌خورد. برای دو دیواره در عرض دروازه تعیین می‌شود و برای دو دیواره‌ی بعدی در طول مستطیل، حفره‌هایی برای دسته‌ی بازی.

دسته‌های بازی از لوله مبلی ساخته و طول آن‌ها باتوجه به ابعاد صفحه بازی تعیین می‌شود. طول لوله باید از عرض صفحه بازی بزرگتر باشد تا از یک سمت، دسته‌های پلاستیکی و سمت دیگر آن درپوشی پلاستیکی که مانع از خارج شدن دسته ار حفره‌ی نگه‌دارنده می‌شود، قرار بگیرد.

پایه‌ها را نیز در اکثر مواقع از لوله و پروفیل مبلی می‌سازند. این پایه‌ها طراحی‌های بسیار متفاوتی دارند. گاهی تنها چهار پایه فولادی است که به بدنه متصل شده و گاهی این چهار عدد پایه نخست با چهارچوبی فولادی به هم متصل می‌شود و بعد از آن این چارچوب به بدنه‌ی صفحه‌ی بازی با پیچ و بست متصل می‌شود. گاهی پایه‌ها ثابت هستند، گاهی تاشو، گاهی به طور کامل از بدنه جدا می‌شوند و فوتبال دستی به دو شکل پایه‌دار و رومیزی قابل استفاده است. این کاملا بستگی به طراحی دارد.

3.رنگ آمیزی

در این مرحله صفحه‌ی بازی رنگ‌آمیزی شده و با‌توجه به ابعاد آن مرزهای زمین تعیین می‌شود. اجزا دیگر چون بخش‌های داخلی و بیرونی بدنه و پایه‌ها نیز رنگ‌آمیزی می‌شود که بیشتر بر زیبایی و ظاهر کلی صفحه‌ی بازی اثر دارد. با این رنگ‌آمیزی می‌توان جزئیاتی جذاب و نه لزوما ضروری هم به صفحه‌ی بازی افزود.

4.مونتاژ

بعد از برش و اماده‌سازی قطعات مختلف اجزا باید به هم متصل بشوند. نخستین بخش بدنه‌ی صفحه‌ی بازی است. عموما کف این صفحه دو لوله قرار می‌دهند تا اجزا مختلف را محکم به هم متصل نگه‌دارد. چهارگوشه‌ی صفحه‌ی بازی را با بست‌های مخصوص به هم چفت می‌کنند. مرحله‌ی بعدی نصب پایه‌ها است. در مرحله‌ی پایانی هم فیگور یا همان مهره‌های بازی را روی دسته‌ها سوار می‌کنند. امکان افزودن جزئیاتی چون دریچه‌ی ورود و خروج توپ نیز وجود دارد.

نقش لوله مبلی در فرآیند تولید فوتبال دستی

همان‌طور که طی فرآیند تولید فوتبال دستی نیز توضیح دادیم از لوله مبلی برای دسته‌های بازی و گاها بخش‌های داخلی و پایه‌ها استفاده می‌شود. دسته‌ها در بازی نقش بسیار مهمی دارند. در نتیجه طول و ضخامت آن‌ها باید درست و دقیق انتخاب بشود و هم‌چنین از کیفیت سطحی آن‌ها پیش از آغاز تولید اطمینان کسب کرد. لوله مبلی 3 ویژگی مناسب برای این منظور دارد.

لوله مبلی برای دسته فوتبال دستی1.لوله مبلی سبک وزن است

معمولا از لوله مبلی با قطر 10 میلی‌متر و ضخامت 0.5 تا 0.6 میلی‌متر به عنوان دسته‌ی فوتبال دستی استفاده می‌کنند. باتوجه به اندازه‌ی صفحه‌ی بازی این لوله‌ها طول خیلی زیادی هم ندارند و درنتیجه وزن بسیار کمی خواهند داشت. وزن کم کمک می‌کند چرخاندن دسته‌ها برای بازیکن ساده‌تر باشد.

2.قیمت لوله مبلی مناسب است

قیمت لوله مبلی براساس وزن آن در شاخه محاسبه می‌شود. هم قیمت پایه‌ی این لوله‌ها کم و مقرون‌به‌صرفه است و هم وزن بسیار کمی دارند. نهایتا این لوله‌ها با مناسب‌ترین ویژگی‌ها حداقل قیمت را برای تولید خواهند داشت.

3.سطح لوله مبلی صیقلی است

ورق روغنی که ماده‌ی اولیه‌ی تولید لوله مبلی است سطح بسیار صاف و صیقلی دارد به علاوه‌ی این که این لوله‌ها کیفیت درزجوش بسیار خوبی هم دارد و درزجوش مشابه سایر قسمت‌های لوله، صیقلی است. این باعث می‌شود لوله به راحتی به سمت جلو و عقب حرکت داشته باشد و در حفره بدون مشکل گردش پیدا کند. زائده‌ای روی بدنه لوله وجود ندارد که با برخورد به لبه‌ی حفره‌ی نگه‌دارنده مانع ازحرکت آن بشود.

3 نکته برای تولید باکیفیت فوتبال دستی

فرآیند تولید فوتبال دستی پیچیدگی زیادی ندارد و تنها با توجه به مجموعه‌ای از جزئیات می‌توان محصولی بی‌نقص و باکیفیت تولید کرد. برای مثال:

1.وزن کلی فوتبال دستی بسیار مهم است. برخلاف انتظار هر چه وزن بیشتر باشد تجربه‌ی بازی برای افراد بهتر خواهد بود. درصورتی که صفحه‌ی بازی خیلی سبک وزن باشد امکان دارد حین بازی و با حرکت دسته‌ها از روی زمین بلند شده و به این شکل جهت حرکت توپ به کلی تغییر کند.

2.تراز بودن صفحه نیز یکی از مهم‌ترین این جزئیات است. صفحه‌ی بازی باید تراز باشد به شکلی که بدون ضربه زدن، توپ به خودی خود شروع به حرکت نکند و در یک نقطه ثابت و بدون حرکت باقی بماند.

3. طراحی دسته‌ها به گونه‌ای است که مهره‌ها به چهار گوشه‌ی زمین دسترسی ندارد. امکان دارد در ضربات آهسته توپ در این نقاط کور چهار گوشه گیر کند. با قرار دادن صفحه‌های شیب‌دار در این چهار گوشه این مشکل به طور کامل برطرف می‌شود.

طراحی و ساخت, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402