لوله داربست نوعی لوله سیاه با ضخامت زیاد و ابعاد نسبتا بزرگ است و همان طور از نامشان هم پیدا است با هدف نصب داربست بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این مقاطع بسیار با دوام هستند و عمر مفید طولانی دارند به ویژه وقتی با گالوانیزاسیون یا رنگ کاری ضدزنگ هم شده باشند. همان طور که میدانید داربست سازه ای موقت است به همین خاطر و به لطف عمر مفید طولانی امکان استفاده چندین باره از آن ها در چندین پروژه گوناگون وجود دارد. همین عوامل باعث شده لوله داربست دست دوم هم در بازار خریدار داشته باشد. اما زمان خرید این مقاطع باید به چه نکاتی توجه داشت؟ قیمت لوله داربست دست دوم تحت تاثیر چه فاکتورهایی امکان دارد دچار نوسان بشود؟ 

لوله داربست چیست؟

لوله داربست در واقع به لوله های سیاهی گفته می شود که قطر آن ها 4.8 سانتی متر و ضخامتشان بین 2 تا 2.5 میلی متر است. همان طور که گفتیم قطر آن ها 4.8 سانتی متر است اما در صنعت به آن ها لوله 5 گفته می شود. در مورد ضخامت نیز اندازه های 2 تا 2.5 میلی متر متداول ترین ضخامت های مصرفی برای این لوله هاست اما تا ضخامت 4 میلی متر هم برای این منظور موجود و در دسترس است. به طور کلی لوله سیاه به خاطر رنگ تیره و زبری سطحشان بیشتر کاربرد صنعتی دارند و برای تولید اقلام تزئینی و مصرفی خانگی استفاده نمی شوند.

قیمت لوله داربست

همان طور که گفتیم لوله داربست نوعی لوله سیاه یا سنگین است. به لوله ای لوله سنگین گفته می شود که از ورق سیاه ساخته شده باشند. قیمت ورق سیاه به چند دلیل کمتر از تمامی انواع ورق های فولادی است. اول این که ماده ی اولیه ی ارزان قیمتی دارد. آهن به ویژه در ایران که غنی از معادن عظیم است قیمت مقرون به صرفه ای دارد. دوم فرآیند تولید ساده و کم هزینه ای دارد. برای ساخت ورق سیاه، شمش فولادی تحت فرآیندی به نام نورد گرم فرآوری می شود. نورد گرم گرچه در دمای بالاتر از تبلور مجدد فولاد انجام می شود و به انرژی زیادی نیاز دارد اما به نسبت کم هزینه است. در نهایت هزینه ی کم این دو فاکتور اصلی باعث می شود قیمت ورق سیاه بسیار مناسب باشد. اما قیمت لوله داربست طبق وزن مقطع به ازای هر شاخه تعیین می شود. قیمت هر واحد وزن این مقطع مناسب است اما وزن این مقاطع به دلیل ضخامت زیادشان نسبتا بالا است. همین دلیل باعث می شود قیمت لوله داربست در مقایسه با قیمت پروفیل مبلی به ازای هر شاخه بیشتر باشد اما در واقع خریدار برای هر کیلو از آن هزینه ی کمتری پرداخت کرده است.

در چه شرایطی لوله داربست دست دوم ارزش خرید دارد؟

لوله داربست با توجه به کاربردی که دارد باید مقاوم و مستحکم باشد. این استحکام تحت تاثیر ضخامت و مقاومت در برابر زنگ زدگی است. زمان خرید لوله داربست دست دوم قطعا برای خریدار پذیرفته نیست که لوله ای آسیب دیده یا زنگ زده را خریداری کند. حین استفاده از لوله داربست چند مشکل اساسی امکان دارد که برای آن پیش بیاید.

لوله داربست1.پوسیده شدن لوله:

لوله داربست هم نوعی لوله فولادی است که مشابه هر لوله و پروفیل فولادی دیگری به سرعت در معرض هوا و رطوبت زنگ زده و پوسیده می شود. استفاده از لوله زنگ زده برای نصب داربست بسیار خطرناک است. زنگ آهن ترکیبی سست است که به شکلی باعث خوردگی فولاد می شود و استحکام آن را به شکل چشم گیری پایین می آورد. با توجه به این نکته که در اغلب مواقع در پروژه های ساختمان سازی کارگران بر روی این داربست ها برای انجام مراحل ساخت مستقر می شوند، پوسیدگی و شکستگی لوله ها وقتی افراد بر روی آن مشغول به کار هستند در واقع تهدید مستقیم برای سلامت و جان آن ها به حساب می آید. قیمت و وزن لوله داربست در صورتی که ناسالم، زنگ زده و پوسیده باشد باتوجه به خطری که برای کارگران ایجاد می کند، صرفه ی اقتصادی ندارد. 

2.تاب دار شدن لوله:

اگر وزن اجسام قرار گرفته بر روی لوله های داربست خیلی زیاد باشد به طوری که فشار وارده بیشتر از توان تحمل لوله بشود، لوله اصطلاحا تاب دار می شود یا انحنا پیدا می کند. این انحنا تحدیدی بالقوه است که با بیشتر شدن نیروی وارده امکان دارد باعث شکستن لوله یا تا خردن آن و از بین رفتن کل سازه موقت ساخته شده بشود.

3.آسیب دیدن سطح لوله:

عمده ی کاربرد لوله های داربست در ساختمان سازی است. این سازه ی موقت در بخش بیرونی ساختمان نصب می شود تا کارگران دسترسی ساده تر و ایمن تری به نقاط مختلف سازه داشته باشند. با قرار گیری این سازه در فضای بیرونی ساختمان احتمال آسیب های سطحی با برخورد اجسام سخت بالا می رود. اگر این آسیب های سطحی شدید باشد امکان دارد منجر به شکستگی قطعه و از بین رفتن کل سازه ی داربست بشود.

جمع‌بندی

قیمت لوله داربست دست دوم باید با توجه به شرایط و کیفیت آن سنجیده بشود. این سه مورد تعیین کننده ی کیفیت لوله داربست دست دوم هستند. بدیهی است هرچه کیفیت مقطع بالاتر باشد یا آسیب های وارده به آن کمتر باشد لوله دست دوم با قیمت بالاتری به فروش خواهد رسید. گرچه باید به این نکته توجه داشت که لوله دست دوم به طور کلی قیمتی کمتر از نمونه های نو دارد.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402