پروفیل سبک برای صنایع تولیدی، تجاری و ساخت‌و‌ساز با مزایای زیادی همراه است. این مقاطع فولادی در زمینه‌های متنوعی از تولیدات صنعتی تا خلق آثار هنری مورد استفاده‌ی صنعتگران و هنرمندان قرار می‌گیرد. پروفیل‌های سبک به طور کلی ویزگی‌های مناسبی برای تولید دارند که این خواص و ویژگی‌ها باتوجه به ضخامت آن‌ها تا حدی دچار تغییرات می‌شود. همین مورد باعث شده هر ضخامت خاص از این مقطع برای تولید محصولی خاص مناسب‌تر و کاربردی‌تر باشد. در ادامه به تاثیر ضخامت بر قیمت پروفیل سبک اشاره خواهیم کرد و به طور خاص به بررسی چند مورد از کاربرد ضخامت‌های 0.7 تا 0.8 می‌پردازیم.

ضخامت چه تاثیری بر قیمت پروفیل سبک دارد؟

همان‌طور که می‌دانید قیمت پروفیل سبک اغلب براساس وزن آن محاسبه می‌شود. مواردی چون ضخامت و ابعاد سطح مقطع، تعیین‌کننده‌ی وزن و درنتیجه قیمت پروفیل سبک هستند. بعضی از ضخامت‌ها اما به خاطر ظرافت زیاد، دشواری تولید و چالش‌های حمل‌و‌نقل قیمت بیشتری در مقایسه با قیمت پایه پروفیل سبک دارند. اصطلاحا در صنعت به این اختلاف قیمت، بالا بود ورق گفته می‌شود. این بالا بود امکان دارد در کارخانه‌های مختلف متفاوت باشد اما اکثرا ضخامت‌های کمتر از 0.7 شامل این “بالا بود” می‌شوند. به این شکل ضخامت کم از یک طرف باعث کاهش قیمت و از طرف دیگر عامل افزایش آن می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید ضخامت پروفیل‌های سبک براساس استانداردهای تولید بین 0.3 تا 1.5 میلی‌متر است. 0.7 تا 0.8 میلی‌متر ضخامت میانه برای این مقاطع به حساب می‌آید که اتفاقا خواص و ویژگی‌های بسیار مناسبی هم دارد و همین باعث کاربرد گسترده آن در صنعت شده است.

پروفیل هایی که از ضخامت 2 و بالاتر از ورق سیاه تولید میشوند اصطلاحا به پروفیل سیاه یا پروفیل ساختمانی معروفند که قیمت پروفیل حدود 25 درصد کمتر از پروفیل سبک است .

کاربرد ضخامت های 0.7 تا 0.8 پروفیل سبک

ضخامت‌های 0.7 تا 0.8 جزء کاربردی‌ترین ضخامت‌های پروفیل سبک در انواع صنایع تولید و تجاری هستند. از جمله موارد مصرف آن‌ها می‌توان به پایه کابینت، لوستر، میز اتو، رگال لباس، نرده راه‌پله، اجاق گاز، آب چکان، استند ظروف، کالسکه و کریر اشاره کرد. در ادامه برای نمونه به چگونگی ساخت و تولید چند نمونه از آن‌ها و تاثیر خواص پروفیل سبک بر روند تولیدشان اشاره خواهیم کرد.

1.آب‌چکان

قیمت پروفیل سبک مناسب برای تولید آب‌چکانپلاستیک، فولاد، استیل و آلومینیوم از جمله مواد اولیه‌ای هستند که برای تولید آب‌چکان استفاده می‌شوند. این ابزار با طراحی ساده خود توانسته مشکل خشک‌کردن سریع و بهداشتی ظروف را به‌کلی حل کند. برای ساخت آب چکان اغلب از پروفیل سبک با ضخامت‌های 0.7 تا 0.8 استفاده می‌شود. این ضخامت هم سبک‌وزن و فرآیندپذیر است هم مقاومت کافی برای تحمل وزن ظروف را دارد. مقاطع فولادی متداول‌ترین شکل فولاد برای این منظور هستند و این چند دلیل دارد.

قابل شست‌و‌شو بوده و فضای بهداشتی برای نگه‌داری ظروف فراهم می‌کند.

به‌صورت فابریک ضدزنگ نیست اما کیفیت سطحی بالایی دارد و به‌راحتی با آبکاری کروم می‌توان آن را با هزینه‌ی کمی ضدزنگ کرد.

بسیار فرآیندپذیر است و با خمکاری به‌راحتی می‌توان انحناهای مورد نظر را در آن ایجاد کرد. فرآیندپذیری برای تولید آبچکان خاصیتی بسیار مهم است چرا که ظرافت و تعدد قطعات این محصول باعث شده برش و جوشکاری مجدد، کار دشواری و زمان‌بری باشد. درنتیجه ساده‌ترین و کارآمدترین گزینه استفاده از فرآیند خم است.

فولاد خود آلیاژی بسیار مقاوم است، با آبکاری و ضدزنگ شدن این مقاومت و طول عمر بیشتر هم می‌شود. به‌لطف این ویزگی آب چکان‌های فولادی برای چندین سال با کیفیت بالا قابل استفاده هستند.

2.صندلی تاشو

لوله و پروفیل سبک تنها ماده اولیه تولید برای ساخت صندلی تاشو نیست بلکه به واسطه‌ی ویژگی‌های مطلوبی که دارد بهترین آن‌هاست. این صندلی‌ها از لحاظ طراحی بسیار متنوع هستند اما می‌توان در سه گروه کلی آن‌ها را تقسیم کرد.

ساده‌ترین شکل نمونه‌های بدون دسته و پشتی است. از دو قطعه لوله خم‌خورده مستطیل شکل ساخته شده که در مرکز طول به هم متصل شده‌اند. برای تولید این نوع صندلی مقاومت در عین فرآیندپذیری بسیار مهم است.

گروه دوم صندلی‌های تاشو بدون دسته هستند. شاید پشتی باعث بشود تا حدی وزن صندلی افزایش پیدا کند اما به همان نسبت برای استفاده طولانی مدت راحت‌تر خواهند بود. کاربرد این صندلی بسیار متفاوت است از جلسه امتحان و همایش‌ها تا مهمانی و پیک‌نیک.

صندلی تاشو کمپینگ مجهزترین شکل صندلی‌های تاشو است که هم وزن کمی دارند و هم بسیار راحت هستند. برخلاف دو گروه قبلی برای ساخت این محصول کمتر از جوش یا خم استفاده می‌شود بلکه مقاطع اغلب برش خورده و با بست به هم متصل می‌شوند.

3.لوستر

لوستر ساخته شده از چوب، لوله و پروفیل سبکاز انواع مواد، فلزات و آلیاژها بسته به سبک طراحی و نوع لوستر برای ساخت استفاده می‌شود. زیبایی نخستین و مهم‌ترین ویژگی در طراحی و انتخاب ماده‌ی اولیه‌ی تولید لوستر است. برنج، نیکل، کروم و فولاد پرمصرف‌ترین مواد برای این منظور هستند. لوسترهای برنجی با ظاهر طلا مانندشان اغلب با ریخته‌گری و لوسترهای فولادی، نیکل و کرومی اغلب از لوله و پروفیل‌ این فلزات تولید می‌شوند. پروفیل سبک ویزگی‌های مناسبی برای تولید لوستر دارد.

قیمت به صرفه

نمونه‌های معمول لوستر ابعاد خیلی بزرگی ندارد اما طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که حجم نسبتا زیادی پروفیل برای تولیدشان استفاده می‌شود. ظرافت و دقت بالایی که برای تولید این محصول نیاز است باعث افزایش دوچندان هزینه‌های ساخت آن می‌شود. به همین دلیل است که مناسب بودن قیمت پروفیل مبلی به‌عنوان ماده‌ی اولیه، کمک بزرگی به مقرون‌به‌صرفه شدن قیمت نهایی می‌کند.

ظاهر زیبا

پروفیل سبک سطح براق و زیبایی دارد که با آبکاری و رنگ دوچندان زیباتر هم می‌شود. زیبایی، جلوه براق و سطح درخشان مهمترین ویزگی‌های ماده‌ی اولیه برای تولید لوستر هستند.

فرآیندپذیری زیاد

در طراحی‌های مدرن از این مقاطع به شکل فابریک یعنی صاف و بدون انحنا استفاده می‌شود اما لوسترهای کلاسیک و نئوکلاسیک‌ که طراحی متفاوت‌تری دارند اغلب از پروفیل‌هایی خم‌خورده با طراحی‌های پیچیده تولید می‌شوند. به‌همین‌دلیل است که فرآیندپذیری پیش‌نیاز تولید لوستر به‌حساب می‌آید. ضخامت‌های 0.7 تا 0.8 عملکرد خوبی تحت انواع فرآیندهای تخصصی دارند.

4.سیستم‌های آبرسانی

علی‌رغم این که مقاطع آهنی و فولادی در تماس با اکسیژن به‌سرعت دچار زنگ‌زدگی می‌شوند، یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه برای ساخت تجهیزات سیستم‌های آبرسانی هستند.

برای تولید علمک حمام از لوله و پروفیل‌های سبک استفاده می‌شود که بسیار فرآیندپذیر هستند و با خمکاری، جوش، برش و کشش شکل و ابعاد مورد نیاز در آن‌ها ایجاد می‌شود. گرچه در ترکیب با اکسیژن به سرعت خورده می‌شوند اما امکان آبکاری هم برای آن‌ها وجود دارد. با آبکاری به خوبی ضدزنگ شده و برای طولانی مدت قابل استفاده هستند. از همه مهم‌تر این مقاطع قیمت مناسبی در مقایسه با سایر آلیاژها و فلزات دارند.

5.کالسکه و کریر

ساخت بدنه کالسکه از پروفیل سبکدر فرآیند تولید کالسکه و کریر از پروفیل سبک تنها برای ساخت استراکچر استفاده می‌شود. بخش‌های بیرونی از پارچه و فوم است تا لطافت کافی برای تماس با پوست کودک را داشته باشد. خود مقاطع فولادی اما به لطف چند ویژگی تبدیل به مناسب‌ترین گزینه برای این منظور شده‌اند.

مقاوم هستند

این ضخامت از پروفیل به‌راحتی توان تحمل وزن کودک و بدنه‌ی خود کریر یا کالسکه را دارد. اغلب برای کریر ضخامت‌های کمتر اما برای کالسته از ضخامت‌های بیشتر از 0.7 تا 0.8 استفاده می‌شود چراکه کالسکه هم خود به واسطه‌ی ابعاد بزرگترش وزن بیشتری دارد و هم علاوه بر صندلی کودک، در طراحی فضایی برای استقرار لوازم اضافه هم درنظر گرفته شده است.

وزن کمی دارند

سبک وزن بودن درمورد کریر درمقایسه با کالسکه اهمیت بیشتری دارد. حمل کریر با دست است درصورتی که کالسکه روی چرخ حرکت می‌کند. تنها زمان جا‌به‌جایی از داخل خودرو به بیرون یا بالعکس وزن زیاد آن می‌تاند مشکل‌ساز بشود.

دقت ابعادی بالایی دارند

برای ساخت بخش‌هایی از استراکچر از خم استفاده می‌شود، بخش‌های با جوش به هم متصل می‌شوند، قسمت‌هایی هم درون هم چفت می‌شوند. در این مورد دقت ابعادی و البته تنوع ضخامت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با دقیق بودن ابعاد و انتخاب ضخامت درست، دو قطعه پروفیل به خوبی درون هم قرار می‌گیرند.

6.پایه کابینت

امکان تولید پایه کابینت نیز با آلیاژ و فلزات بسیار متفاوت و متنوعی وجود دارد که نمونه‌های فولادی بین تمامی آن‌ها بیشترین کاربرد را دارد. برای ساخت این پایه‌ها از لوله یا پروفیل سبک برش خورده‌ی چند سانتی برای بخش مرکزی پایه و قطعات پلاستیکی برای ابتدا و انتهای آن استفاده می‌شود. این قطعات پلاستیکی از یک جهت برای اتصال به بدنه‌ی کابینت و از جهت دیگر پایه تنظیم شونده است که با تغییر ارتفاع کابینت را تراز می‌کند. استفاده از پایه کابینت شاید در ظاهر خیلی ضروری به نظر نرسد اما درواقع مزایای بسیاری دارد.

احتمال تماس کف کابینت با رطوبت را به حداقل می‌رساند.

دسترسی به وسایل داخل کابینت بسیار ساده‌تر خواهد بود.

جا‌به‌جایی کابینت‌های متحرک چون جزیره ساده‌تر خواهد شد و به کف صدمه‌ای وارد نمی‌کند.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 16 آبان 1402