پروفیل و لوله گالوانیزه از جمله بهترین انواع مقاطع فولادی است که در کنار بهره مندی از تمامی خواص و ویژگی های کاربردی لوله و پروفیل سبک، تنها نقطه ضعف آن که مقاومت کم در برابر زنگ زدگی هست هم اصلاح شده است به علاوه ی این که قیمت لوله گالوانیزه هم، بعد از گالوانیزاسیون و به عبارت بهتر ضدزنگ شدن تغییر چشم گیری نمی کند. از مقاطع گالوانیزه در بخش های مختلف صنعت استفاده می شود. همین کاربرد گسترده و متنوع باعث شده حین فرآیند تولید از انواع فرآیندهای تخصصی چون جوش ، خم، برش، کشش و … استفاده بشود. جوشکاری لوله گالوانیزه به واسطه ی لایه ثانویه ی فلز روی بر سطح آن کمی متفاوت از نمونه های معمول و متداول لوله و پروفیل سبک است. لازمه ی انجام جوشکاری فولاد گالوانیزه به شکل درست و البته بی خطر، بهره مندی از تکنیک و دانش بالا در این زمینه است چرا که حین جوشکاری حرارت وارده بر لایه گالوانیزه باعث تولید دود سمی می شود اما استفاده از روش صحیح جوشکاری می تواند این مشکلات و اثرات مخرب آن ها را به حداقل برساند و حتی به طور کامل مدیریت کند.

1.رعایت ایمنی برای جوشکاری لوله گالوانیزه:

همیشه پیشگیری از بروز مشکل با رعایت نکات ایمنی کارسازترین روش است. با استفاده از ابزار و وسایل محافظتی احتمال قرارگیری در معرض گاز های سمی به حداقل می رسد. با توجه به فضای کارگاه می توان از ابزار و وسایل متفاوتی چون دستکش، ماسک، کفش های پنجه فولادی و حتی از کت های چرمی هم به عنوان لباس کار و البته محافظ استفاده نمود. جوشکاری لوله گالوانیزه به خاطر ماهیت سمی فلزات سرب و روی باید در فضایی با تهویه ی خوب انجام بشود تا احتمال استنشاق دود را به حداقل برساند زیرا بیش از حد قرار گرفتن افراد در معرض سرب و روی می تواند خطر بالقوه برای سلامتی آن ها باشد. در صورتی که امکان تهویه ی هوا وجود ندارد افراد حاضر باید هنگام کار مجهز به ماسک هوا باشند. بین تمامی این ابزار و وسایل بی شک ماسک مهم ترین نکته و موردی است که بدون آن جوشکار قادر به انجام کار نخواهد بود. استفاده از ماسک تنفسی هنگام جوشکاری لوله مبلی گالوانیزه مانع از عبور دود سمی اکسید روی و استنشاق آن توسط جوشکار می شود. حتی با وجود ماسک تنفسی هم، کارگاه باید تهویه ی مطبوعی داشته باشد چرا که تهویه ی خوب و درست می تواند تاثیر قابل توجهی بر کاهش حجم گازهای سمی در فضای کار داشته باشد.

2.مشکلات احتمالی پوشش گالوانیزه با جوشکاری:

یکی از چالش های جوشکاری لوله گالوانیزه تخلخلی است که بر روی سطح به واسطه ی این لایه ی ثانویه ایجاد شده و مانع از ایجاد سطحی تمیز و درزجوشی بی نقص می شود. دو راهکار برای حل این مشکل وجود دارد اول همکاری با جوشکاری ماهر و دوم پاک کردن لایه ی گالوانیزه از محل جوش. علاوه بر این دو مورد استانداردهایی هم برای جوشکاری مقاطع گالوانیزه تعریف شده که با رعایت آن ها صدمات احتمالی به حداقل خواهد رسید. زمان جوشکاری فولاد گالوانیزه، روی باید از دو سمت قطعه کار تا شعاع 1 تا 4 اینج به طور کامل برداشته بشود. سایش سطحی بهترین روش برای از بین بردن این لایه گالوانیزه است. در تمامی روش های جوشکاری با اعمال حرارت برای ایجاد جوش به دو سطح لایه ی گالوانیزه و نواحی مجاور آن صدمه وارد می شود.

جوشکاری لوله و پروفیل سبکی که به روش الکتریکی گالوانیزه شده اند در مقایسه با پروفیل و لوله صنعتی که با گالوانیزه گرم یا اسپری های حرارتی گالوانیزه شده، ساده تر است چرا که گالوانیزه گرم و اسپری های حرارتی لایه ای ضخیم تر از فلز روی بر سطح قطعه ایجاد می کند. با بالاتر رفتن ضخامت لایه گالوانیزه چالش های بیشتری هم برای جوشکاری آن ایجاد می شود.

3.مشکلات احتمالی زنگ و خوردگی با جوشکاری لوله گالوانیزه:

از بین رفتن مقاومت در برابر زنگ و خوردگی یکی از مشکلاتی است که حین جوشکاری لوله و پروفیل سبک گالوانیزه به وجود می آید. تمام برتری فولاد گالوانیزه در برابر لوله و پروفیل های سبک مقامت آن ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی است اما همان طور که توضیح دادیم برای جوشکاری این مقاطع، لایه ی گالوانیزه آن ها باید تا فاصله ی چند اینچی از درز جوش به طور کامل پاک بشود. با از بین بردن لایه ی گالوانیزه این قسمتها مستقیما در معرض عوامل ایجاد زنگ و خوردگی قرار می گیرند. برای جلوگیری از بروز این مشکل تنها یک راه حل وجود دارد، درزجوش بعد از اتمام جوشکاری به سرعت مجددا گالوانیزه بشود. شاید این پروسه کمی هزینه بر باشد اما کارسازترین راهکار برای حل این مشکل است. انجام درست جوشکاری لوله و پروفیل سبک گالوانیزه گرچه به توجه بیشتری نیاز دارد اما فرآیندی انجام شدنی است. برای این منظور می توان از رنگ های حاوی فلز روی یا محصولاتی مشابه آن که می تواند پوششی مقاوم و با ضخامت درست و استاندارد ایجاد کند استفاده نمود.

سخن پایانی

با رعایت استانداردهایی که برای جوشکاری فولاد گالوانیزه تعریف شده احتمال آسیب و خطر به حداقل و حتی نزدیک به صفر می رسد و طی این فرآیند برای جوشکار مشکلی ایجاد نخواهد شد. کم و بیش در تمامی روش های جوشکاری لوله گالوانیزه دود و گاز سمی ایجاد می شود اما بسته به ترکیب بندی لایه ی گالوانیزه و فولاد، ولتاژ دستگاه جوش و فرآیند جوشکاری مقدار آن متفاوت است. امروزه و با توجه به تمرکز ویژه ای که بر حفظ محیط زیست در صنایع وجود دارد کنترل و محدود کردن حجم این گازها بسیار مهم است. دود ناشی از جوشکاری مقاطع گالوانیزه می تواند حاوی روی، آهن، سرب و سایر گازهای سمی باشد.

گالوانیزه و گلخانه, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402