معروفیت به معنای شناخته شدن چیزی یا کسی در موردی خاص می‌باشد. این شناخته شدن می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد و لزوما نشان از بهترین بودن آن مورد در تمام زمینه‌ها نیست. به طور مثال معروف‌ترین گلخانه‌های جهان لزوما زیباترین گلخانه‌های جهان نیستند اما به هر حال مورد توجه مردم قرار گرفته و شناخته شده می‌باشند. ممکن است دلیل این شناخته شدن، بازدهی اقتصادی آن بوده و هیچ زیبایی منحصر به فردی را نداشته باشد. یا اینکه کاملا برعکس بوده و زیباترین گلخانه جهان باشد اما هیچ صرفه اقتصادی نداشته باشد.

اما به هر حال شناختن معروف‌ترین‌ها می‌تواند نقشه راهی برای افراد مختلف ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی 10 مورد از معروف‌ترین گلخانه‌های جهان بپردازیم. اما لازم است تا پیش از آن مقدماتی را در مورد گلخانه‌ها بدانید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا هم با کلیت گلخانه‌ها آشنا شویم و هم بازدیدی از معروف‌ترین گلخانه‌های جهان داشته باشیم.

به چه سازه‌ای گلخانه گفته می‌شود؟

همان‌طور که در مقاله “تاریخچه گلخانه در ایران و جهان” گفتیم، گلخانه‌ها برای کشت و حفاظت از گیاهان ساخته می‌شوند. این سازه‌ها دیوار و سقفی شفاف یا نیمه‌شفاف داشته و محیط لازم برای رشد گیاهان را حتی در سردترین مناطق جهان فراهم می‌کنند. پوشش دیواره‌ها و سقف این سازه‌ها معمولا شیشه یا پلاستیک است و این موضوع باعث می‌شود تا درون این محیط اثری گلخانه‌ای ایجاد شود. این اتفاق در کنار اقدامات مراقبتی، باعث فراهم شدن شرایط رشد گیاهان حتی در بدترین شرایط آب و هوایی می‌شود. همین فضای امن گلخانه‌‌ها است که باعث وجود طرفداران بسیار زیاد این کشت شده و آن را به یکی از پر سودترین سرمایه‌گذاری‌های جهان تبدیل کرده است.

یک گلخانه خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

به طور خلاصه یک گلخانه باید تمام شرایط لازم برای رشد گیاهان را برطرف کند. ایجاد این شرایط تنها با استفاده از ابزار و تجهیزاتی خاص امکان‌پذیر است و نمی‌توان بدون استفاده از تجهیزات مدرن، گیاهان را در شرایط آب و هوایی نامطلوب زنده نگه داشت. یکی از مواردی که داشتنش برای گلخانه لازم است ساختاری بسته و ایمن می‌باشد. این ساختار محصور می‌تواند از وارد شدن آسیب از طرف آفات و شرایط آب و هوایی نامطلوب به گیاهان جلوگیری کند. اما اگر در این فضای بسته دما کنترل نشود خود گلخانه به قبرستان گیاهان تبدیل خواهد شد. علاوه بر این موارد باید تهویه هوا که توسط دستگاه‌هایی مانند چیلر، فن کویل یا هواساز تامین می‌شود، کنترل رطوبت و تنظیم سطح نور به درستی انجام شود تا گیاهان در بهترین شرایط رشد قرار بگیرند و محصولی با کیفیت و سالم را ارائه دهند.

قیمت لوله گالوانیزه گلخانه
قیمت لوله گالوانیزه گلخانه

 

مطلب مرتبط: بزرگترین گلخانه جهان

معروف‌ترین گلخانه‌های جهان کدام گلخانه‌ها هستند؟

حالا که تا حدودی با کلیت گلخانه‌ها آشنا شدیم شاید بهتر باشد تا در 10 گلخانه‌ی معروف جهان قدمی بزنیم و با آن‌ها آشنا شویم. این گلخانه‌ها جذابیت‌های منحصر به فردی داشته و توجه همگان را به خود جلب کرده‌اند. از دهمین گلخانه شروع به قدم زدن می‌کنیم تا در نهایت از معروف‌ترین گلخانه جهان خارج شویم. پس در این سفر جذاب، کنار ما باشید.

10: باغ گیاه‌شناسی نیویورک

باغ گیاه شناسی نیویورک منطقه‌ای زیبا در قلب برانکس نیویورک می‌باشد. مساحت این منطقه بیش از 250 هکتار بوده و با مناظر خیره‌کننده و مجموعه‌های گیاهی متنوع، بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند. باغ گیاه شناسی نیویورک به عنوان مرکزی برای تحقیق، آموزش و پرورش گیاهان گوناگون عمل می‌کند. این باغ زیبا از چندین باغ کوچک و بزرگ تشکیل شده و در برخی از آن‌ها گلخانه‌هایی وجود دارد. در ادامه برخی از این باغ‌های زیبا را بررسی می‌کنیم:

کنسرواتوار Enid A. Haupt

یکی از اصلی ترین جاذبه‌های باغ گیاه‌شناسی نیویورک گلخانه شگفت‌انگیز هاپت می‌باشد. در این گلخانه که در سال 1902 میلادی ساخته شده است مناطقی مختلف با شرایط آب و هوایی خاص تعبیه شده است. منطقه‌ای مانند جنگل‌های بارانی استوایی، منطقه‌ای مثل بیابان‌های خشک و منطقه‌ای مثل دشت‌های بهاری. فضای این گلخانه به حدی شگفت انگیز است که بازدیدکنندگان آن به یکبار بازدید از آنجا قناعت نمی‌کنند. چرا که با یک بار گردش در این گلخانه 4 فصل سال را زندگی کرده و از محصولاتش استفاده می‌کنند.

باغ گیاهی نانسی برایان لوس (Nancy Bryan Luce)

باغ نانسی فضای باز بزرگی است که گلخانه‌ای اختصاصی درون آن قرار دارد. این گلخانه بر روی رشد و محافظت از طیف وسیعی از گیاهان متمرکز بوده و گیاهان مختلفی را برای استفاده به عنوان خوراک، دارو و زیبایی پرورش می‌‌دهد.

گلخانه آسیاب سنگی

این گلخانه در نزدیکی ساختمان تاریخی آسیاب سنگی قرار گرفته و به پرورش و نمایش گل و گیاهان گوناگون می‌پردازد. در این گلخانه علاوه بر نمایش گل‌های فصلی، گیاهانی برای اهداف آموزشی نیز پرورش داده می‌شوند.

آزمایشگاه تحقیقات گیاهی فایزر

گلخانه فایزر اگرچه محیطی گلخانه‌ای دارد اما در اصل آزمایشگاهی تحقیقاتی است که دانشمندان گیاهی در آنجا تحقیقات پیشرفته‌ای را انجام می‌دهند.

باغ گیاه‌شناسی نیویورک

 

9: دنیای والت دیزنی

دنیای والت دیزنی بزرگترین پارک تفریحی موضوعی در جهان است که در شهر بربنک کالیفرنیا قرار گرفته و محبوبیت بسیار زیادی را در میان هر قشری ایجاد کرده است. وسعت دنیای والت دیزنی به گونه‌ای است که برای بازدید تمام مناطق آن به چند هفته وقت نیاز دارید و امکان بازدید تمام مناطق آن در یک روز وجود ندارد. به همین دلیل علاوه بر تورهای هفتگی، امکان خرید بلیط پارک‌های گوناگون به صورت روزانه امکان‌پذیر شده است.

پارک‌ها و مناطق شگفت‌انگیز والت دیزنی شما را برای تمام روز سرگرم می‌کنند. اما در میان دنیای کارتونی و جذاب آن‌ها، گلخانه‌ای بزرگ و زیبا وجود دارد که تمام بازدیدکنندگانش را مسحور خود می‌کند. این گلخانه جادویی در پارک موضوعی EPCOT قرار گرفته و نام آن “زندگی با زمین” می‌باشد. زندگی با زمین در 1 اکتبر 1982 به عنوان وسیله‌ای برای آموزش شگفتی‌های طبیعت افتتاح شد. این گلخانه فضایی زیبا و آرامش بخش را در چهار بخش استوایی، معتدل، خلاقیت و تولید فراهم کرده و با استفاده از تکنیک‌های مدرنی مثل کشاورزی عمودی، بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند.

در این دنیای سحرآمیز فعالیت‌های مختلفی مثل تحقیق و آزمایش روی گیاهان انجام شده و آن‌ها را به نمایش می‌گذارند. نمایش این گلخانه با تور گردشگری “پشت دانه‌ها” انجام شده و در کنار نمایش گیاهان، تجربه کاشتن آنان را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد. به طور کلی این گلخانه فضایی برای تحقیقات و آموزش کشاورزی است و قصد تولید تجاری ندارد. بنابراین گلخانه زندگی با زمین “دنیای والت دیزنی” فرصتی ویژه برای آشنایی با جهان پشت پرده‌ی گیاهان می‌باشد.

دنیای والت دیزنی

 

8: پروژه Eden

پروژه عِدِن یک باغ گیاه شناسی با شهرت جهانی است که هدف اصلی آن افزایش آگاهی مردم در مورد مسائل زیست محیطی می‌باشد. این پروژه علاوه بر داشتن زیبایی‌های محیطی‌ به گلخانه‌هایی مدرن که به شکل حباب‌های غول پیکر هستند هم مجهز می‌باشد. این گلخانه‌ها اکوسیستم‌ها و گونه‌های گیاهی متنوعی از سراسر جهان را در خود جای می‌دهند. عدن در کورنوال انگلستان واقع شده و بیش از 35 هکتار زمین را شامل می‌شود.

این پروژه توسط یک کارآفرین هلندی به نام تیم اسمیت در 17 مارس 2001 افتتاح شد. اسمیت یک گودال دور افتاده را به یک منطقه زیست محیطی پرطرفدار تبدیل کرد و میلیون‌ها فرد علاقه‌مند به گل و گیاه را به سمت خود جذب کرد. او این گلخانه‌ها را محیطی آموزشی قرار داد تا مردم در آن به یادگیری زندگی گیاهان بپردازند. او در پروژه عدن احساس مسئولیت مردم نسبت به محیط زیست را بیدار کرده و حفاظت از آن را به آنان آموزش می‌دهد. البته در کنار جنبه آموزشی این پروژه باید به مزایای اقتصادی آن هم اشاره کنیم. عدن نقش مهمی در تقویت گردشگری و اقتصاد محلی کورنوال داشته و این موضوع باعث ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی شده است.

پروژه Eden

 

7: باغ ویزلی (RHS)

باغ RHS باغ معروفی است که در شهر ساری انگلستان واقع شده است. این باغ علاوه بر جاذبه‌های بسیاری که دارد شامل یک گلخانه مدرن و زیبا هم می‌شود. آب و هوایی که در این گلخانه‌ها ایجاد شده امکان کشت انواع مختلفی از گیاهان از جمله گونه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری را فراهم می‌کند. گلخانه‌های باغ ویزلی علاوه بر فراهم کردن شرایطی مثل دما، رطوبت و نور که باعث رشد ایده آل گیاهان می‌شود، نمایش و حفظ مجموعه‌های مختلف گیاهان را نیز امکان‌پذیر کرده است.

باغ ویزلی که 240 هکتار دارد در سال 1878 احداث شد. این باغ در ابتدا زمینی خالی بوده و کم کم گسترش پیدا کرده است. به مرور زمان گلخانه‌ها جای خود را در این باغ پیدا کرده و پرورش و رشد گیاهان مختلف را در این باغ امکان‌پذیر کردند. از جمله این گیاهان می‌توان به گونه‌های گیاهی کمیاب و گیاهان در خطر انقراض و عجیب و غریب اشاره کرد. پرورش این گیاهان که امکان رشد آنان در آن منطقه امکان پذیر نیست باعث شده تا شرایط آموزش و نمایش زندگی این گیاهان خاص برقرار شده و گردشگران را به سمت خود جذب کند.

این گلخانه‌ها مانند فضایی جادویی هستند که در زمستان هم امکان رشد گیاهان حساس به سرما را فراهم کرده و به گردشگران این ارمغان را می‌دهد که حتی در فصول سرد هم به تماشای گیاهان مورد علاقه خود بروند. تمام این اتفاقات به دلیل مجهز بودن این اماکن به سیستم‌های کنترل دما، تهویه، نور و رطوبت است که شرایط ایده آل رشد گیاهان را فراهم می‌کنند. این رشد ایده آل گیاهان باعث تقاضای بیش از حد بازدیدکنندگان برای خرید گیاهان شده است. به همین دلیل با اینکه باغ ویزلی بر تولید گیاهان تجاری تمرکز ندارد اما به فروش برخی بذرها و گیاهان موجود در باغ پرداخته است.

باغ ویزلی

 

6: شهر شیشه‌ای

همان‌طور که می‌دانید هلند به گل‌های لاله و گیاهان زیبایش معروف است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این شهرت، حرفه‌ای بودن باغبان‌های هلندی است. اما حرفه‌ای‌ترین باغبان‌ها هم از شرایط نامساعد آب و هوایی در امان نیستند. با یک طوفان تمام گل‌های زیبا نابود می‌شدند و حاصل دسترنج باغبان‌ها از بین می‌رفت. به همین دلیل گلخانه‌هایی در هلند ساخته شدند. با گذر زمان و در قرن نوزدهم میلادی، تکنولوژی پیشرفت قابل توجهی کرد و همین امر باعث شد تا پایه‌های تاسیس شهر شیشه‌ای پی ریزی شوند.

شاید نام شهر شیشه‌ای توصیف کننده‌ی کلیت گلخانه‌های شگفت‌انگیز شهر وست لند باشد. مجموعه‌ای از گلخانه‌های شیشه‌ای که در کنار هم شبیه به شهری با خانه‌های درخشان شده‌اند. این شهر که در غرب هلند واقع شده است به وجود همین گلخانه‌ها شهرت یافته است. تا حدی که علاوه بر خود وست لند در اطراف آن هم مجتمع‌های گلخانه‌ای و نهالستان‌های وسیعی احداث شده است. گلخانه‌هایی که در آن با استفاده از فناوری‌های پیشرفته به کشت گل و گیاهان و سبزیجات مختلف می‌پردازند. این گلخانه‌ها از وسعت بسیار زیادی برخوردار بوده و همانند شهری از گیاهان می‌باشند.

با این که گلخانه‌ها به عنوان یک مجموعه کار می‌کنند اما از لحاظ فیزیکی از هم جدا هستند. جدا بودن گلخانه‌ها به این دلیل است که در هر کدام از آن‌ها گیاهی متفاوت پرورش می‌یابد و به همین دلیل هر گلخانه شرایط آب و هوایی خاصی را ایجاد می‌کند. گیاهانی که در این گلخانه‌ها پرورش می‌یابند عبارتند از گل‌هایی مثل رز، لاله، داوودی و ژربرا و همچنین سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه‌ای. تمام این گیاهان از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و همان‌طور که می‌دانید کیفیت اتفاقی نیست! این کیفیت به این دلیل است که این گلخانه‌ها از فناوری‌های روز کنترل آب و هوا، سیستم‌های مدرن آبرسانی و دستگاه‌های پیشرفته روشنایی مصنوعی برخوردارند.

شهر شیشه‌ای به دلیل زیبایی منحصر به فردی که دارد جذب گردشگر کرده و منافع اقتصادی زیادی را به ارمغان آورده است. اما منافع اقتصادی گلخانه‌های وست لند تنها به گردشگران وابسته نبوده و کیفیت بالای گیاهان به فروش و صادرات آن‌ها منجر شده است. همین صادرات گیاهان شهر شیشه‌ای تاثیرات مثبتی را بر اقتصاد هلند گذاشته و حمایت مردم هلند را در پی داشته است.

شهر شیشه ای وست لند هلند

 

5: گلخانه‌های صنعتی لاکن

یکی از صنعت‌های مهم بلژیک که سهم قابل توجهی در پیشرفت‌های اقتصادی آن داشته است صنعت گلخانه آن می‌باشد. گلخانه‌های بلژیکی از فناوری‌های پیشرفته‌ای برای رشد ایده‌آل گیاهان استفاده می‌کنند و به همین دلیل است که به تولید گل و سبزیجات با کیفیت شناخته شده‌اند. بلژیک با تمرکز بر نوآوری و کارایی به صادرکننده عمده گل و گیاه تبدیل شده و تخصص خود در پرورش گیاهان را در بازار جهانی به نمایش گذاشته است.

برجسته‌ترین نقطه‌ی بلژیک در پرورش گیاهان، گلخانه‌های سلطنتی لاکن در بروکسل می‌باشند. این گلخانه‌ها در سال 1895 میلادی به سفارش لئوپولد دوم و توسط معمار مشهور آلفونس بالات احداث شدند. در ابتدا این گلخانه‌ها که در طی 22 سال ساخته شدند هدفی جز نمایش گسترده گل و گیاهان عجیب و غریب نداشتند. این گیاهان که از نقاط مختلف جهان و توسط پادشاه لئوپولد دوم به دست آمده بودند از شکل و ظاهری عجیب برخوردار بوده و توجه بازدیدکنندگان را به شدت به خود جلب می‌کردند.

گلخانه‌های سلطنتی لاکن یک شگفتی معماری هستند که از شبکه‌ای وسیع از سازه‌های شیشه‌ای و از جنس فولاد تشکیل شده‌اند. سازه‌هایی که از مقاطعی مثل قوطی آهن و پروفیل سبک و مقاطع گالوانیزه ساخته شده‌اند. این مجموعه که شامل گلخانه‌ها، آلاچیق‌ها، گالری‌ها و راهروهای به هم پیوسته هستند از 2.5 هکتار زمین تشکیل شده‌اند. مرکز این مجموعه از منطقه‌ای به نام Grand Serre تشکیل شده که یک گنبد شیشه‌ای بزرگ دارد. در این قسمت که به گلخانه بزرگ هم معروف است گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری به نمایش گذاشته می‌شوند. اما در بخش‌های دیگر شرایط آب و هوایی متفاوتی فراهم شده تا گیاهانی که در آن منطقه در دسترس نیستند پرورش یابند.

تکنولوژی‌های به کار رفته در گلخانه‌های سلطنتی از نوع پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها بوده و تمام شرایط لازم برای رشد گیاهان را فراهم کرده‌اند. با این حال در بخش‌هایی از این گلخانه‌ها این دقت به اوج خود می‌رسد و هزینه بسیار زیادی را برای نصب بهترین و دقیق‌ترین تجهیزات کنترلی انجام داده‌اند. چرا که در این بخش‌ها گیاهان کمیاب و در معرض انقراض نگهداری شده و به نمایش گذاشته می‌شوند. هدف اصلی ساخت این گلخانه‌ها نمایش گیاهان به پادشاهان بود و مردم از آن سهمی نداشتند. اما امروزه تورهای گردشگری ویژه‌ای برای گردش در این گلخانه‌ها در نظر گرفته شده و مردم بخش اصلی این گلخانه‌ها شده‌اند. حضور مردم باعث شده تا این گلخانه از لحاظ اقتصادی سودمند باشد و به قطبی برای گردشگری تبدیل شود.

گلخانه‌های صنعتی لاکن

 

4: باغ زمستانی شهر

آب و هوای فنلاند به گونه‌ای است که دمای آن حتی در تابستان هم خیلی بالا نیست. این یعنی زمستان‌های فنلاند بسیار سرد و سخت بوده و رشد گیاهان در چنین محیطی امکان‌پذیر نخواهد بود. دما در زمستان‌های فنلاند تا -10 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد و این به معنی مرگ گیاهان می‌باشد. بنابراین بهترین راه برای پرورش گیاهان در فنلاند استفاده از گلخانه‌ها است. گلخانه‌ها می‌توانند حتی در زمستان‌های سرد فنلاند هم انبه‌ای که فقط در مناطق گرمسیری رشد می‌کند را پرورش دهند. “باغ زمستانی شهر” که در شهر هلسینکی قرار دارد معروف‌ترین باغ و گلخانه فنلاند است. این باغ بیش از یک قرن است که به مکانی تفریحی برای ساکنان هلسینکی تبدیل شده است.

در تابستان‌های باغ زمستانی شهر ، باغ‌های گل رزی را خواهید دید که از زیبایی آن مسحور خواهید شد. اگر یک گردش کامل را در این باغ داشته باشید حتما بیش از 200 گیاه مختلف را خواهید دید. در گلخانه‌های این باغ، غرفه‌هایی وجود دارد که در آن از نخل‌ها و درختان گرمسیری نگهداری می‌شود. در بخش‌های دیگر نیز شگفتی‌هایی همچون پرورش کاکتوس‌های بیابانی و گل‌های آفتاب‌گردان وحشی را خواهید دید.

تمام گیاهانی که در باغ شهر هلسینکی پرورش می‌یابند توسط سیستم‌های دقیق کنترل دما و رطوبت محافظت شده و با تجهیزات آبرسانی پیشرفته آبیاری می‌شوند. در نهایت گیاهان پرورش یافته برای استفاده‌های داخلی و صادرات مصرف شده و درامدزایی‌های خوبی را به همراه دارد. اما باید در کنار درامدزایی و منافع اقتصادی، به زیباسازی‌های این باغ هم اشاره کنیم. چرا که در این باغ و در نزدیکی کریسمس شاهد گل‌هایی مثل آزالیا، لاله، آماریلیس، سنبل و نیلوفر بوده و در حوالی عید پاک گل‌های نرگس و لاله را خواهیم دید.

باغ زمستانی شهر

 

3: باغ گیاه شناسی لالباغ

یکی از مهم‌ترین و نمادین‌ترین فضاهای سبز شهر بنگلور هند، باغ گیاه شناسی لالباغ است. لالباغ در قرن 18 میلادی توسط حیدرعلی تاسیس شد و سپس توسط پسرش تیپو سلطان گسترش یافت. این باغ که بیش از 240 هکتار وسعت دارد نه تنها یک باغ گیاه شناسی بزرگ است بلکه نقطه عطفی فرهنگی و تاریخی نیز می‌باشد. امروزه این باغ به مجموعه‌ گیاهان متنوعی که دارد معروف شده است. این مجموعه شامل انواع گونه‌های گیاهی از جمله درختان عجیب و غریب، گل‌های زیبا و گیاهان دارویی کمیاب می‌شود.

باغ گیاه شناسی لالباغ از بخش متنوعی تشکیل شده که بخش‌هایی از آن برای بازدیدکنندگان در دسترس می‌باشد. این بخش‌ها شامل باغ راک، برج کمپگودا و خانه شیشه‌ای می‌شوند که البته خانه شیشه‌ای طرحی الهام گرفته از کاخ کریستال لندن است. باغ لالباغ مرکزی برای تحقیقات علمی دانشمندان و آموزش عمومی به مردم بوده و در کنار این موارد نمایشگاه‌های گل سالانه هم در همین باغ برگزار می‌شود. همین امر باعث شده تا لالباغ علاوه بر بازدیدکنندگان داخلی، گردشگران خارجی را هم به سمت خود جذب کند.

به طور کلی این باغ گواهی بر تاریخ غنی شهر بنگلور بوده و گنجینه‌های گیاه شناسی و شگفتی‌های معماری هند را به نمایش می‌گذارد. گونه‌های گیاهی این باغ چیزی در حدود 1800 گونه است که بازدیدکنندگان تنها به 1500 گونه دسترسی دارند. چرا که حدود 300 گونه از این گیاهان در حال انقراض هستند و نیازمند نگهداری امن و دقیقی می‌باشند. برخی از گونه‌هایی که در معرض نمایش قرار داده شده‌اند شامل درختان فیکوس، بامبو، سرخس، نیلوفر آبی، ماگنولیا و گیاهان سرو شده و حتی امکان کاشت آنان توسط بازدیدکنندگان وجود دارد.

باغ گیاه شناسی لالباغ

 

2: باغ گیاه شناسی ملی کریستین بوش

یکی از معروف‌ترین باغ‌های گیاه شناسی جهان باغ کریستین بوش می‌باشد که در کیپ تاون آفریقای جنوبی واقع شده است. این باغ در سال 1913 میلادی به عنوان بخشی از موسسه ملی تنوع زیستی آفریقای جنوبی تاسیس شد. نام این باغ از بنیانگذار کیپ تاون گرفته شد و کم کم به مرکزی مهم برای حفاظت، تحقیق، آموزش و نمایش گیاهان مختلف تبدیل شد.

کرستنبوش که مساحتی حدود 528 هکتار دارد در دامنه شرقی کوه تیبل قرار گرفته و پس زمینه‌ای خیره کننده از زیبایی طبیعت را ارائه می‌دهد. یکی از بارزترین ویژگی‌های کرستنبوش مجموعه گیاهان متنوع و بومی آن است که طیف گسترده‌ای از فینبوس‌ها (نوعی گیاه منحصر به فرد بومی) را هم به نمایش می‌گذارد. بازدیدکنندگان می‌توانند از باغ‌های مختلفی مثل باغ عطر، باغ ساکولنت و آمفی تئاتر دیدن کرده و زیر سایه درخت صد ساله‌ای به نام بومسلانگ پیاده‌روی کنند.

یکی از ویژگی‌های جذاب باغ گیاه شناسی کرستنبوش این است که گلخانه‌ها محتوایی همانند آفریقای جنوبی داشته و بازدیدکنندگان باید درست همانند سفر در این کشور عمل کنند. این به این معناست که اگر شما به دنبال گیاهی می‌گردید که در شمال آفریقا رشد می‌کند باید به گلخانه‌های شمالی مراجعه کنید. اگر هم به دنبال میوه‌ای در جنوب آفریقا هستید آن را در گلخانه‌های جنوبی خواهید یافت.

محصولاتی که در این باغ به نمایش گذاشته شده‌اند تنوع زیادی داشته و شامل درخت بائوباب، ساکولنت‌ها، سرخس، گیاهان آلوئه‌ورا و فینبوس می‌‌شوند. البته این باغ علاوه بر یک مرکز تحقیقاتی و نمایشگاهی، یک فروشگاه بزرگ هم می‌باشد. فروشگاهی که در کنار گونه‌های گیاهی و ابزار باغبانی به فروش کتاب‌ها و آثار هنری گیاه‌شناسی هم می‌پردازد. بنابراین باغ ملی گیاه شناسی کرستنبوش نه تنها نمایشگاهی زیبا و شگفت‌انگیز است بلکه مرکزی مهم برای حفظ و ترویج میراث غنی گیاهان آفریقای جنوبی هم می‌باشد. البته از این نکته هم نباید گذشت که این باغ فضایی ارزشمند برای رشد اقتصادی و کارآفرینی این کشور نیز محسوب می‌شود.

باغ گیاه شناسی ملی کریستین بوش

 

1: اتاق رشد غذای قطب جنوب

ایستگاهی در قطب جنوب وجود دارد که در بخشی از آن مرکزی به نام اتاق رشد غذای قطب جنوب احداث شده است. این مرکز که به گلخانه قطب جنوب هم معروف شده است در سال 2008 میلادی و با هدف ارائه محصولات و سبزیجات تازه به پرسنل مستقر در قطب جنوب ایجاد شد. هرچند بنا به این تعریف که “گلخانه محیطی بسته است که نور خورشید را جذب کرده و اثر گلخانه‌ای می‌سازد” نمی‌توان نام این اتاق را گلخانه گذاشت اما از لحاظ کارکرد با گلخانه برابری می‌کند. به همین دلیل است که این فضای بسته را جزء گلخانه‌ها دانسته‌اند.

فضای این اتاق که 9 متر در 6 متر می‌باشد با نور مصنوعی، دی‌اکسید کربن و هیدروپونیک تجهیز شده است. کشاورزان قطبی در این اتاق همه نوع گیاهی از کاهو گرفته تا فلفل تند را پرورش داده و چیزی حدود 27 الی 45 کیلوگرم محصول را در هفته برای کارکنان تولید می‌کنند. دانشمندان امیدوارند که بتوانند این روش را در سفر به سیاراتی مثل مریخ پیاده‌سازی کرده و امکان زندگی در آن فضاها را نیز ایجاد کنند.

اتاق رشد غذای قطب جنوب شبه گلخانه‌ای فوق‌العاده است که به نوعی معروف‌ترین گلخانه جهان است. چرا که این گلخانه امید به زندگی در شرایط نامساعد را فراهم کرده و می‌تواند زندگی انسان در فضا را هم امکان‌پذیر کند.

اتاق رشد غذای قطب جنوب

 

جمع‌بندی

با 10 مورد از معروف‌ترین گلخانه‌های جهان آشنا شدیم و شرایط محیطی و محصولات آن‌ها را شناختیم. اما نباید این نکته را فراموش کنیم که این موارد فقط معروف هستند و این به نشانه بهترین بودنشان نیست. اما به هر حال معروفیت آن‌ها نشان از توجه مردم داشته و بازدید از آن‌ها می‌تواند جذاب و سرگرم‌کننده باشد. برخی از این موارد به دلیل قابلیت نمایشگاهی‌شان معروف شده‌اند و برخی به دلیل مرکز تحقیقی – آموزشی بودن. اما همه آن‌ها این موضوع را ثابت کرده‌اند که گلخانه‌ها نجات بخش زندگی انسان‌ها شده‌ و امکان رشد هر نوع گیاهی را در هر فضایی فراهم کرده‌اند.

 

پرسش و پاسخ

در معروف ترین گلخانه‌های جهان از چه نوع لوله‌ای استفاده شده است؟

گلخانه‌ها نیاز به محیطی مرطوب دارند که این باعث زنگ زدن لوله‌های فولادی می‌شود. بنابراین برای استفاده از لوله‌های فولادی باید عملیات گالوانیزایسون را اجرا کرد تا عمر لوله بالا رفته و در مقابل زنگ زدگی مقاوم شود. اما لوله‌های گالوانیزه فقط برای ساخت اسکلت گلخانه به کار رفته و در عملیات آبرسانی از لوله‌های سبک و پلاستیکی استفاده می‌شود که طول عمر زیادی داشته و بسیار سبک هستند.

در گلخانه‌های سلطنتی هم از لوله‌های گالوانیزه برای ساخت اسکلت گلخانه استفاده شده است؟

خیر. در گلخانه‌های سلطنتی که بحث هزینه مطرح نیست از لوله‌های استیل استفاده شده و به استفاده از لوله گالوانیزه قناعت نکرده‌اند. چرا که لوله استیل نسبت به لوله گالوانیزه از زیبایی بیشتری برخوردار بوده و قیمت بیشتری هم دارد.

گالوانیزه و گلخانه, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امین شاکری | بروزرسانی : 21 آذر 1402