داربست یک سازه فلزی برای انجام تعمیرات و ساختمان سازی است. امروزه با رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای مسکن ساخت خانه‌های آپارتمانی و برج‌ها افزایش زیادی پیدا کرده است. از این رو ساخت ابزار و تجهیزاتی که امکان ساخت این سبک خانه را به ما بدهد و دسترسی به تمام نقاط را برای ما فراهم کند امری ضروری می‌باشد. داربست برای این منظور و در انواع مختلف تولید می شود که قیمت لوله داربست، بسته به نوع لوله و کیفیت آنها متفاوت است. در ادامه در مورد انواع خواص و ویژگی های این لوله توضیح خواهیم داد.

لوله داربست فلزی چیست؟

یک سازه، متشکل از لوله‌های فولادی با قطر عموما 48/3 میلی‌متر است که در اصطلاح با نام 5 سانتی‌متری شناخته ‌می‌شوند. ضخامت لوله‌های داربست معمولا  4 میلی‌متر بوده و اتصال آنها از طریق بست داربست انجام می‌شود. این سازه، از لوله‌های افقی و عمودی تشکیل شده که معمولا در متراژهای 6 متری و 3 متری تولید می‌شوند. فاصله استاندارد سازه فلزی از ساختمان 30 سانتی‌متر است. این لوله‌ها در 2 جنس فولادی و گالوانیزه تولید می‌شوند که هرکدام قابلیت‌های خود را دارد. قیمت لوله داربست نیز از موضوعات مهمی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت اما فارغ از وزن و خواص کلی لوله فولادی یا گالوانیزه بودن لوله نیز بر قیمت آن اثر گذار است. قیمت لوله گالوانیزه به خاطر خواص مطلوب تر و  فرآیند بیشتر تولید کمی بیشتر از نمونه ی فولادی است. اما مقاومت بیشتری که گالوانیزاسیون در مقطع ایجاد می کند عمر مفید آن را چند برابر بیشتر می کند.

انوع لوله داربست فلزی

لوله‌های داربست در واقع از ورق سیاه ساخته می‌شوند درنتیجه قیمت ورق سیاه مستقیما بر قیمت لوله­ های داربست تاثیر می‌گذارد. گاهی نیز ممکن است از فلز گالوانیزه برای تهیه‌ی این لوله‌های پرکاربرد استفاده شود. لوله های داربست را به چند شکل می توان دسته بندی کرد. براساس ماده ی اولیه ی تولید و بر اساس فرآیند تولید لوله ها. همان طور که توضیح دادیم لوله داربست یا گالوانیزه و یا فولادی است. براساس فرآیند تولید نیز یا به شکل درزدار و یا بدون درز این مقاطع تولید می شوند.

مراحل نصب لوله داربست

  1. انتخاب یک تیم و مجموعه پیمانکاری معتبر که علاوه‌بر مناسب بودن قیمت لوله داربست در سازه‌های خود از کیفیت و استحکام بالایی نیز برخوردار باشد.
  2. مراجعه تیم پیمانکاری و بررسی محیط و شرایط، همچنین گزارش به کارفرما جهت رفع نواقص احتمالی
  3. بعد از مناسب شدن شرایط، انتقال لوازم و تجهیزات مورد نیاز به محل برای برپایی سازه توسط نصاب‌ها
  4. مراجعه مداوم افراد متخصص، برای اطمینان از اجرای صحیح داربست در هنگام نصب و پس از آن برای حفظ امنیت کارکنان
  5. اگر کارفرما علاقه مند به ایجاد تغییرات در برخی ساختارها باشد، از طریق مذاکره این امکان به‌وجود می‌آید.
  6. پس از نصب نیز لازم است متخصص این زمینه مرتبا به محل نصب داربست سر بزند و امنیت آن را چک کند. قیمت لوله سیاه داربست، با در نظر گرفتن نکات فوق، می­تواند برای یک پروژه، مقرون به صرفه باشد.

ویژگی‌های محل نصب داربست

  1. محل نصب داربست، باید محکم باشد و توانایی تحمل وزن این سازه را داشته باشد. در غیر این‌صورت از ورق‌های فلزی به‌نام سول‌پلیت در زیر سازه برای بالا بردن استحکام سطح انجام می‌شود.
  2. رعایت فاصله استاندارد با کابل‌های برق در حین اجرای داربست فلزی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

قسمت‌های تشکیل دهنده داربست

داربست از 2 قسمت اساسی لوله و بست تشکیل می‌شود. اما علاوه‌بر آنها ابزار و وسایل دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. لوله داربست: در 2 نوع فولادی و گالوانیزه و همچنین به 2 صورت درزدار و بدون درز تولید می‌شود. لوله‌های بدون درز از کیفیت و استحکام بیشتری و همچنین قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  2. تخته داربست: این تخته ها عموما به دو شکل فلزی و چوبی هستند که ضخامت آنها بین 3.8 تا 6.3 سانتی‌متر است.
  3. ستون: برای تحمل وزن داربست، نیاز است ستون‌هایی ایجاد شود تا بار سازه را به زمین منتقل کند. طول لوله‌های ستون 6 متر است و برای افزایش آن باید از بست‌های برشی استفاده کرد. برای نصب باید کمی خمیده بر ساختمان یا کاملا عمود بر زمین باشد.
  4. کفشک پایه: در زیر کفشک فلزی، برای سطوح ناهموار تعبیه می‌شود. جنس آن از چوب است.
  5. بست: بست‌ها در انواع مختلف تک پیچ، 2 پیچ و… وجود دارند و انتخاب آنها به نوع داربست بستگی دارد.
  6. لوله افقی: لوله‌های کنترل­ کننده طول داربست هستند. همچنین، برای تشکیل تکیه‌گاه در قسمت زیر تخته‌ای نیز کاربرد دارند.
  7. لوله زیرتخته‌ای: این لوله را می‌توان تکیه‌گاهی برای سکوها دانست. محل قرارگیری آن بین دیوار و لوله‌های افقی است.
  8. لوله‌ مهار: لوله مهار، وظیفه دارد از حرکت و لغزش داربست جلوگیری کند.
  9. شمع مایل: شمع‌ مایل، برای نصب روی ساختمان یا زمین هم‌جوار تهیه می‌شود.
  10. قید: متصل شدن داربست به دیواره درگاهی به‌وسیله قید انجام می‌شود.
  11. قید دیوار درگاهی: وظیفه کنترل داربست را برعهده دارد و میان 2 سطح کاملا یک‌دست تعبیه می‌شود.

سایر بخش های داربست

  1. دستک افقی: دستک در متصل کردن لوله‌های افقی کاربرد دارد. می توان با در نظر گرفتن این قطعات، قیمت و وزن لوله داربست را تخمین زد.
  2. میله شکاف‌دار: میله شکاف‌دار از بست برشی پرکاربردتر است، اما تقریبا یک کار را انجام می‌دهند. تنها تفاوتشان در این است که میله شکاف به‌واسطه اتصال داخلی طول داربست را افزایش می‌دهد.
  3. اتصالات پل زیر سقف: این اتصالات باعث مستحکم شدن لوله‌ها می‌شوند.
  4. پایه مهار: پایه مهار، وقتی کاربرد دارد که دیوار درگاهی میان دو لغاز قرار داشته و نیاز به استحکام بیشتری برای آن باشد.
  5. بست پله‌ای و صفحه پله: برای بالابردن امنیت کارکنان در هنگام رفتن به سطوح مرتفع از پله استفاده می‌شود.
  6. بست راست گوشه: اتصال لوله‌های افقی به ستون‌ها از طریق بست راست گوشه انجام می‌شود.

جمع‌بندی:

قیمت لوله داربست، باتوجه به وزن، قطر و ضخامت این لوله‌ها محاسبه می‌شود. داربست یک سازه محکم و فلزی است که بیشترین استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی و برای دسترسی به تمام نقاط یک ساختمان برای ساخت یا انجام تعمیرات، رنگ آمیزی، پاکسازی شیشه‌هاو… است. نصب و اجرای لوله‌های داربست باید توسط مجموعه‌های حرفه‌ای انجام شود. زیرا کیفیت و استحکام پایین این سازه می‌تواند جان افراد را به خطر اندازد.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402