شاید درظاهر ضخامت های مختلف پروفیل مبلی تفاوت زیادی با هم نداشته باشند و حتی تشخیص اختلاف ضخامت آنها با چشم کار دشواری باشد. اما درواقع اختلاف دهم میلیمتری در ضخامت ها میتواند تفاوت های اساسی درخواص و ویژگی های پروفیل مبلی ایجاد کند. درواقع این ضخامت ورق روغنی مصرفی است که ضخامت پروفیل مبلی را تعیین میکند. این ورق ها از نظر ضخامت تنوع بسیار بالایی دارند. از 0.3 تا 1.5 میلی متر. ضخامت های 0.3 و 0.4 میلی متر کمترین ضخامت های این مقاطع هستند. همانطور که میدانید با پایین آمدن ضخامت مقاومت مقطع هم کاهش پیدا میکند. برای مقاطع نازکی چون 0.3 و 0.4 میلی متر انتظار میرود امکان تولید وجود نداشته باشد. اما به لطف مقاومت بالا فولاد حتی این ضخامتهای کم هم در صنایع تولیدی کاربردی هستند. در ادامه توضیح خواهیم داد از این پروفیلهای نازک به چه شکل در صنایع تولیدی استفاده میشود.

بدیهی است که از این ضخامت ها نه در صنایع سنگین بلکه برای تولید محصولات مصرفی که اتفاقا فشار و نیروی خیلی زیادی به آن ها وارد نمی شود استفاده می کنند. محصولاتی چون دسته تی، چوب پرده، زیرپایی اداری و بند رخت. در مورد چگونگی تولید این محصولات و ویژگی های مطلوب این مقاطع برای تولید در ادامه توضیح خواهیم داد.

زیرپایی اداری

زیر پایی اداری برخلاف ظاهر ساده ای که دارد. ابزاری مفید و اثرگذار بر سلامتی افرادی است که ساعات طولانی از میز و صندلی اداری استفاده می کنند. زیرپایی با زاویه ای که در مچ و زانو ها ایجاد می کند حالت قرار گیری بدن را اصلاح کرده. و باعث برداشته شدن فشار از روی کمر می شوند. زیر پایی مانع از آویزان شدن پا از روی صندلی شده و به این شکل درد و ناراحتی کف پا، مچ و زانو را کاهش می دهد. به علاوه ی این که با بهبود گردش خون در پاها مانع از ایجاد واریس یا لختگی می شود.

زیرپایی ها ساختار و طراحی بسیار ساده ای دارند. عموما از چوب، پلاستیک یا لوله و پروفیل های فولادی ساخته می شوند. صفحه و زاویه ی زیرپایی های چوبی اکثرا ثابت است. اما نمونه های پلاستیکی و فولادی کفی تنظیم شونده دارند. از لوله و پروفیل مبلی تنها برای ساخت پایه ها استفاده می کنند و صفحه تنظیم شونده و متحرک که زیر پا قرار می گیرد عموما پلاستیکی است. از لوله و پروفیل مبلی برای پایه ها استفاده می شود چرا که:

1.قیمت پروفیل مبلی مناسب است

همیشه کاهش هزینه های تولید اولویت هر تولیدکننده ای است. به لطف لوله و پروفیل های مبلی هم هزینه های تولید کاهش چشم گیری پیدا می کند و هم با این کاهش قیمت نه تنها کیفیت پایین نمی آید بلکه مقاومت محصول تولیدی افزایش پیدا می کند. قیمت پایه مقرون به صرفه در کنار وزن کم لوله و پروفیل های مصرفی باعث شده قیمت پروفیل مبلی مخصوصا در این ضخامت های کم، مناسب و برای تولید مقرون به صرفه باشد.

2.اماکن آبکاری مقاطع مبلی وجود دارد

بدیهی است که زیرپایی دائما بر روی زمین قرار دارد. این احتمال تماس پایه ها با آب و رطوبت را افزایش می دهد. غیر از آب و رطوبت پروفیل های مبلی حتی در معرض هوا هم به سرعت دچار زنگ زدگی می شوند. به همین خاطر آبکاری یکی از فرآیندهای ضروری برای آن هاست. این که فلز پایه توانایی انجام آبکاری را هم داشته باشد نکته ی بسیار مهمی است. در واقع این کیفیت سطح فلز پایه است که تعیین می کند لوله و پروفیل برای آبکاری مناسب و کاربردی هست یا نه. در صورتی که کیفیت سطح مناسب نباشد لایه آبکاری یا زبر و بی کیفیت خواهد بود یا به شکل ورق از روی سطح جدا می شود.

3.مقاطع مبلی دقت ابعادی بالایی دارند

بخش های مختلف پایه ها اغلب با بست به هم متصل می شوند. دریچه هایی که در این بست ها برای قرار گیری لوله تعبیه شده ابعاد و اندازه ی مشخصی دارد. در صورتی که اندازه های سطح مقطع لوله و پروفیلی که به عنوان پایه مورد استفاده قرار گرفته دقیق نباشد. این مقاطع به درستی درون بست ها قرار نخواهند گرفت.

4.لوله و پروفیل مبلی فرآیندپذیر است

در نمونه هایی که پایه ها از مقاطع فولادی ساخته شده برای آن که صفحه ی پلاستیکی زیرپایی امکان جا به جایی و تغییر زاویه داشته باشد، مقطع به صورت حلالی خم می شود. شیارهای حاشیه ی صفحه پلاستیکی درون این لوله های حلالی قرار گرفته و به راحتی با فشار پا زاویه آن ها تغییر می کند. در صورتی که لوله و پروفیل مصرفی فرآیندپذیر نباشد امکان ایجاد این انحنا در طول وجود نخواهد داشت و فرآیند ساخت با مشکل مواجه می شود.

بندرخت

بندرخت ها هم از نظر طراحی و هم ماده ی اولیه ی مصرفی برای تولید بسیار متنوع هستند. از انواع فلزات چون استیل، فولاد و آلومینیوم به عنوان ماده ی اولیه و انواع طراحی ها از تاشو، چتری و دیواری تا هتلی و خورشیدی برای تولید بندرخت ها استفاده می شود. در این طیف گسترده نمونه های تاشو فولادی محبوب ترین و کاربردی تریین گزینه ها هستند. بندرخت های فولادی، که اغلب برای تولیدشان از لوله و پروفیل های کم ضخامتی چون 0.3 یا 0.4 میلی متر استفاده می شود. این نمونه ها گزینه ی مناسب تری هستند چرا که:

1.پروفیل مبلی نازک ارزان قیمت است

قیمت پروفیل سبک همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم به ویژه در ضخامت های کم بسیار مناسب است. گرچه ضخامت های کم این مقاطع به واسطه حساسیت بالای فرآیند تولید و نگه داریشان مبلغی اختلاف قیمت با نام بالا بود ورق های کم ضخامت با قیمت پایه دارند. اما حتی با این شرایط قیمت آن ها برای تولید مناسب است.

2.لوله و پروفیل سبک مقاومت بالایی دارد

نیرویی که به واسطه ی وزن لباس ها به بندرخت وارد می شود نیروی بسیار زیادی است به ویژه زمانی که لباس ها خیس هستند. پروفیل مبلی 0.4 میلی متر علی رغم ضخامت کم و ظاهر ظریفی که دارد بسیار مقاوم و مستحکم است و به راحتی توان تحمل وزن لباس ها را دارد.

3.مقاطع مبلی فرآیندپذیری بالایی دارند

برای ساخت چهارچوب این بندرخت ها خمکاری راهکاری ساده تر و کم هزینه تر از برش و جوشکاری است. در نتیجه فرآیندپذیری خاصیتی ضروری برای تولید بندرخت است. به ویژه که برای ساخت چهار چوب مستطیل یا مربع شکل آن ها لوله و پروفیل ها باید با زاویه ای نزدیک به 90 درجه خم بشوند. در صورتی که پروفیل مبلی انعطاف کافی نداشته باشد در نقطه ی خم پاره یا شکسته می شود.

 

 

 

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402