فولاد همیشه به عنوان آلیاژی سخت و خشن در صنعت شناخته میشده است اما به لطف نورد سرد تبدیل به ترکیبی شده است که هم در صنایع سنگین کاربردی است هم در صنایع سبک و برای تولید محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد. شاید بتوان گفت لوله و پروفیل مبلی کاربردی ترین شکل فولاد است که بسیاری از محصولات تولید شده از آن را روزانه در بخش های مختلف زندگی خود مورد استفاده قرار می دهیم. در ادامه به چهار مورد از کاربرد های لوله و پروفیل مبلی در زمینه تولید محصولات مصرفی تنها در آشپزخانه اشاره خواهیم کرد.

تولید دسته تی با پروفیل مبلی

برای ساخت دسته تی عموما از چوب یا فلز استفاده می شود و باتوجه به چگالی زیاد فلزات عموما از لوله یا پروفیل های فلزی توخالی که سبک وزن تر از نمونه های توپر هستند، استفاده می شود. پروفیل مبلی یکی از بهترین گزینه ها برای این منظور است. شاید در ظاهر طراحی و مواد استفاده شده برای ساخت تی اهمیت زیادی نداشته باشد اما در واقع همین موارد است که کیفیت و طول عمر محصول تولیدی را تعیین می کند. این محصول از لحاظ طراحی بسیار متنوع است. گذشته تنها با اتصال سری نخی به دسته ی فولادی تی ها تولید می شدند اما امروز طراحی و تولیدشان کمی متفاوت و البته پیچیده تر است چرا که قابلیت های بیشتری برای راحتی مصرف کننده به آن ها افزوده شده مواردی چون شست و شو و آبگیری ساده تر. چند ویژگی لازمه ی تولید دسته ی تی است.

لوله و پروفیل مبلی استفاده شده برای این منظور باید: 1.مقطعی مقاوم باشد که با وارد کردن فشار به آن خم یا شکسته نشود. 2.قیمت پروفیل مبلی به عنوان ماده اولیه مناسب باشد تا قیمت نهایی تی هم برای مصرف کننده مقرون به صرفه تمام بشود.  3.دسته فولادی وزن کمی داشته باشد تا حمل آن برای مصرف کننده راحت تر باشد. 4.ظاهر لوله به حد کافی زیبا باشد. 5.قابلیت آبکاری داشته باشد تا با قرارگیری در معرض اکسیژن دچار زنگ زدگی و خوردگی نشود.

پایه کابینت

لوله و پروفیل مبلیشاید در ظاهر پایه کابینت آشپزخانه بخش مهمی از ساختار کلی آن نباشد اما در واقع تاثیر زیادی هم بر زیبایی و هم بر طول عمر کابینت دارد. فاصله ای که به واسطه ی این پایه ها بین بدنه ی کابینت با سطح زمین ایجاد می شود مانع از تماس مستقیم آن با رطوبت احتمالی موجود در کف می شود. علاوه بر آن فاصله گرفتن طبقه ی نهایی از سطح زمین جابه جایی اقلام برای مصرف کننده را ساده تر می کند. از مواد گوناگون با طراحی های متفاوت برای ساخت پایه کابینت استفاده می شود که یکی بهترین انواع آن لوله و پروفیل های سبک است. این مقاطع برای این منظور هم به قدر کافی مقاوم و هم زیبا هستند.

برای ساخت این پایه ها اول لوله و پروفیل های 6 متری به طول های کوچکتر 10، 15 یا 20 سانتی متری بسته به نیاز مصرف کننده برش می خورد، سپس به بخش ابتدایی و انتهایی آن قسمت های پلاستیکی افزوده می شود. این بخش پلاستیکی در یک جهت پایه ای برای اتصال به کف کابینت و در جهت دیگر قطعه ای تنظیم شونده است که می تواند ارتفاع پایه را تا حدی تغییر بدهد.

تولید استند فلزی با پروفیل مبلی

برای ساخت و تولید انواع استند های فلزی مصرفی در آشپزخانه از لوله و پروفیل های سبک استفاده می شود. این مصرف گسترده ، یک دلیل عمده وجود دارد و آن خواص و ویژگی های مناسب مقاطع فولادی سبک است. این استندها نیاز به لوله و پروفیلی سبک وزن، فرآیند پذیر، ارزان قیمت و از همه مهم تر زیبا دارد.

وزن کم مواد اولیه باعث می شود وزن محصول نهایی سبک و حمل و نقل آن کار ساده ای باشد. زیبایی در طراحی مهم ترین نکته برای ساخت این محصولات است. برای دستیابی به این هدف گاهی نیاز هست خم و تغییرات زاویه ای در طول مقطع ایجاد بشود گاهی از انواع آبکاری برای این منظور و البته ضدزنگ کردن مقطع استفاده می شود. در کنار طراحی محصول قیمت تمام شده آن نیز بسیار مهم است. قیمت پروفیل سبک باتوجه به وزن کم و قیمت پایه ی مناسبی که دارد نهایتا هم برای تولیدکننده و هم مصرف کننده بسیار مقرون به صرفه است. به لطف این ویژگی های مناسب و کاربردی، از لوله و پروفیل های مبلی برای ساخت استندهای زمینی ظروف، استندهای رومیزی ادویه جات همچنین استندهای طبقاتی سبزیجات و محصولات مشابه دیگر استفاده می شود.

آب چکان

پلاستیک و فولاد بهترین و کاربردی ترین مواد اولیه برای ساخت آب چکان هستند. آب چکان ها معمولا یا درون کابینت نصب می شوند یا اصطلاحا رومیزی بوده و کنار سینک قرار می گیرند. در هر دو صورت فولاد گزینه ای مناسب تر و مقاوم تری خواهد بود. عموما آب چکان از لوله و پروفیل های سبک با سایز ها خیلی کوچک و ضخامت های کم تولید می شود تا هم ظاهر زیبایی داشته باشد و هم در نمونه های نصب شده، خود آب چکان فشار وزن زیادی به کلیت کابینت روی دیوار وارد نکند.

در مورد آب چکان که مدام مستقیما با آب و رطوبت در تماس است ضدزنگ بودن مقاطع امری ضروری است. پروفیل و لوله مبلی نه تنها ذاتا ضدزنگ نیست بلکه به سرعت دچار زنگ زدگی می شود. برای مقاوم کردن آن ها در برابر زنگ زدگی عموما از آبکاری کروم یا گالوانیزاسیون استفاده می شود. با کروم کاری هم ظاهر زیباتری در مقطع ایجاد می شود و هم مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی و خوردگی به وجود می آید اما به خاطر قیمت بیشتر کروم، هزینه ی بیشتری به قیمت نهایی افزوده می شود. در مورد گالوانیزاسیون اماشرایط کمی متفاوت است.

با گالوانیزاسیون نه سطح ایجاد شده به زیبایی سطح کروم کاری است و نه در حد آن مقاوم به علاوه ی این روی به نسبت کروم ارزان قیمت تر است. تمام این موارد نهایتا باعث می شود آب چگان گالوانیزه ارزان تر و نمونه ی کروم کاری شده زیباتر و مقاوم تر باشد.

سخن پایانی

لوله و پروفیل سبک یکی از متداول ترین و کاربردی ترین انواع مواد اولیه است که برای ساخت طیف گسترده ای از محصولات به ویژه لوازم خانگی استفاده می شود. بدون این مقاطع بسیاری از محصولاتی که در خانه مورد استفاده قرار می گیرند و حتی خود خانه ها استحکام و مقاومت امروزشان را نداشتند.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402