جفای دولت در عدم مهار تورم و نرخ ارز، و بازار کم رونق این روز ها

این روزها بازار دلار و سایر بازار ها روند نزولی به خود گرفته است. این اتفاق در سایر بازارهای دیگر نیز نسبتا به وقوع پیوسته است. نبود ارتباط معنادار میان افت قیمت‌ ها و عدم وجود سیاست‌های کلان در این حوزه، از جمله دلایلی است که فعالان اقتصادی در مورد وضع موجود از آن نام می‌ برند. اما دولت هیچگونه عکس العملی در مورد اخبار به گوش رسیده از وضع موجود نشان نمی دهد. طبق اطلاعات مرکز آمار، نرخ تورم ماه گذشته در ایران معادل 6 /37 درصد اعلام شد که در مقایسه با ماه پیش از آن یعنی اردیبهشت ماه، 4 /3 درصد افزایش را نشان می‌دهد و به همین دلیل جو آرام و روند نزولی قیمت‌ های این روز ها تعجب برانگیز شده است.

ارائه تصویری شفاف‌تر از وضع امروز اقتصاد ایران دو موضوع: عوامل بلندمدت تاثیرگذار بر تورم و عوامل تاثیرگذار کوتاه‌مدت بر تورم ایران را مورد بررسی قرار می دهیم.

نوسانات نرخ ارز که از سال ۹۱ تا کنون به صورت جدی تر مهمان بازار اقتصادی ایران بوده است منجر به عواملی مانند رکود اقتصادیست که این خود منجر به بروز بیکاری، و رشد قیمت‌ ها می شود. در این شرایط که وصف حال امروز ماست، هم خریداری برای کالاها وجود ندارد و هم قیمت‌ ها بالا می‌رود. اگر اندکی دقیق تر شویم می بینیم که این وضعیت خود حاصل مواردی مانند کسری بودجه مداوم و بی انظباطی مالی دولت‌، شوک‌ های ارزی حاصل از فروش نفت و سیاست انبساطی پولی و مالی با رویکرد حل کوتاه‌ مدت مشکلات، و … است.

در حال حاضر با مشاهده ی اخرین معاملات دیروز فاصله ی دلار نیما و دلار ازاد به کمتر از ۱۰۰ تومان رسید این یعنی تقریبا حالا در موقعیتی هستیم که بعد بیش از ۱۵ سال، مملکت یک نرخ ارز ثابت پیدا کرده است آن هم درست وسط انواع و اقسام بحران ها و تهدید ها و تحریم ها. تمام جذابیت دلار نیما برای متقاضیانش که غالبا اهل واردات بودند، فاصله اش با دلار ازاد بود برای فروشندگانش که شرکت های صادراتی بودند ولی ، دولت از روز اول وعده ی امروز را می داد یعنی به صفر رساندن فاصله با دلار ازاد پس از این به بعد مادامی که فقط یک قیمت دلار داشته باشیم، طرف عرضه قوی تر است و برای طرف تقاضا داستان علی السویه ست. هرچند به مرور ، هرقدر که قیمت دلار کاهشی شود ، واردات هم می تواند بهبود داشته باشد و کم کم شرایط برای هر دو طرف نرمال و خوب شود. از سوی دیگر همچنان و همیشه، رهبر قیمتی، دلار معاملات بازار ازاد است پس همیشه این روند معاملات بازار ازاد است که روی روند دلار نیما هم اثر خواهد گذاشت. تا امروز، حرکت برعکس داشتند یعنی نیما افزایشی بود و دلار ازاد کاهشی اما از امروز تا اطلاع ثانوی، هم سو هستند و احتمالا کاهشی به زبان ساده تر باید منتظر کاهش ارام دلار نیما و کاهش قیمت ها در بورس کالا از جمله مس باشیم.

بارها گفته شده که اسمارت مانی در بازارهای سرمایه و پولی ایران، بازار ارز و سکه است دلار با بدترین خبرهای ممکن در این چهار ماه منفجر نشد که هیچ کاهشی هم بود و حالا نشان می دهد که چقدر عزم کاهش داشته و همان خبرها بود که نمیگذاشت بریزد وگرنه ما زودتر باید شاهد دلار ۱۱ تومانی می بودیم.

نکته عجیب و حیاتی بعدی این است که همچنان شاهد حرکت مشابه لیر به دلار و ریال به دلار هستیم از ابتدای سال پیش تا امروز پس برلی پیش بینی های آتی ، حتما باید تحولات ترکیه را هم در نظر گرفت تحولاتی که فعلا برای کوتاه مدت ، باعث افزایش بیشتر ارزش لیر در برابر دلار است. همچنین حمایت بسیار بزرگ ریزش دلار ، مرز روانی۱۱ هزار تومانیست و اگر بشکند دلار ۹ تومانی دیگر رویا نخواهد بود.

طبق بررسی های انجام شده، رکود اقتصادی ایران موجب کاهش بازدهی سرمایه در بازار های حقیقی شده است، به همین دلیل دسترسی به منابع ارزان مالی برای بنگاه‌ها سخت تر شده و از سوی دیگر با توجه به مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی، اقتصاد کشور نمی تواند منابع و اقلام مورد نیاز خود را از خارج از کشور تهیه و تامین کند و علاوه بر این دولت در سرمایه‌گذاری بخش‌های عمرانی کشور نیز بسیار ضعیف عمل کرده است. این در حالی است که تورم برای دولت‌ها آنقدر مهم است که برای مهار و کنترلش سال‌ها برنامه‌ ریزی می‌ کنند و هزینه‌ های اجتماعی ناشی از این تصمیمات را به جان می‌خرند. بنابراین نباید نقش مهم و اساسی دولت در مورد عدم بهبود وضعیت اقتصادی کشور را فراموش کرد چرا که دولت با تاثیر بلند مدت خود باید اراده و جسارت بیشتری از خود نشان می داد.

گرداوری شده توسط آهن اینفو

منابع: معدن نامه و تجارت فردا

اخبار در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 18 فروردین 1400