لوله فولادی سیاه به دلیل استحکام و پایداری در استفاده، به عنوان یکی از اعضای رایج لوله‌های فولادی سازه‌ای، سال‌هاست که به طور گسترده در پروژه‌های گلخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، استحکام کششی لوله سیاه آن را به انتخاب بهتری برای استفاده در پروژه‌های گلخانه‌ای تبدیل کرده است.

قاب‌های گلخانه (Greenhouse frames) را می‌توان از انواع مختلفی از مواد ساخت. اگر در حال ساخت گلخانه هستید، انتخاب نوع قاب برای استفاده، یکی از اولین تصمیمات شما خواهد بود و بدیهی است که انتخاب یک لوله مناسب برای پشتیبانی از کل ساختار گلخانه، مهم است.

به‌طور کلی، فولاد، که در اشکال مختلف برای اهداف مورد نظر غیر از ساخت گلخانه در دسترس است، می‌تواند با اشکال و اندازه‌های مختلف گلخانه، سازگار شود. قاب‌های فولادی رایج‌ترین نوع قاب هستند. از قاب‌های فولادی در گلخانه‌ها از نوع کوچک و خانگی گرفته تا مجتمع‌های تجاری گلخانه‌ای بزرگ، استفاده می‌شود. در مقایسه با لوله فولادی گالوانیزه، لوله فولادی سیاه، لایه مقاوم در برابر خوردگی ندارد، اما عملکرد مقاوم در برابر آتش، نقش مهمی در سیستم آتش نشانی به همراه دارد.

در اغلب موارد، اسکلت‌های فولادی در پروژه‌های گلخانه‌ای، معمولاً از لوله فولادی سیاه ساخته می‌شوند و از آنجایی که لوله‌های فولادی سیاه در طول زمان مستعد زنگ زدگی هستند، ایده خوبی است که قاب فولادی را با رنگ سفید رنگ کنید. اما چرا رنگ سفید؟

رنگ سفید علاوه بر محافظت از قاب، به بازتاب نور اضافی به داخل گلخانه کمک می‌کند. لوله فولادی نورد سرد، معمولاً برای قاب فولادی در پروژه‌های گلخانه‌ای در سال‌های اخیر استفاده می‌شود که دارای سطح بهبود یافته و تحمل زیادی است و لوله فولادی نورد سرد از نظر ابعادی دقیق‌تر است زیرا فولاد نورد سرد قبلاً فرآیند خنک سازی را طی کرده است که به این امر کمک می‌کند.

با توجه به قیمت لوله فولادی در بازار، قیمت لوله سیاه نسبتاً ارزان‌تر از سایر لوله‌های فولادی رایج در بازار لوله فولادی است. لوله فولادی سیاه به طور کلی دارای هزینه منطقی در بازار است.

البته لوله سیاه دارای یک رقیب قدرتمند در راه‌اندازی گلخانه است، با نام لوله گالوانیزه گلخانه. بر خلاف سایر مواد فولادی، فولاد گالوانیزه بلافاصله پس از تحویل آماده استفاده است. هیچ آماده سازی اضافی سطح مورد نیاز نیست و هیچ بازرسی زمان‌بر، رنگ آمیزی یا پوشش اضافی مورد نیاز نیست. پس از مونتاژ سازه، پیمانکاران می‌توانند بلافاصله مرحله بعدی ساخت‌وساز را بدون نگرانی در مورد مواد فولادی گالوانیزه آغاز کنند. اگر لوله گالوانیزه را انتخاب کنید، می‌توانید از هزینه نگهداری و تعویض لوله‌های خورده جلوگیری کنید. با لوله گالوانیزه، لوله‌های شما می‌توانند بسیار بیشتر از لوله‌های فولادی سیاه دوام بیاورند که باعث صرفه جویی زیادی در هزینه پروژه می‌شود.

عمومی, گالوانیزه و گلخانه, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 22 آبان 1402