با استفاده از حکاکی لیزری می‌توان علائمی دائمی و خوانا را بر سطح لوله و پروفیل حک کرد تا شناسایی و ردیابی آن‌ها راحت‌تر شود.

 

نوشته Eric Lundin. ترجمه و بازنویسی: محمّد مهدی حکمتی

استفاده از لیزر برای نشانه‌گذاری لوله و پروفیل در کارخانه‌
استفاده از لیزر برای نشانه‌گذاری لوله و پروفیل در کارخانه‌

 

حک شدن نام و نشان شرکت تولید کننده هر محصولی روی آن می‌تواند تا حد زیادی موجب اطمینان خاطر مشتری از اصالت محصول خریداری شده باشد. همچنین در بسیاری از پروژه‌های هوا فضایی و یا نفتی  نیاز داریم تا هر لوله‌ای  را بسرعت شناسایی کرده، و برحسب خواصش از آن استفاده کنیم.

حال این نیاز در صنعت تولید لوله و پروفیل توسط شرکت Canjo technologies مرتفع شده, با استفاده از دستگاه‌های لیزری  این شرکت که براحتی با سریع‌ترین خطوط تولیدی لوله و پروفیل هم کوپل می‌شوند می‌توان نام و نشان تولید‌کننده و مشخصات هر لوله یا پروفیلی را بصورت دائمی بر سطح آن حک کرد تا کاربران بتوانند براحتی هر لوله یا پروفیلی را شناسایی کرده و استفاده کنند.

 

ویژگی‌های دستگاه حکاکی لیزری روی لوله و پروفیل

بنا به ادعای مدیرعامل شرکت Canjo technologies, آقای Ismo Rantala , این دستگاه‌ها برای کارکردن تنها به  20 تا 300W توان نیاز دارند که بسیار کم مصرف‌تر از دستگاه‌های 2 تا 4 کیلو واتی رایج در صنعت فولاد است که برای جوشکاری و برش استفاده می‌شوند. مثلا برای حکاکی روی لوله‌های فولاد کربنی یک لیزر 100 واتی هم کفایت می‌کند.

این دستگاه‌ها همچنان با دستگاه‌های برش لیزری مشترکاتی دارند. مثلا برای نشانه‌گذاری روی لوله و پروفیل به هیچگونه ماده افزودنی (مثل جوهر) نیاز ندارند و فرآیند حکاکی را بصورت آنی انجام می‌دهند.

بدلیل نداشتن قطعات متحرک، دستگاه حکاکی لیزری طول عمر بالایی دارد. برای مثال در بعضی از موارد عمر آن‌ها از 100 هزار ساعت هم فرارتر می‌رود (یعنی بصورت تئوری این دستگاه می‌تواند بیش از 11 سال بصورت 24 ساعته کار کند).

دستگاه‌های لیزری کنونی بسیار تطبیق‌پذیر‌تر از گذشته هستند. مثلا دستگاه‌های لیزری‌ CO2 براحتی با فولاد‌های کربنی و فولاد ضدزنگ کار می‌کنند. هرچند دستگاه حکاکی شرکت Canjo technologies از لیزر فیبری استفاده می‌کند که تقریبا روی هر آلیاژی تاثیرگذار است.

Rantala در این باره می‌گوید:

” پیش از این مجبور بودیم که متریال را بدقت انتخاب کنیم”. ” [اما] الان می‌توانیم روی نود درصد متریال‌ها حکاکی کنیم”.

این دستگاههای حکاکی لیزری را می‌توان در طیف وسیعی از دماها استفاده کرد. Rantala: ” برای انجام این پروسه تاکنون هیچ قطعه‌ای خیلی داغ نبوده” . ” [مثلا] در یک مورد لیزری داشتیم که به‌محض خروج میله‌های نیکل از کوره روی آن را حکاکی می‌کرد. و در واقع داغ بودن نیکل به فرآیند حکاکی کمک هم می‌کرد”.

یکی از سوالاتی که در ذهن هر تولیدکننده‌ای ایجاد می‌شود این است که بدلیل پیوستگی فرآیند تولید لوله و پروفیل (شکل دهی, جوشکاری و برش) آیا می‌توان از این دستگاه بصورت پیوسته استفاده کرد؟

پاسخ به این سوال مثبت است و برای این چالش دو راهکار وجود دارد؛ اول اینکه می‌توان دستگاه حکاکی را روی دستگاه شکل‌دهی نصب کرد. درصورتیکه دستگاه حکاکی لیزری را بدرستی روی دستگاه شکل‌دهی نصب کرده باشیم، حرکت و لرزش نسبی بین لیزر و قطعه کار ناچیز و قابل اقماض خواهد بود و نتیجه کار یک حکاکی تمیز و خوانا خواهد بود.

راه حل دیگر هم استفاده از فیکسچرهایی است که شرکت Canjo technologies بمنظور جلوگیری از لرزش قطعه کار طراحی کرده است. Rantala در این باره می‌گوید: ما برای حکاکی نیاز داریم که 4 اینچ از قطعه کار بدون لزرش حرکت کند. این فیکسچر چند قلتک دارد که مانع از لرزش قطعه زیر پرتو لیزر می‌شود.

 

تمیزی سطح لوله و پروفیل

در تولید لوله و پروفیل به‌منظور جلوگیری از تماس مستقیم سطح ورق با قطعات شکل‌دهنده (مثل قالب یا قلتک‌ها) از مواد روان‌کننده‌ای مثل روغن استفاده می‌شود . بعد از جوشکاری هم لوله‌ها را بسرعت با مواد خنک‌کننده (مثل آب) خنک می‌کنند. حال سوال اینجاست که آیا این دستگاه‌های حکاکی لیزری می‌توانند از پس این روغن، آب و سایر مواد موجود بر سطح لوله‌ و پروفیل بربیاییند؟ پاسخ مثبت است. در صورتیکه سرعت خط تولید خیلی بالا نباشد, یک لیزر به تنهایی می‌تواند هم سطح قطعه را پاک کنند و هم روی آن حکاکی نماید. اما اگر سرعت خط تولید بالا باشد باید از دو لیزر استفاده کرد تا اولی سطح را تمیز کند و دومی کار حکاکی را انجام دهد.

 

ذخیره سازی در فضای باز

بسیاری از تولیدکنندگان و کاربران لوله و پروفیل آن‌ها را در فضای باز انبار می‌کنند، حال این سوال ایجاد می‌شود که آیا  حکاکی صورت گرفته روی لوله‌ها بعد از زنگ‌زدگی و آفتاب خوردگی باز هم خوانا خواهند بود؟ باز هم پاسخ مثبت است.

شرکت Canjo technologies قطعات حکاکی شده خود را تحت آزمون اسپری نمک قرار داده و استانداردهای ASTM B117, ASTM G85, ISO 9227 و JIS Z 2371 را پاس کرده.

عمومی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : صباپروفیل | بروزرسانی : 24 آبان 1402